Kursstigninger på obligationer

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91330
    AnonymForfatter

    Jeg er nogle lange obligationer 4% Nordea 2038 og 5% Nordea 2035, de er nu steget i kurs til henholdsvis kurs 100,05 og 104.84. Kunne der være en fordel i at sælge disse til kursen over 100, istedet for at de efterhånden udtrækkes til kurs 100. Hvis man valgte at sælge dem, skulle de jo sættes i noget andet, og der kan jeg jo ikke opnå samme forretning pr. år. Men fidusen kunne vel så være at sælge til den høje kurs nu, og så sætte dem i noget med en højere rente, for renten må vel snart stige igen.

    #158922
    KrisserForfatter

    Hvis du har købt 5 pct. 2035 før nytår, kan det være en fordel at sælge obligationen, og købe den igen bagefter. På denne måde konverterer du din skattefri kursgevinst til et fradragsberettiget tab. Du får dog også visse omkostninger ved handlen, til kurtage og kursdifference.

    OBS: Ovenstående skal ikke ses som investeringsrådgivning eller skatterådgivning. Individuelle faktorer i din investeringsportefølje og privatøkonomi kan have stor betydning for dine investeringsmæssige muligheder. Kontakt altid bank eller revisor, inden du foretager investeringsmæssige dispositioner.

    #158942
    AnonymForfatter

    Kunne godt bruge nogle flere indlæg om dette emne.

    #158944
    AnonymForfatter

    Det er efter min mening rigtigt svært at investere i obligationer, især hvis man forventer er godt og stabilt afkast. Jeg sidder lige som Frank og kigger på mine obligationer og ved ikke, om jeg skal beholde dem eller sælge. Uden at have nævneværdig forstand på investeringer har jeg lavet følgende regnestykke:
    Hvis jeg i dag købte for 100.000 kr. 5% obligationer til kurs 104, så ville jeg – hvis der ses bort fra udtrækning – få en effektiv rente før skat på 4,8%, og det er ikke så ringe endda.
    Men hvis alle obligationerne blev udtrukket efter det første år, ville jeg få 4.000 kr. i kurstab og et afkast før skat på under 1%. Og hvis obligationerne var købt før 1.januar, ville afkastet efter skat være negativt, da der ikke er fradrag for kurstabet.
    Hvis kun 25% af obligationerne blev udtrukket, ville kurstabet kun være 1.000 kr. og afkast før skat 3,8%.
    Så jeg har besluttet, at hvis den årlige udtrækningsprocent er under 25, så beholder jeg obligationerne, for så kan jeg ikke få meget bedre afkast andre steder. Over 25 sælger jeg. Og det er slet ikke nogen anbefaling om at gøre det samme, så kan man få rådgivning i sin bank, så spørg der.
    Men det ville nok være en god ide at holde øje med renten og skynde sig at sælge obligationerne, inden renten stiger.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.