Århus Lokalbank – måske?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 34 i alt)
  • Indlæg
  • #158146
    ahkForfatter

    Hej Peter
    Tak for dit svar. Jeg havde faktisk også selv aftaleindlån hos Straumur i tiden lige før de gik konkurs. Jeg fik dog pengene ud på normal vis.
    Hvordan fungerede det med rentetilskrivningen efter at Straumur var gået konkurs – løb der endnu renter på helt frem til at du havde pengene i hånden, eller stoppede rentetilskrivningen den dag banken gik konkurs?
    Mvh
    AHK

    #158156
    AnonymForfatter

    Alt forløb som havde banken stadig forvaltet mit indlån – jeg havde over et år efter banken gik ned mine penge hos det prisvate b.

    Alle pengene blev forrentet til det sidste og da jeg 30/6-10 fik alle mine penge retur med renter fik jeg at vide at jeg var den sidste med engagement hos dem.

    Så det var trods alt en positiv oplevelse – det må have været tæt på det højeste i rente i længere tid – men som sagt er det jo slut nu og så står man her og ved ikke hvad man skal rive i…..

    Ak ja….tænk sig – 7 % uden risiko…….

    PC

    #158158
    ahkForfatter

    Ak ja! Jeg har selv hovedparten af mine penge i Aarhus Lokalbank til 3,4%. Jeg ville ønske jeg havde modet og tiden til at anbringe dem bedre, men det må så være sådan for nærværende.

    #158204
    AnonymForfatter

    Til Peter C:

    Følg med tiden – der er sket meget i den finansielle verden siden du oprettede din 7% konto.

    Forventer du også at kunne købe en vaffel-is til 2kr. som da farfar var ung??

    Måske var det denne vanvittig høje indlånsrente der var årsag til den islandske banks konkurs!

    #158206
    AnonymForfatter

    Nej Gummisko, jeg er ikke enig i, det var grunden til nedsmeltning på Island.

    Jeg har, i forskellige danskejet banker/sparekasser, fået nogenlunde det samme i renter gennem flere år, men så kom nedgangen.

    Den eneste trøst i øjeblikket er, hvis det er en trøst 🙁 vi kun vente og se udviklingen både herhjemme som på verdensplan.

    #158208
    AnonymForfatter

    Det skal vel nok passe at man kunne få 7% på en indlånskonto, da renten var på sit absolut højeste. På det tidspunkt var diskontoen oppe på 5,5%, hvilket vil sige man fik 1,5% over diskontoen.

    I dag er Nationalbankens diskontorente 0,75% og 1,5% over det er 2,25%.

    Med andre ord – får man en rente i dag over 2,25%, så svarer det til at man reelt får en bedre rente (dvs. en bedre rentemarginal) end den gang renten var 7%.

    #158210
    AnonymForfatter

    Ja, du har nok ret men det er stadig et meget lille afkast. Men dengang tror jeg ikke mange ville have sagt nej tak til 7% af 1,5 mio. kr bundet – jeg kunne ihvertfald ikke.

    Mit valg står mellem det (hvis man stadig kan få 3,4% p.a. som AHK skriver) eller at kaste pengene efter Nordea Private Banking med mindste risikovillighed og en horisont på 3-6 år……

    Problemet er bare at jeg slet ikke er risikovillig og at 20% af investeringern sættes i aktier! Dog tror jeg måske nok de vil kunne frembringe et bedre afkast på den horisont end jeg selv ville kunne ved at placere i indlån….

    Til gengæld tager de sig jo betalt i honorar og kurtager som hurtigt er 10.000 k.r pr år!

    Så jeg føler mig helt på herrens mark – det ene ved jeg hvad er men afkastet er sparsomt – det andet føles som at kaste sig ud fra et bjerg – hvor ender man?!

    Man kan sige at hvis de “skaffer" 1-2% mere går det vel lige op med honorar/kurtage – så kunne man vel ligeså godt tage indlån? Og er det så ikke kune for risikovillige personer som er ude efter et afkast på 10% eller mere…???

    Ved godt emnet bevæger sig lidt væk fra Århus Lokalbank men det er trods alt direkte relateret dertil og lige præcis hvad jeg i disse dage skal/vil tage beslutningen mellem!!!

    Nogle holdninger til disse 2 scenarier som jeg har valgt at beslutte mig for?

    PC

    #158212
    ahkForfatter

    Hej Peter
    Jeg har nogle pensionsmidler stående hos Sparekassen Farsø (sparfar.dk) til 4%, bundet i 3 år (dvs. endnu 2 år). Jeg kan ikke se et tilsvarende tilbud på deres hjemmeside lige nu, men du kunne prøve at kontakte dem. De kontaktede mig for måske et halvt år siden, idet de på daværende tidspunkt havde åbent for indskud igen – ja, faktisk på en mere favorabel ordning end min, idet man kunne få helt op til 6% i det 3. år, hvis man var heldig. Der var åbent for både pensionsmidler og frie midler.
    Jeg føler med dig, for jeg har det på samme måde. Det eneste jeg rigtig forstår er indlån 😉
    Mvh
    AHK

    #158218
    AnonymForfatter

    Tak AHK!

    Jeg prøver dem også – mon ikke ugen bringer en løsning 😉
    Det var nemmere da man fik den høje rente – da behøvede man ikke spekulere så meget over hvad man ellers kunne have placeret pengene i….

    PC

    #158236
    AnonymForfatter

    “Jeg føler med dig, for jeg har det på samme måde. Det eneste jeg rigtig forstår er indlån ;-)"

    Sådan har jeg det også, og selv om tråden har bevæget sig væk fra Århus Lokalbank, lærer jeg en masse, så bliv endelig ved med at øse af erfaringerne.

    #158270
    AnonymForfatter

    Til ahk vedr. Århus Lokalbank til info:

    Fik desværre kun tilbudt 3,05% på 1 år uden mulighed for hævning før tid – lige akkurat for lidt til at jeg hopper på …..de 3,4% kunne jeg leve med 🙁

    PC

    #158352
    thsvForfatter

    3,4% er da osse en fin rente, i forhold til hvad boligejere skal betale i rente på deres F1-lån (selv incl. adm.bidrag).

    Udlånssatserne er hos mange banker blevet forhøjet, forstået på den måde, at tillægget i forhold til diskontoen er blevet hævet.

    #158484
    AnonymForfatter

    Nu er jeg igen på Herrens mark, Eik Bank (og mange andre banker/sparekasser)har lige varslet en rentenedsættelse på 0,10% på bl.a indlåns konti – udlånet så jeg ikke, men den er sikkert stigende.
    Man skulle ellers mene, de skovler penge nok ind på alle gebyrerne
    igen, igen, men de skal selvfølgelig tjene nok til at afvikle bankpakken!

    Det, jeg ikke forstår, er, at vi alle SKAL have en nemkonto i en bank, så staten kan sætte penge ind til alle private som erhverv – og dog kan jeg godt, da staten brugte mange penge på checks – meeen banker/sparekasser er private virksomheder, hvorfor er der så ingen konkurrence, og hvorfor skal/skulle de have så massiv hjælp, når de selv havde “gjort" i nælderne?

    #158874
    AnonymForfatter

    Skylder at sige som afslutning på mine indlæg at jeg hoppede på Århus Lokalbank alligevel, da buddene steg til 3,3% på 12 mdr. hvilket må siges at være ganske flot markedet taget i betragtning….

    Så må vi se hvad fremtiden bringer – lige nu ser det godt nok lidt sløret ud…

    PC

    #159044
    AnonymForfatter

    Til Peter C:

    Var det via mybanker.biz du opnåede 3,30% hos Århus Lokalbank med 1 års binding?

    Eller var det med Byens Bankbog (giver 3,25% ifølge dereshjemmeside)?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 34 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.