Huskøb trods gæld?

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Indlæg
  • #157898
    MichaelForfatter

    Altid disse børnefornærmede reaktioner på sandheden. Vedr. at blive født med guldskeer i diverse kropsåbninger: Jeg har aldrig modtaget hjælp i større grad fra mine forældre, men har derimod tjent mine egne penge siden jeg var 13. I studietiden klarede jeg mig på SU og havde naturligt nok ikke meget at rutte med. Til gengæld skyldte jeg ikke én krone da jeg var færdig og fik mit første job.

    Indstillingen er helt gal hos mennesker der mener ½ mill i forbrugslån er OK, men man ser det jo desværre tit. Forældrene har helt klart misset deres pligt til at lære jer grundlæggende økonomisk snusfornuft og ser man på deres situation er den formentlig nogenlunde lig jeres.

    Vedr. renovering af hus: I har styr på det skriver i, men nej: Det har I slet ikke. Et par ture i Silvan vil vise jer hvor dyrt det egentlig er at renovere et hus. Tag nu noget så simpelt som at skifte en vandhane f.eks: En ny gennemsnitlig vandhane koster 3-500 kr. og så tror man det er den reelle udgift, men nej – der skal også købes ny omløber, pakninger og muligvis også et pexrør. Medmindre man bruger det medfølgende kobberrør hvor man så istedet skal købe en rørskærer for at undgå grater i rørene efterfølgende der ødelægger hanen. Er huset meget gammelt skal der også sættes stophane på. Alt i alt fordobler man hurtigt den pris man oprindeligt troede. Og så fremdeles i alle andre projekter. Sagen er jo, at I ikke har en klink at renovere for overhovedet og så SKAL I ud og låne.

    #157902
    testForfatter

    sjovt har lige skiftet et blandingsbatteri og sat en ny vask op. IKEA ca. 600. pexrør fra haralsnyborg 99 kr (jem og fix 179) omløber fra jem & fix 46 kr var det vist.

    værktøj brugt 8″, 6″brugt. rørskære, 8, kniv, topnøgle sæt og nedstryger.

    nå jeg og så lige en tankfuld benzin til al den kørsel

    så helt enig med michael. især som ny boligejer er vedligeholdelse og her under værktøj en post

    og så har jeg slet ikke sat pris på vasken og vaske skabet 🙂

    men nuvel held og lykke med huset.

    #157904
    MichaelForfatter

    Hvis du også har skiftet vasken har du forhåbentligt også har en udgift til silikonefuge 🙂

    Jeg har selv renoveret store dele af et hus jeg tidligere ejede og man bliver sgu overrasket over alle de småting der skal købes ind, som samlet set kommer til at koste en formue.

    #157908
    testForfatter

    yes men konen vil være helt sikker på placeringen først. nu har jeg fået lov at fuge. 49 kr fra jem og fix. flottede mig og bruger den dyre. nå ja så skifter jeg også lidt fliser der hvor den ene vask som nu er væk sad. så lige lidt mira. heldigvis har jeg maskinerne men tror f.eks. snart jeg har bruget 20.000 kroner på forskellige save og andre værktøjer. Det er jo netop de små udgifter det er så dyrt at låne til.

    #157910
    AnonymForfatter

    Derfor skal man også meget nøje over vej hvilken type hus man køber (nyistandsat eller håndværkertilbud) samt om man selv vil udføre større vedligeholdelsesopgaver eller bestille en håndværker til det.

    Man skal holde sig to ting for øje.
    1. Hvad er de direkte og indirekte materiale- og transportomkostninger til at bringe huset op i det niveau, man ønsker sig?
    2. Har man overhovedet evnerne til større gør det selv projekter, eller ender man med at lave dårligt håndværk, som reducerer boligens værdi.

    Jeg vil påstå, at hvis man ser tingene over en længere periode, eksempelvis 7-10 år, kan håndværkertilbuddet med lethed ende med at være væsentligt dyrere end hvis man havde givet 700.000-1.000.000 for et totalt nyistandsat hus.

    #157912
    testForfatter

    ja det har du helt ret i gp. jeg købte nok ikke et håndværker tilbud men det er alligevel gået sådan over de sidste 12 år at jeg har været i gang over det hele. flere gulve er hugget op også så videre. set i bakspejlets ulidelig klare lys sku vi nok ha bygget et nyt hus dengang, men beliggeheden er jo det jeg har købt mig til. Nye huse er bort set fra skrækhistorier bedre bygge ind mange af de huse der er til salg.

    #157916
    NicklausForfatter

    Der er ingen der har ondt af dig fordi du har gæld, men der er heller ingen der fordømmer dig for noget som helst. At du forsøger at påkalde dig medlidenhed fordi du ikke “er født med en guldske" er jo patetisk, det er sgu lykkedes meget godt for størstedelen af danske studerende at klare sig igennem studierne uden at gå fallit i processen, og uden at mor og far betaler turen.

    Jeg sidder selv med over 300.000kr i studiegæld, men det er penge jeg har valgt at låne fordi jeg ikke ville leve som en fattigrøv i 7 år. Nu betaler jeg så de penge tilbage, og selvom det bremser muligheder for bil, hus, rejser, osv. så er det mit eget valg, og jeg har hele tiden vidst at de penge skulle betales tilbage efter studiet. Min kæreste har derimod levet uden at optage lån igennem studierne, og hun høster nu frugten af de mange år hvor hver en øre blev vendt.

    Der er ingen af måderne der er “rigtig", men man skal ikke vælge den første og så brokke sig over gælden når den skal betales.

    #157924
    HalliHalloForfatter

    Det samme spørgsmål som Lotte rejser vedr. køb af fast ejendom med lidt gæld bliver stillet herinde i en uendelighed.

    Og hver gang går diskussionen ligesom pr. automatik i gang med de selvsamme argumenter, hvilket selvfølgelig undrer mig. At køre i samme rille uafbrudt virker ikke særlig intelligent. Jeg ønsker bare god fornøjelse.

    I princippet er der ingen, der kan svare eksakt på spørgsmålet, men hvis ellersøkonomien er i orden kan man da til enhver tid købe trods lidt studiegæld m.v.

    Og hvorfor henter man ikke bare et såkaldt købsbevis nede i banken fremfor at spørge her om nogen tror det kan lade sig gøre?

    #157938
    MichaelForfatter

    HalliHallo

    Ja, spørgsmålet bliver stillet gang på gang hvilket i sig selv burde være unødvendigt – man kan vel blot læse de gamle tråde. Dybest set skyldes det nok at spørgeren godt er klar over svaret er nej i banken og derfor håber på et mirakel herinde – guderne må vide hvad det så skulle hjælpe.

    Iøvrigt er 500.000 ikke “lidt" gæld, men en gæld der skal kæmpes med de næste 10-15 år. Vælger man at forgælde sig SÅ meget, så sætter det naturligvis spor for resten af livet.

    #157960
    thsvForfatter

    Det er ikke helt utopi, men kommer dog an på, hvordan bank/kreditforening vil vurdere jeres gæld.

    I er ihvertfald dårligere stillet end et par, der kommer uden gæld og vil købe et hus til 1,5 mill.!

    Jeres beregnede rådighedsbelø lyder jo fornuftigt nok, så kan banken regne med, at I kan betale jeres afdrag til tiden kan jeg ikke se de store problemer, medmindre boligen ligger i udkantsområder, hvor det er meget svært at sælge huset igen. Og det tyder den lave købspris jo desværre på.

    Har I afsat penge til vedligeholdelse/istandsætning af huset (eller skal det ske for “Orange penge")?

    #157972
    AnonymForfatter

    Hejsa:)
    Huset ligger i en hyggelig lille landsby..10 min. kørsel fra centrum. Huset har ikke været til salg længe, men den tidligere ejer har stor gæld i huset og virker desperat efter, at komme af med det.
    Vi har haft familie til, at gennemgå huset(har flere tømrer og elekriker osv. i familien) -og de har sagt, at de fleste af husets istandsættelser kan vi klare billigt selv. De hjælper selvfølgelig. Vi har også mulighed for at få rabat på materialer grundet deres erhverv.
    Vi har ikke mange penge nu til istandsættelse, men vi har lavet en plan for afvikling af vores gæld, samt opsparing. Muligvis kan vi få lidt afslag i prisen på huset, så der på den måde kunne blive råd til istandsættelse.

    #188146
    AnonymForfatter

    Efter at have læst en debat som denne, ved jeg ikke om jeg ville have lyst til at bruge dette forum selv.
    Lotte stiller et spørgsmål, som måske ikke for alle giver mening, men det gør det nok for Lotte selv, hvorfor h…… kan andre så ikke bare svare pænt og redeligt, eller holde sig væk.
    Enig i at det lyder fordømmende, når nogle ikke kan forstå hvordan man oparbejder gæld, eller hvad med påstanden om at TO ikke har styr på det der skal laves i huset, hvad ved i andre om det, rigtigt at det ikke er gratis, men derfor kan der godt være styr på det.
    Synd der altid skal være nogle som har ejerfornemmelser af debatsider, og som sætter en ære i at tryne nyankomne, øv.

    #188154
    AnonymForfatter

    Så lad være med at bruge forummet, dette er ikke et forum dedikeret til spørgsmål omhandlede godkendelse af diverse lån – det er derimod et forum hvor man skal rakke mest muligt ned på Danske Bank!

    #188156
    AnonymForfatter

    Lad os så se bort fra hvordan gælden er opstået.

    Objektivt set vil ingen ny bank overtage en kunde, der fra start er teknisk insolvent med 500.000 kr. – heller ikke selv om kravet til rådighedsbeløb opfyldes.

    Havde der været tale om en usikret gæld på måske 150.000 kr. så kunde der måske være en mulighed, men en usikret gæld på 500.000 kr. er ganske enkelt for voldsomt.

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.