Kreditforeningslån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91344
    AnonymForfatter

    Hej

    Mit spørgsmål i sin “enkelthed" ud på, hvilket kreditforeningslån vi skal vælge når vi her til nytår skal have nyt lån.

    Nuværende lån er Totalkredits rentemax (5%) – lånet har løbet i 5 med afdragsfrihed. Vi skylder 1.550.000,- i huset tillagt et boliglån på 550.000,-. Ejendommen vurderes til 2.300.000,- (lavt sat – formentlig vil det kunne sælges for 2,5 mio.).

    Samlet indkomst: kr. 66.700,- før skat pr. måned
    Samlet indkomst: kr. 39.500,- efter skat pr. måned
    Udgifter: ca. kr. 26.000,- pr. måned (ekskl. mad mv)

    Er det høje udgifter for en familie på 5 ?

    Familien består af far og mor (35/34 år) samt 3 børn på 3/7/8

    – Vi har hørt, at det vil kunne betale sig at omlægge allerede nu til 4 % lån… ???
    – Vi har hørt, at vi skal beholde nuværende låneform, idet vi således har fordelen af nuværende lave renter og ingen risiko, idet renten ikke kan overstige 5 %…. ???
    – Vi har hørt, at vi skal dele risikoen ud, dvs. optage to lån: et på feks. 900.000 kr. og et på feks. 650.000 kr. det ene lån med fast rente og det andet med feks. F1.
    – Vi har hørt, at renten på F1 vil forblive lav 1-2 år endnu…. hvorfor dette alternativ vil være rigtig godt..

    Vi er forvirrede ??? Og banken giver råd efter hvad der er mest rentabelt for dem… så det kan man glemme… vi overvejer at kontakte en uvildig rådgiver, men de er vist også dyre……

    Konen forventer ligesom at jeg får styr på det her :o) så Hjæææælp….

    Hilsen Kurt den Forvirrede

    #159106
    MichaelForfatter

    Ja, hvilket lån skal man vælge. Det er reelt umuligt at svare entydigt på, da det i høj grad afhænger af jeres risikoprofil. Et rådighedsbeløb på 13.500 er ikke imponerende for en familie på 5. Det burde ligge omkring 15-16.000, så I skal efter min mening ikke rode jer ud i risikable flekslån selvom det kan virke fristende. Et fast 4% er et fint valg i øjeblikket grundet den høje kurs samtidigt med at I får en mulighed for kursgevinst på et senere tidspunkt.

    Hvad I derimod SKAL gøre ved en evt. omlægning er at forhøje realkreditlånet med de knap 300.000 der er mulighed for (80% af 2,3 mio) og smide disse 300.000 ind på boliglånet for at få nedsat det.

    #159116
    thsvForfatter

    Mit bud (hvis man vil have fastforrentet) vil være Nordeas nye 4% lån med 30 års afdragsfrihed, altså et stående 30 års lån. Alternativt et 4% 30 år med 10 års afdragfrihed.
    Og belån med 80 % realkredit, og afdrag ekstraordinært på banklånet.

    Sydbank mener, at renten vil være lav 3-5 år endnu, og så kan i joligeså godt spare omkostninger og beholde det nuværende lån, men jeg bryder mig ikke om rentemax lån, der er en bastard, højere rente end F1 og ikke samme konverteringsgevinst som et rigtigt obl.lån.
    Ideen med at dele realkreditlånet er ikke aktuel, sålænge I har banklån.

    Personligt ville jeg gå i rent flekslån, F1-afdragsfri og i kombination med en boligkredit, som kan være buffer.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.