Nordea aktie

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87181
    AnonymForfatter

    Jeg har aldrig købt aktier, men er blevet interesseret , og har kigget på forskellige muligheder og er blevet interesseret i Nordea aktie, da den er i en rimelig kurs! Mon det er helt forkert at prøve at købe for 20.000 kr.?
    Mon det er dyrere at købe den gennem den bank som jeg er kunde i, eller kan det bdre betale sig i Nordea. Jeg tænker også på gebyr og depotudgifter!
    M.V.H.
    Stine

    #106470
    AnonymForfatter

    Hej Stine_Jensen_aldrig_købt_aktier

    Blandt de 20 mest solgte aktier er Nordea den med den næst-laveste stk-pris. Men det gør den ikke til den næstbedste. 200 gram leverpostej til 10 kr er vel ikke nødvendigvis et bedre køb end 500 gram til 20 kr.
    I de udvidede kurslister (prøv fx Børsen eller Berlingeren) er der to nøgletal der kan give et hurtigt bud:
    o P/E – Price / Earning – Pris i kroner for den mængde aktier der på sidste generalforsamling gav et udbytte på een krone.
    o K/I – Kurs indre værdi – Det beløb du skal betale for en aktieandel der svarer til een krone af selskabets egenkapital. Er eneste aktiv i et selskab fx en bankkonto med 100.000 kr og har selskabet udstedt 1000 aktier á 100 kr med en børskurs på 200 kr pr aktie, så er kurs/indre værdi 2, hvilket er meget dyrt.

    Ovenstående er rent tekniske vurderinger og hvis det bare var dem det gjaldt, så var det nemt at finde ‘bedste køb’. Det ville samtidig betyde at tallene (kurserne og dermed også de nævnte to tal) udjævnede sig, så alle aktier ville have samme tal. Men der er osse mindst to andre faktorer:

    o Forventning til fremtidig kursudvikling
    o Forventning til fremtidigt udbytte.

    I grove træk vil ‘markedet’ (d.v.s. dem der køber og sælger) regulere kurserne så ingen aktier er ‘ualmindelig dårlige’ eller det modsatte, så Nordea kan være lisså godt som alt andet. Der er dog nogle der mener at det er ringere end de øvrige aktier og nogen mener det er bedre.

    Når du engang om fx 5 år sælger aktien kan jeg derimod nemt fortælle dig om Nordea var det bedste køb. Det er bare at se på salgskursen og det udbytte du har fået i mellemtiden, og så sammenligne det med andre aktier.

    Dit aktiekøb vil give dig 3 udgifter:
    1. Kursværdien. Der er dog ikke den store forskel på kursen på de forskellige handelsmetoder/steder når det er en ‘hyppigt handlet’ aktie.
    2. Kurtage. Typisk 0,5 – 0,75% af kursværdien, minimum typisk 50-175 kr. Hvis du opretter konto og depot og handler i Nordea er der ingen minimumssats for Nordea Aktier. Andre banker har ofte andre regler for ‘egne aktier’
    3. Depot-udgift. Der er både en fast udgift pr depot og een pr aktie-type/meddelelse. På rene aktie-depoter vil aktieselskabet betale dette for dig. Er der også obligationer i depotet, så betaler du selv forholdsmæssigt.

    #106492
    AnonymForfatter

    Jeg synes nu, at Nordea aktien er i ret høj kurs i øjeblikket. Husker da den var nede i 25 for blot 3-4 år siden.
    Mvh Anonymous

    #106500
    AnonymForfatter

    Ja, lad for guds skyld være med at købe bankaktier eller for den sags skyld andre aktier, da de er alt for højt prissat. Det er kun et spørgsmål om tid inden markedet vender, men det får du jo aldrig en bankansat til at sige, da det jo så går ud indtjeningen. Han har det altid som sin fornemmeste opgave altid at henvise til aktieinvesteringer, og at man forsat kan forvente et godt afkast, selvom de godt ved at det hurtigt kan gå galt for hr. og fru Jensen.

    Iøvrigt kan man ikke forvente at bankernes indtjening fortsætter med at stige snarere tværtimod, men også lille jeg kan selvfølgelig tage fejl,, men vi kan drøfte det om 1-2 år. Hvis bare lidt flere kunder flyttede til en af de bedste banker (Skandiabanken), så ville de store nok gøre lidt mere for at holde på kunderne ved at tilbyde mere attraktive vilkår.

    Nå, men det var bare min mening, men andres acceptere jeg selvfølgelig, og kan da også være rigtig, da ingen jo kan spå om fremtiden.

    #106506
    AnonymForfatter

    Der er vidst ligeså mange meninger om bank-aktier er en god investering som der er debatører herinde.

    Roskilde Bank er alene i 2005 steget over 90% i værdi, og mange spår det vil fortsætte i 2006.

    De store banker (bla. Danske Bank og Jyske Bank) er også steget kraftigt de seneste par år.

    Og nu hvor der spekuleres i fusioner – senest Nordea fusion med en eller flere store eurpæiske banker – vil der for alvor komme kursstigninger.

    #106508
    MichaelForfatter

    Efter min mening er Nordea aktien en udmærket investering på nuværende tidspunkt, men som det altid gælder med aktieinvesteringer: Spred investeringer på flere papirer i forskellige brancher. Det er hasard at satse alt på ét papir.

    #106510
    AnonymForfatter

    At diskuttere enkeltaktier er vist ikke det rigtige på dette sted. Fra min side var dette mere ment som en introduktion til en der aldrig havde købt aktier før. Som jeg skrev: Nogen mener Nordea er et godt bud – andre det modsatte. Historisk set har *alle* aktier jo været gode – og nogle har så været endnu bedre. Men “et historisk afkast er ikke nogen garanti for den fremtidige udvikling". Prøv http://www.euroinvestor.dk/debat/debat.aspx for en seriøs debat om dette. Jeg ville bare være sikker på at der ikke var nogen der lod styk-prisen være afgørende for afgørelse af, om en aktie var billig eller dyr.

    Michael >> Når Stine Jensen har 20.000 kr at gøre godt med ville jeg ikke anbefale hende at købe mere end een post – højst to. Ellers bliver kurtagen for dyr. Dog: Lige netop med Nordea købt hos Nordea var der jo ingen minimumkurtage, så måske kunne hun købe 10 Nordeaaktier og for 19.000 i en anden fondskode, bare for at kunne følge med i forskellig udvikling.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.