Investeringsforeninger

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87184
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne høre hvilke erfaringer I har med de forskellige investeringsforeninger?

    Mange siger det er for dyrt at investere sine lommepenge i investeringsbeviser?

    #106522
    NultopskatForfatter

    Hej Peter

    Hvis vi taler obligationer, er investeringsforeninger kun en fordel for banken.
    Hvis det er aktiebaserede investeringsforeninger er sagen derimod anderledes.
    Jeg og mange andre med mig har i 2005 tjent rigtig gode penge på investeringsforeninger i Østeuropå, Fjernøsten og Latinamerika. Det kunne vi nok ikke have gjort uden investeringsforeninger.
    Selvfølgelig kan du finde enkelte aktier, der kan udvise samme stigninger men så skal du selv gøre arbejdet og du får en mindre spredning og derved større risiko.

    #106524
    AnonymForfatter

    Der er flere sammenligningsmuligheder mellem investeringsforeningerne (husk dog at et historisk afkast ikke er en garanti for fremtidigt afkast):

    http://www.ifr.dk/afkaststatistik
    http://www.sharpe.dk
    http://www.morningstar.dk/

    Skal jeg opliste fordele og ulemper ved investeringsforeninger (frem for at købe aktier direkte):

    1 (+) Selv med kun 20.000 kr kan du eje andele af mange selskaber (risikoudjævning)
    2 (+) De kan (hvis det er i deres interesse) forhandle sig til bedre kurtager/gebyrer i bankerne
    3 (+) Principielt burde de være dygtigere end dig til at disponere (det hjælper dog ikke hvis der osse er andre der er det)
    4 (-) De handler ofte hyppigere (dyrt)
    5 (-) De betaler bankerne bestikkelse (op til en procent af deres fårmue hvert år) for at bankerne skal fremhæve netop *deres* afdelinger
    6 (+) De magter at handle med udenlandske papirer – noget du ofte vil holde dig fra

    Pkt 2 og 4 ophæver vel hinanden. Kun pkt. 1 og evt. pkt 6 kan være et seriøst argument for at anskaffe investeringsforeningspapirer. Men hvis du er sikkerhedsnarkoman så hold dig til obligationen, og *dem* må du i al fald ikke købe som investeringsforeningspapirer.

    Hver gang du *ikke* køber investeringsforeningspapirer, så bør du angive pkt 5 som grund så vi kan få sat en stopper for den uheldige praksis som typisk ulovligt hemmeligholdes for kunderne.
    Sparindex http://www.sparindex.dk betaler ikke bestikkelse.

    Forresten: Jeg kan ikke li investeringsforeninger, fik jeg sagt det?
    I baglokalet hos Sparinvest (som jeg har arbejdet for) hang engang en vittighedstegning. På golfbanen. Den ulasteligt klædte golfspiller til den mere lurvede: Ærlig talt, den investering jeg anbefalede dig så da ellers så lovende ud, at jeg overvejede selv at investere i den.

    #106526
    AnonymForfatter

    Tak til både “Henrik" og “Nultopskat" for Jeres interessante indlæg.

    Dem vil jeg tage med i mine overvejelser. (Har kig på Danske Invest – afdeling Mix).

    Og ja jeg har også mine forbehold, da bankerne tjener tykt på at sælge investeringsbeviserne.

    #106528
    AnonymForfatter

    Danske Invest – afdeling Mix består så vidt jeg kan se hovedsagelig af danske obligationer (60% ++). Den er så ny (2005-10-21) at der vist ikke er angivet omkostningsprocent. Til gengæld har du et emmisionstillæg der vel stadig spøger (det kostede noget ekstra at etablere afdelingen og det er der jo nogen der skal betale. Mix er for dem der ikke tør risikere aktier. Og de gir osse et udbytte der skal sammenlignes med obligationer

    Hvis det er så høj sikkerhed du vil ha, så ku jeg i stedet foreslå obligationer direkte – Fx – hvis din horisont er fx 20 år – en 4% real 20årig der ligger på kurs 100. Er horisonten kortere, så er der osse fx 2% Scandinotes Senior til kurs 97 – de førtidsindfries 10.2008 til kurs 100 – skattefri kursgevinst. Men de er lidt svære at skaffe. Du kan jo altid senere flytte lidt af din opsparing (min. 20.000 ad gangen) til aktier.

    #106530
    AnonymForfatter

    Ja jeg er nok en lidt forsigtig investor (foretrækker en overvægt af obligationer).

    Men må da indrømme at Østeuropa giver store afkast for tiden, men hva med om et år? Det ved ingen jo!

    Henrik nævner realkreditobligationer – er de at foretrække fremfor eksempelvis statsobligationer når man vil købe direkte udenom investeringsforeninger?

    #106532
    NultopskatForfatter

    Hej Peter
    Realkreditobligationer giver et bedre afkast end statsobligationer. Forskellen i sikkerhed er nærmest teoretisk.

    Emergingmarkets svinger mere end de etablerede markeder i Vesteuropa og USA, og præcis hvordan udviklingen er 1 år fra nu ved ingen; Men du er sikkert ikke ubekendt med at industrien i Vesteuropa køber flere og flere varer i Østeuropa, grundet den lavere fremstillingspris. Hvis du tror på at det vil stoppe, skal du ikke investere i Emergingmarkets. Derimod kan der godt opstå uro i de enkelte lande, så jeg vil ikke anbefale en investering i et enkelt land, vælg hellere et område.
    Det anbefales ikke at have mere end 10 % af investeringen i Emergingmarkets.

    #106536
    AnonymForfatter

    Hej Nultopskat

    Kan du forklare hvorfor realkreditobligationer giver et højere afkast end feks. statsobligationer?

    Skyldes det den længere løbetid?

    På forhånd tak.

    #106538
    NultopskatForfatter

    Hej Peter
    Nu er jeg ikke bankmand som Henrik Krebs, og jeg har aldrig selv investeret i statsobligationer, kun i realkreditobligationer. Så Henrik ret mig hvis jeg tager fejl.
    I tider med rentefald, vil du som ejer af realkreditobligationer irriteres over at der udtrækkes flere obligationer når kursen er over 100, hvilket skyldes folk der omlægger lån. Mig bekendt er det ikke det store problem med statsobligationer.
    Derudover handles obligationer internationalt, og udlandet efterspørger altså det de kender statsobligationer, realkredit er ikke så udbredt internationalt.
    Endelig er der som du nævner løbetiden til forskel. Hvis du binder din investering i mange år, vil du også have en højere “præmie" Ulempen er jo at når/hvis renten stiger, så falder obligationskursen.

    #106542
    AnonymForfatter

    Ja Nultopskat, du er helt forkert på den: Jeg er *ikke* bankmand. Jeg er uddannet landinspektør og ernærer mig som selvstændig IT-konsulent.
    Hvad resten angår så synes jeg ikke det lyder helt galt det du siger.

    Jeg kigger på kurslisten med tre tilfældige obligationer fra gårsdagens lukning. Alle 4% med udløb 2010. De to første er Inkonvertible, førtidsindfries altså ikke. Den første er udstedt af danske stat, de to sidste er realkredit.

    4% ink statslån 2010, Eff rente 2,99. kurs 104,45
    4% ink BRF 2010 Eff rente 3,10 kurs 103,29
    4% RDK 2010 Eff rente 3,12 kurs 103,24

    For det første: Der er ikke den store forskel. Statsobligationen er den dyreste med den mindste effektive rente. International efterspørgsel havde jeg ikke tænkt på, men det er sikkert en væsentlig grund til (den lille) forskel. Realkreditselskaberne går ikke konkurs (hvorved du kunne tabe dine penge). Staten gør det slet slet ikke. Det er en anden grund.
    Der er osse en (endnu mindre) forskel mellem de to realkreditpapirer. Den skyldes nok udtrækningsrisikoen.

    M.h.t. løbetid er der dog en meget meget større forskel på papirererne. Mens ‘den korte rente’ som vi så i eksemplet er omkring 3%, så er ‘den lange’ 30-årige op i nærheden af de 5%. Men den svinger desuden meget mere. Jeg ville nødigt have være tvunget til at sælge ‘lange’ obligationer her lige efter rentestigningen (når renten stiger falder kursen som bekendt). Jeg synes det var slemt nok at jeg måtte sælge nogle 2% 2008’ere, selvom de ikke var nær så påvirkede.

    #106544
    NultopskatForfatter

    Jeg undskylder meget Henrik, jeg tænkte ikke på landinspektører i forbindelse med sparinvest, men naturligvis IT konsulent giver mere mening.

    Du har fuldstændig ret i dit indlæg.

    #106852
    AnonymForfatter

    Så fik DR’s Penge-redaktion også fat på det – Bankerne vildleder kunder omkring køb af investeringsforeningen. Se http://dr.dk/Nyheder/Penge/2006/02/24/124845.htm (og indslag i 18:30-nyhederne på http://www.dr.dk/DR1/TVAVISEN/TVAVISEN.htm)

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.