Ejerbolig.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91315
    AnonymForfatter

    Hey 🙂

    Går med tanken om at skulle investere i en ejerlejlighed istedet for at bo til leje, bor pt. sammen med kæresten og hun skal selvfølgelig flytte med men ikke indblandes i købet, da hun stadig er under uddanelse og ikke har kendt hindanden så længe.

    Årsløn: 500.000 – 550.000 Kr.
    Opsparing i kontanter: 70.000 Kr.
    Aktier købt for friemidler: 210.000 kr.

    Har ingen gæld, er 21 år fylder 22 inden så længe.

    Hvad ville i ca. mene er et rimelig prisleje at kigge på ejendom i ?

    #158730
    AnonymForfatter

    Ud fra din indtægt og formueforhold vil du kunnne købe for et sted imellem 1,3 og 1,5 mill.

    #158732
    AnonymForfatter

    Tommelfingerreglen siger 3 gange års indkomst hvis du derudover kan matche rådighedsbeløbet. Da du skal købe alene er det kun dine indtægter og udgifter der her skal regnes med. Du bør kunne matche et rådighedsbeløb på 7-8000kr inkl. vedligeholdelse. Hvis det er et hus i almindelig stand skal du regne med at afsætte 1000kr til dette.

    Hvis du vil sælge dine aktier og lade disse penge indgå som en del af handlen vil du kunne lægge dette beløb oveni hvad du kan købe for. Det at du kommer uden gæld og endda har sparet op til udbetaling er et stort plus som bankerne vil elske dig for.

    #158744
    thsvForfatter

    Prisleje omkring 1,5-1,7 million for en ejerlejlighed, du har en fin indtægt, men godkendelsen må bero på et budget.
    En andel må nok koste op til 1,2 mill. incl. lejlighedens andel af foreningens gæld.

    Nykredits beregner afsætter små 6.000 til rådighedsbeløb for en single mand.
    Prøv evt. selv Nykredits smartbudget, så ken du se hvilke poster den medregner.

    Men læg et budget over alle udgifter i et regneark.
    For ejerlejligheden kan du bruge nettoydelse ved standardfinansiering, da du skal godkendes ud fra denne.

    #158746
    AnonymForfatter

    Tak for svarene alle sammen. 🙂

    Min kæreste flytter jo med, og skal " bo til leje hos mig " Hvordan ser banken på det ? Altså gør det at man ville kunne købe lidt dyre end hvis man var alene ? De har jo ingen sikkerhed i at forholdet mellem hende og mig holder og der kommer en " indtægt " fra hende. Regner da selv meget stækt med det holder da vi har boet sammen indtil nu 🙂

    #158752
    thsvForfatter

    Du har jo stort set selv svaret!

    Når kæresten ikke er medejer, indgår hun ikke i bankens beregning af din økonomi.

    Og den mulige lejeindtægt indgår derfor ikke i bankens beregninger.

    Men tag en snak med din bank om mulighederne.

    #158818
    AnonymForfatter

    Jeg er uenig med thsv omkring hvorvidt din kærestes økonomi vil indgå i købet af en ejerbolig.

    Da du selv har en egen beholdning på kr. 280.000,- mindskes bankens risiko væsentlig, hvis du vælger at skyde så meget som muligt i ved køb. (Hvilket vil være det mest fornuftige, da dit indlån og aktie investeringer ikke kan garantere et afkast på samme rente, som du vil skulle betale på det sidste del af finansieringen. Derudover har du også risiko på aktierne)

    Jeg vil mene det væsentlige fra bankens side, vil være at orientere dig om konsekvenserne hvis din kæreste og dig går fra hinanden kan være et salg, med eventuel tab både på handelsomkostningerne samt fald i boligens pris. Så valget om du skal kunne sidde i ejendommen alene vil være op til dig/jer selv. Vil du selv kunne sidde i det, hvis kærligheden ikke holder, bør hendes økonomi ikke medregnes, omvendt vil du tage konsekvenserne og sælge, hvis ikke det holder, kunne jeg sagtens forstille mig, at de vil tage hendes økonomi med i beregningen. Fordi det er dine egne penge (egen beholdningen) der vil blive tabt.
    Skulle det gå mere galt, og du kommer fra ejendommen alene, og med større underskud, end din egen beholdning, og du kommer der fra med et lån i banken, har du stadig en god indkomst, og har indtil nu vist du har kunnet administrere din økonomi godt (Ung og opsparing, plus aktier), og der vil nok være en god potion tillid til dig og din økonomi, så hvis alting skulle vælter, kan du nok stadig afvikle den restgæld der skulle være.

    Det er selvfølgelig bare mit syn på det, du må spørge din egen bank for endeligt svar.

    Held og lykke med det.

    #158820
    AnonymForfatter

    Undskyld jeg spørger, men i hvilket job er det, man som 21-årig kan tjene mere end 500.000 kr. om året?

    #158822
    AnonymForfatter

    Naturligvis kan det lade sig gøre, på trods af krise og andet, at tjene 500.000 kr i den aldersgruppe. Det kunne jo være, at han var en dygtig sælger, udvikler eller andet, med giode lønninger. Måske har han to job. Lad os nu være saglige og ikke have så mange fordomme og pessimistiske tanker om andre.

    #158842
    AnonymForfatter

    Det er hverken min hensigt at være fordomsfuld eller pessimistisk. Men dels er jeg lidt nysgerrig, dels er indtægtskilden vel relevant for at give et bud på, hvordan en bank vil vurdere lånemulighederne. Jeg har svært ved at forestille mig et lønmodtagerjob, hvor juniormedarbejderen på 21 tjener 500K, hverken inden for salg eller IT. Kommer pengene fra selvstændig virksomhed, kan bankerne være ret tilbageholdende med at låne penge ud. Og indgår der sorte penge, fremgår bruttoindtægten ikke af årsopgørelsen, og så er regnestykket et helt andet.

    #158966
    AnonymForfatter

    Takker for alle de fornuftige svare. 🙂

    Min indtægt stammer kun fra en arbejdsgiver ( Vestas Wind Systems ) hvor jeg også har fuldført min uddanelse.

    #158968
    testForfatter

    tja dem er vi mange der gerne ville arbejde for. 🙂

    lige et par råd og kommentarer.

    – hvis en del at det du regner med til din løn er diæter, rejse godtgørelse eller andet ud over grundlønne risikere du at banken ikke regner det med til din løn. hvis din relativt høje løn skyldes at du arbejder og rejser meget for dem kan det også være en grund til ikke at spænde buen alt for hårdt.

    – du er ung men har sikkert allerede nu en betydelig indbetaling til pension. Husk at tænk over at din kæreste ikke på nogen måde automatisk arver noget som helst fra dig. En evt. udbetaling fra livsforsikring eller depot går til dine forældre eller dine søskende. Hvis du vil sikre din kæreste bare lidt kan du indsætte hende som begunstigede. Selv om du ikke køber hus samme med hende er det sikkert ikke din mening at hun skal stå uden tag overhovedet hvis du falder ned med en flyver. At hun bliver begunstiget på dine livforsikringer og pensions ordninger giver en naturligvis ikke dit hus men det hjælper jo lidt. Men ok det er kun hvis du dør det er et problem. 🙂

    held og lykke med det videre forløb

    #158972
    AnonymForfatter

    Er endnu ikke begyndt at rejse for dem endu ( Er dog blevet tilbudt, men passede ikke ind i mit privat liv lige der. ), så der er ikke medregnet diæter eller lign. Dog en lille smule extra arbejde. Min årlige grundløn er 450.000 kr. uden extra timer og rejser. Så de 500.000 kr kan banken roligt regne med kommer ind hvert år.

    Tak for du kom ind på det med at sikre min kæreste, havde jeg ikke tænkt over. 🙂

    #159026
    AnonymForfatter

    Nu kender jeg selvfølgelig ikke hele din nuværende livssituation, men fra det du skriver her i dine indlæg, vil jeg sige at du skal overveje om det er nu du skal investerer i fast ejendom.

    I følge eksperterne http://www.dinepenge.dk/bolig/artikel/ekspert-bedre-leje-eje
    skal man beholde sin ejerbolig i 10 år, før det er bedre at eje frem for at leje.

    Når du køber bolig binder du dig ret kraftigt, især med det boligmarked vi har nu og formentlig vil have de næste 5-10 år, hvor man skal regne med lange liggetider inden man får solgt(eller acceptere tab).

    I ved ikke hvor din kæreste får arbejde henne når hun er færdig. Du kunne få lyst til at blive udstationeret for Vestas. I kunne få lyst til at tage ud at rejse i længere tid. Alt sammen noget der er meget nemmere, med en tre måneders opsigelse på en lejekontrakt.

    #159098
    thsvForfatter

    Køb kun en ejerbolig, hvis nettoydelsen ved standardfinansiering forekommer rimelig i dine øjne, husk dog, at opsparingen ved de favorable 4% lån er meget højere end ved 6% lån, som var standard for et par år siden.
    Med udsigt til meget lav inflation og muligt reallønsfald, skal du ganske rigtigt eje boligen i 8-10 år, før end et salg er rentabelt. Skal I blot have et sted at bo sammen, vil jeg nok anbefale en lejelejlighed, sådan som økonomien ser ud, specielt når I ikke er gift, eller køber boligen sammen, og der er meget stor forskel i indkomsten.

    Sakl I absolut købe, så køb en lejlighed der er stor nok til ihvertfald det første barn.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.