Rente på andelsprioritet?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91307
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig med dette her:

    Jeg ejer en andelsbolig som er vurderet til 1.000.000 kr. Da jeg skulle overtage den i sin tid fra min kæreste havde jeg ingen penge at lægge i udbetaling. Derfor skulle jeg på en eller anden måde finansiere det hele igennem banken. Banken opererer med to rentesatser på deres andelsboliglån: Èn rentesats hvis man låner op til 80% af andelsværdien (i mit tilfælde her altså 800.000 kr) og en anden hvis man er nødt til at låne mere end 80% af andelsværdien. Rentesatsen, hvis man låner op til 80% er markant lavere, end hvis man er nødt til at låne mere end 80%. Jeg havde altså ingen penge i hånden og skulle på en eller anden måde låne hele millionen. Jeg ville derfor gerne låne 200.000 kr på et forbrugslån og de sidste 800.000 kr på et andelsboliglån. På denne måde ville jeg jo kunne låne det store beløb til en markant lavere rente. Men banken her vil ikke oprette forbrugslån på mere end 100.000 kr. Derfor er jeg nødt til at låne 100.000 kr som almindeligt forbrugslån og de resterende 900.000 kr som andelsboliglån. Da jeg nu låner helt op til 90% af andelens værdi får jeg lånet til den markant højere rente – og det er vel at mærke af hele lånebeløbet – de 900.000 kr. Det var en lang smøre…

    Mit spørgsmål er nu: Da det tilsyneladende ikke var muligt for banken at låne mig 200.000 kr på et forbrugslån, burde banken ikke have rådgivet mig til at finansiere de sidste 200.000 på en anden måde så jeg var kommet ned på at skulle låne 80% af ejendommens værdi? Da jeg endte op med at låne 900.000 kr (og 100.000 kr på et forbrugslån) burde jeg så i det mindste ikke have fået de 800.000 kr til den meget lavere rente og så de sidste 100.000 kr til den høje?

    Jeg håber at problemstillingen er til at forstå. Jeg har skrevet det så detaljeret som muligt men det er ligeså meget for min egen skyld.

    Mvh Den frustrerede.

    #158602
    thsvForfatter

    Nej, du har jo ingen anden sikkerhed for de sidste 200.000 kr end andelsboligen.

    Du skulle have accepteret et lån på 1 million i andelen, så der ikke skulle oprettes 2 lån.

    Var det hos AL?

    Du håbede på 4,95% ved 80%, men fik 5,25% ved 90% og 900.000 kr, hvor 1 mill. ved 100% koster 5,1%. Ærligt talt storm i et glas vand, hvis rentesatserne er som angivet her.
    Du skulle altså have fundet et forbrugslån til under 6% i rente, ret usandsynligt.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.