Udbetaling af kapital pension før 60 år

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91333
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne have mine penge fra min kapital pension i banken. Nogen siger at jeg skal betale 60 procent i afgift til staten og andre siger 40 procent. Hvad er rigtigt ?

    #158946
    onkelForfatter

    Det vil være 60 % når den skal udbetales i utide.

    #158950
    AnonymForfatter

    Hvis du hæver din kapitalpension “i utide" dvs før du bliver pensionist, skal der svares 60% afgift til staten.

    De 40% afgift betales når du får udbetalt en kapitalpension ved din pensionering.

    Selvom der skal betales 60% afgift “i utide", kan det nogen gange være mest fordelagtigt alligevel. Det gælder feks hvis du kun har en lille kapitalpension, og der ikke indbetales til den længere, og du har lang tid til pensionen. I dette tilfælde vil gebyrer til banken æde kapitalpensionen op inden du når at få den udbetalt, og så er det bedre at få en lille sum udbetalt nu, end slet ikke at få noget om 30 år.

    Hvis du er blevet sur på din bank, hvor din kapitalpension står, og det er derfor du vil ophæve den, skulle du måske i stedet få den flyttet til en anden bank, som du bedre kan samarbejde med. Dette koster kun et flyttegebyr til den fraflyttede bank, men gebyrets størrelse kan jeg ikke sige noget om. Jeg gætter på det kan være ret stort, men alt er jo relativt.

    #158976
    AnonymForfatter

    Du kan selvfølgelig flytte din kapitalpension til eget depot i banken.
    Men er den bundet i en ordning i et pensionsinstitut kan det være ret dyrt i gebyr.
    Der koster derimod næsten ikke noget at have eget depot på sine pensionskonti i banken.
    Så skal du selv administrer investeringerne.

    De 60% er kun hvis du vil have pengene i hånden før tid.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.