hvordan gør de ?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87177
    AnonymForfatter

    Min kone og jeg undrer os tit over hvor stor forskel der er på folks økonomi.
    Vi har 3 børn og 2 pæne indtægter – brutto 600.000 k. om året, men har alligevel ikke meget at rutte med i hverdagen. Bor i eget hus og har 1 ældre bil. Ingen af os ryger. Ferier holdes i Danmark eller en enkelt gang imellem i udlandet. Tøjbudgettet er meget lavt.

    Andre familier med mindre bruttoindtægt har måske to nye biler, tager på charterferie mindst 1 gang om året og køber regelmæssigt nyt tøj.

    Hvordan gør de ?

    #106414
    AnonymForfatter

    http://www.skm.dk/tal_statistik/indkomstfordeling/ kan du se hvad de andre tjener (efter skat). Der må være andre steder hvor du kan se hvad andre bruger.

    Jeg er iøvrigt sikker på at din opfattelse af ‘alle andre’ er forkert. Med den indkomst ville jeg fine det atypisk med to nyere biler.

    #106416
    MichaelForfatter

    Mange mennesker der køber nyt ofte, gør det jo ikke for kontante midler, men låner til både det ene og det andet. Tit sker det vha. friværdien i huset. En ny bil behøver derfor ikke umiddelbart koste meget, men der er en pris der skal betales – og den skal betales over mange år. Personligt foretrækker jeg at spare op til det jeg vil købe (bolig undtaget), men det er efterhånden en gammeldags indstilling har jeg fundet ud af. Idag skal man gerne skylde 2 mill. på huset, 250.000 på bilen og så have en kassekredit på 30-40.000 til “det løse". Man bliver jo nærmest bombarderet med “hvor billigt det er at låne", så man nærmest føler sig til grin hvis man prøver at spare op.

    Der skal dog ikke meget til at vælte læsset, hvis man gældsætter sig kraftigt. Arbejdsløshed, skilsmisse osv. får ofte korthuset til at vælte og charterrejserne må skiftes ud med et besøg i fogedretten. Der er ingen tvivl om, at mange mennesker kommer på spanden hvis (når) konjukturerne begynder at vende i Danmark. I såfald kan I se frem til, at I står bedre rustet end alle dem som er dybt forgældede.

    #106696
    AnonymForfatter

    Jeg klarede det ved at spare, hvor det var muligt. Indtægt på ca 250000, hus tit knap 500000, og 2 efterskolebørn. Samt bil, ganske vist med nogle år på bagen, men med kontant betaling. Der var da enkelte svære måneder, men havde, hvad vi behøvede. I dag ser det meget anderledes ud, så må jo nok sige, det kan lade sig gøre.
    Sæt nogle mål, og gå efter tilbudene…

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.