Betaling af gæld

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91336
    AnonymForfatter

    Min kæreste er i den situation at hun pga. en ekskærestes naive holdning til penge (og hendes naive holdning til ham) står med en gæld på 250.000 kr fordelt på 5 mindre lån med forskellige rentesats. Det er 8 år siden at hun begyndte at betale af på gælden, og der er da høvlet en smule af men pga. det jeg vil tillade mig at kalde ågerrenter er de forskellige lån først tilbagebetalt om mange år. Hun har en rigtig god økonomi ellers (har ca. 33.000 kr om måneden) og vi bor billigt, så der er gode muligheder for at banke rigtigt meget af gælden af. Er det muligt at få en bank til at overtage de forskellige lån og på den måde få betalt mere af hurtigere? Hun har ikke mulighed for at realisere noget friværdi så det skulle i givet fald være som forbrugslån..

    På forhånd tak

    Christian

    #158982
    MichaelForfatter

    I må jo spørge i forskellige banker og se hvad de siger, men umiddelbart er oddsene imod: Lånet er meget højt og der er nul sikkerhed, så HVIS en bank vil indgå i en aftale bliver det ikke til lave renter. Mit gæt er en rentesats på omkring 15% og det skal I så holde op imod hvad I betaler idag.

    Men prøv at spørge forskellige steder – det koster ingenting. Husk at vedlægge et gennemarbejdet budget ellers er chancen lig nul.

    #158984
    testForfatter

    er der mulighed for at i kan betale noget ekstra afdrag.

    #158998
    AnonymForfatter

    Det bliver svært at overtale banken da det lyder til hun som andre også var inde på ikke har nogen sikkerhed at stille. Derfor skal hun dog ikke give op, vigtigste er i hvert fald, at hun viser, at hun afdrager med alt hvad der økonomisk er muligt.
    Hvis det ikke lykkedes så bør hun snakke med kreditorene og lave en aftale om at renten sættes ned mod at hun afdrager noget mere. Hvis hun ikke kan afdrage mere end hun gør nu så tag pengene fra de andre lån hun afdrager på (jeg formoder at hun i øjeblikket afdrager på flere af lånene). Før hun stopper betalingen på de andre lån skal hun lave en lignende aftale med dem og gøre det klart hvornår hun starter med afdrage, hvilket vil sige når det første er betalt ud. Det vil ydermere skabe et bedre overblik hvis hun kan nøjes med et lån af gangen.
    Held og lykke.

    #159060
    AnonymForfatter

    Tak for de konstruktive svar!

    @test

    Det er absolut muligt at betale mere af, men omvendt så betaler hun ca. 6000 kr / mdr samlet til de fem forskellige lån, hvoraf det for nogle af lånenes vedkommende nærmest kun er renter hun betaler! Hun har betalt af på det i otte år nu, og hun burde (i min optik) være tæt på at betale ud, men i og med at renterne er så høje er det jo nærmest en umulighed at blive færdig førend vi skal pensioneres (lidt firkantet stillet op I know). Jeg ved godt at hun selv har bragt sig i situationen, og som sådan ikke kan “brokke sig" (det skal siges, at det gør hun heller ikke!), men det låser os lidt i forhold til vores fremtidige planer på trods af at vi begge tjener ganske fornuftigt, og ikke har nogen udgifter af nævneværdige størrelse.

    @Aalborg,

    tak for forslagene! I første omgang tager hun en snak med sin bank (det er heller ikke nemt når man synes det er “flovt", men nu har jeg fået sparket hende derhen), og så må vi tage den derfra. Næste skridt er, som du også påpeger, at tage en snak med kreditorene og høre om man kan få gjort noget ved renterne mod at man betaler mere af. Det ene af lånene er hos GE Moneybank som er rimeligt fornuftigt. Kunne det være en ide at låne restbeløbet hos dem, betale de dyre kreditter ud, og så betaler af på den samlede gæld?

    #159168
    ForbrugerenForfatter

    Det kan bestemt være en mulighed, at bruge GE Moneybank, specielt hvis det ikke giver noget hos banken.

    #159308
    AnonymForfatter

    33000 kr om måneden udbetalt ?
    Hvis ja så burde hun bruge mindre end 3 år for at få den gæld væk

    #159314
    ForbrugerenForfatter

    Mon ikke det er før skat?

    #159538
    AnonymForfatter

    Hold kæft en nar. Det ses desværre ofte

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.