gæld og studielån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • asger45Forfatter
    Indlæg
  • #91340
    asger45Forfatter

    Vil meget gerne have nogle input fra alle jer kloge hoveder 😉
    Efter mange overvejelser har jeg nu besluttet mig for at begynde at læse igen.
    Der er ingen tvivl om at det bliver hårdt at starte på su efter mange år på arbejdsmarkedet.
    Men beslutningen er taget og jeg glæder mig.
    Men jeg går selvfølgelig og gør mig nogle overvejelser i forhold til økonomi og fremtiden.
    Vi slæber desværre rundt på en ret stor gæld ca 330.000 kr denne gæld afdrager vi i øjeblikket med 4500 kr om måneden (dette fortsætter vi med også imens jeg læser), så der er laaange udsigter til at den er ude af verden. mener at det først er om 10 år. Så er det jeg sidder og tænker, at hvis nu jeg får et ok betalt job ved siden af studiet, men så alligevel optage et studielån. Så forestiller jeg mig at disse penge skulle bruges til at afvikle den store gæld. Ved ikke om det er rigtigt??? men jeg har sjusset mig frem til at hvis vi sætter ydelsen på lånet op til 7000 kr /md og renten er 8,75% så vil vi være af med banklånet om 4 år har jeg ret ?
    til gengæld vil jeg jo så have et su -lån på omkring 170.000 kr puha det synes jeg altså lyder af meget.
    Jeg ved godt at der ikke er nogen der kan spå… især ikke i krisetider, men hvordan vil vi være stillet rent økonomisk ved at have en studiegæld så stort hvis vi gerne vi købe et hus til den tid ? hvordan ser bankerne på studielån ? eller skal man være helt og aldeles gældfrie ?
    håber på nogle gode input fra Jer

    #159008
    AnonymForfatter

    Som regel er studielån langt bedre end forbrugslån af flere årsager. Renten er altid hold på et minimum. Efter studietid er den nede på diskontoen+1%, hvilket ikke kan gøres billigere på nogen måde. Desuden ser bankerne mere positivt på studiegæld end forbrugsgæld da der som regel har været et (alt andet lige) mere reelt behov. Lån du derfor bare, men vær sikker på at du bruger alle de ekstra penge på afdrag. Bemærk forøvrigt at su-gælden vil (tror jeg nok) du alene hæfte for hvor forbrugsgælden formodenligt er fælles( hvilket naturligvis kun er et problem, såfremt i ikke indbyrdes kan finde ud af det)..

    Håber det hjalp lidt 🙂

    PS uden af have regnet efter vil jeg tro at løbetiden vil være lidt over 4 år, men bedre end den nuværende om ikke andet.

    #159010
    asger45Forfatter

    tak for din tilbagemelding..
    har heller ikke regnet på det, men alt mellem 4-5 år vil jeg gerne ned omkring.
    Jeg kan optage studielån på 4100kr /md ( maks og forhøjet pga. vi har børn) hvis alle disse penge ryger ind på lånet så bliver der jo afdraget 8600/md
    og ja du har ret i at vi ikke hæfter begge for su lånet.

    #159034
    AnonymForfatter

    Du skal have skudt det banklån af hurtigst muligt, og helst inden du er færdig med at læse. Chancen for at banken vil give et lånebevis med et banklån i den størrelse er ret lille. Så spænd remmen ind, og brug SU lånet på at afvikle det andet. Det bliver sikkert knokkelhårdt at bo på en sten, men efter banklånet er væk, vil du være en fri mand.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.