Basisbank (igen !!)

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Ole E. MikkelsenForfatter
    Indlæg
  • #91296
    Ole E. MikkelsenForfatter

    Der er en gammel tråd om Basisbank her: http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?id=343#indlaeg36256.
    Den synes dog ikke at være opdateret bortset fra et enkelt (positivt) indlæg.

    Min profil er primært opsparing både kontant og pension (har ingen lån), derfor scorer Nr nebel sparekasse, Alm brand bank+kunde m.fl. og altså også Basisbank højt på listen når jeg bruger mybanker.dk. Alm brand bank tror jeg ikke på, renterne kan jeg ikke få til at stemme med opslag på deres hjemme side, så jeg tror beregninger er lavet på binding, – altså ikke på anfordring, som de andre. Det undersøger jeg i morgen. Nr Nebel sparekasse skal også undersøges lidt nærmere, måske..

    Jeg prioriterer en gebyrbegrænsende bank, så det er gennemskueligt hvad det koster, – derfor er det Basisbank der er primært i søgelyset, da den har samme profil som Skandiabanken havde i sin tid. Derfor spiller mulighed for ‘gebyrlave’ investeringsmuligheder i form af netbørs også ind. Eik bank er faldet langt ned på min beregning, den plejede tidligere at score pænt, så derfor skal jeg nu have nu bank da jeg har Eikbank p.t.

    Jeg kan i andre tråde læse nogle bekymringer omkring soliditet og krakrisiko i basisbank, mon det kan bekræftes?

    Jeg er klar over at banken er medlem af indskydergarantifonden, hvormed ca 750.000,- 0pr person er sikret, men på trods af dette vil jeg helst have en bank der drives ordentligt.

    Hører gerne positive og negative erfaringer.

    Hvad er ‘ejeren’ for en, idet jeg antager det er Michael Kaa Andersen, der er den reelle ejer?

    #158600
    Ole E. MikkelsenForfatter

    Hmmm, mit indlæg synes ikke at have affødt den store mængde kommentarer 🙂

    Nå men så kan jeg da selv svare. Den største risiko man løber med Basisbank er vel at den, – ligesom Skandiabanken, kan blive overtaget af en anden bank, og derefter ‘løber ud i sandet’. Stifteren’s selskab synes at være ude i alvorlige økonomiske problemer, så et salg er vel en trussel/mulighed. Stifteren er ikke en sværvægter men snarere en skikkelse der er kommet op gennem ejendomsmarkedet ved at danne skattesænkningskonstruktioner, – som jeg læser ham.

    Risikoen for at tabe penge i banken er vel begrænset i kraft af indskydergarantifond, men hvis man sætter penge i Basisbank er det nok rarest at have en reservekonto i anden bank, just in case.

    Derudover har jeg testet deres kundevenlighed og forståelse for kundebehov. Mit ærinde var at jeg ikke kunne se behovet for at fremsende årsopgørelse, da jeg ikke skulle have kredit. Svaret var at det skulle jeg da det var deres kreditpolitik. Goddag mand økseskaft.

    Nå men så skal du fordi du skal have kreditkort tilknyttet. Jo, siger jeg så, men hvad så med et Visa electron kort der i henhold til Jeres egen hjemmeside ikke kan overtrækkes. Jeg skal stadig bede dig indsende årsopgørelse, skriver de så. Goddag mand økseskaft.

    Endelig skriver de at begrundelsen for kravet om årsopgørelse er at et Visa electron kort altså kan overtrækkes på trods af at http://www.basisbank.dk oplyser noget andet.

    Jo, siger jeg så, men det passer jo ikke med hvad http://www.basisbank.dk (eller http://www.visa.dk) skriver. Begge hjemmesider lyver siger den såkaldte rådgiver så.

    Av, en kunderådgiver der tilstår at bankens egen hjemmeside lyver.

    Nå, det er ikke umuligt jeg opretter en konto, jeg har jo ikke brug for kunderådgivere til dagligt hvilket ovenstående begrunder udmærket. Men i sandhed en ringe videns- og serviceholdning. Dumhed hos medarbejderne er måske prisen for relativt høje indlånsrenter. Det må man så overveje.

    Jeg håber andre af Basisbankens kunder har mere positive oplevelser.

    #158626
    Ole E. MikkelsenForfatter

    Jeg tror simpelthen jeg fører denne debat helt med mig selv. Der er åbenbart ingen kunder med positive eller negative erfaringer med Basisbanken herinde..

    Nå, men her er et link der dokumenterer Basisbanken’s eventuelle frasalgsrisiko:
    http://www.business.dk/ejendomme/kriseramt-rigmand-kaemper-sit-livsvaerk

    #158632
    Ole E. MikkelsenForfatter

    I virkeligheden er konstruktionen nok sådan at de ejendomsprojekter og andre investeringer som proark’s selskaber foretager måske for en dels vedkommende finansieres af Basisbankens’s indlån. Hvilket altså vil sige at den relativt høje indlånsrente på anfordring som Basisbanken giver skal aflønnes af rentabilitet og likviditet i Michael Kaa Andersens projekter i øvrige selskaber.

    Hvis altså det går dårligt for Michael Kaa Andersen kunne man forestille sig at der kunne blive behov for at afskrive nogle tilgodehavender..

    Kunne være rart at vide hvordan fordelingen af udlån i Basisbanken er, altså fordelingen mellem ‘egne’ kunder og ‘eksterne’ kunder..

    #158714
    AnonymForfatter

    Hej Ole,

    Michael Kaa Andersen er så vidt “man" er orientering en person, der har tjent sine penge indenfor ejendomshandel og rigtigt nok nu står, på græsen til et fald.
    Han forsøger bl.a. nu at komme ud med minimum risiko, ved at sælge sin andel af bl.a. Bella Center.

    I øvrigt skulle du have skrevet et indlæg, med overskriften “Amagerbanken", så skulle du have set folks ligegyldige kommentarer!

    #158740
    Ole E. MikkelsenForfatter

    Tak for kommentaren..

    Jeg har nu, – med lidt bæven, bedt om at få oprettet og overført diverse konti til Basisbanken. Jeg blev enig med mig selv i at lidt ‘goddag mand økseskaft’-snak fra nogle af ‘kunderådgiverne’ som jeg skrev om ovenfor ikke skulle styre om jeg fik en bedre forrentning på min ratepension f.eks. Jeg kunne godt have fået mere i rente(i Nr Nebel Sparekasse, f.eks…), men da jeg samtidig gerne vil have det integreret med værdipapirhandel til lavest mulige gebyrer synes jeg Basisbanken er det bedste bud for tiden.

    Jeg kunne også have valgt at sprede mine konti i flere banker, men jeg valgte en lidt mere ‘enstrenget’ løsning, som jeg har (for eftertiden: havde)i Eik bank i forvejen.

    At jeg så er lidt nervøs for mine penge og kun tør gøre det p.g. af indskydergaranti er en anden sag.

    Det er skandaløst svært og enormt tidskrævende at sammenligne banker. http://www.pengepriser.dk er f.eks. totalt værdiløs.

    #158742
    Peter Madsen (4)Forfatter

    Jeg har netop set dine indlæg. Er selv i Eik og overvejer skifte. Men der er ikke den store konkurrenceiver blandt bankerne. De 0,1% Eik nu tilbyder er ret frastødende, gør de grin med os???

    Basisbanken har en binding på deres højrentekonto som Eik ikke har.
    Der er også et årsgebyr som man ikke betaler i Eik. Begge dele ser jeg som et væsentligt minus.

    Jeg har stadigvæk ikke taget en beslutning. Måske skulle jeg overveje Nr. Nebel og omegns sparekasse.

    Tak for dine indlæg.

    #158762
    AnonymForfatter

    Jeg er glad for at have basisbank.
    Jeg har tidl været kunde i DB og Nordea.

    Den eneste undren jeg har…. Når man hæver i udlandet er der et gebyr på 1 %, det er mange penge i længden hvis man som jeg rejser ofte og bruger mange penge.
    Bedste løsning er så at oprette konti i udlandet og så lave gratis overførsel.

    Det er ganske gratis 🙂

    Udover dette minus har jeg kun gode erfaringer med BB.

    #158764
    PolemidesForfatter

    Det koster da gebyr at overføre penge til en udenlandsk konto.
    Mindst 25 kr ved billigste overførsel.

    Alle banker opkræver Nationalbankens kurs + 1,5% + gebyr (op til 50 kr)
    ved kontanthævning i udlandet.

    Jeg er også Basisbank kunde og er nogenlunde tilfreds.

    På det seneste synes jeg at deres indlånsrenter er sat noget ned.
    Tidligere lå de i top 10 og nu er de noget ringere.

    De 300 kr i årsgebyr er også penge at betale.

    #158786
    AnonymForfatter

    Ja, men hvis jeg eks. skal bruge 20000 er det noget billigere at overføre-

    I tidl. banker har jeg betal et et fastlagt gebyr pr hævning.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.