4 % obligationslån eller en F4 flekslån.. Hvad skal man tage ?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91258
    AnonymForfatter

    Vi har købt hus og mangler et lån på ca 1.600.000 kr. Vi tænker meget på at tage et F4 lån uden afdrag, da vi er studerende og er begge færdig om ca 2-3 år. Vi er lidt bange for at danmark ender i en krise som Island og Grækenland måske om 4 år når lånet skal fornydes igen.

    Hvad er jeres mening ???

    #157802
    MichaelForfatter

    Hvis Danmark går samme vej som Island og Grækenland – hvilket ikke noget tyder på – kan det vist være ret så ligegyldigt hvilket lån man sidder med. Vælg lån efter det situation I er i og ikke efter diverse makroøkonomiske forhold ingen af os dybest set har indflydelse på.

    I jeres situation ville et fastforrentet 4%-lån være et udmærket valg. Renten er lav, kursen god og I kender ydelsen i hele lånets løbetid. Studerende med en lav indkomst og mangel på luft i økonomien bør ikke gamble med variabelt forrentede lån generelt.

    #157816
    thsvForfatter

    Hvorfor lige F4?
    Det forekommer mig lidt dyrt i rente sammenlignet med F3 eller F1.
    Det lyder da rimeligt at tage et lån, der udnytter den lave korte rente og det store rentespænd mellem kort og lang rente.
    Jeg ville dog nok vælge et lån med afdrag, så den sparede rente ikke ender som forbrug, men istedet afdrages på gælden.

    Vælger I F1-lånet kan der evt. omlægges, hvis kursen på 4% 30 år kommer højere op.

    #157830
    onkelForfatter

    Hej

    Jeg syntes det lyder meget fornuftigt med et F4 lån uden afdrag – når I får en ny rente er i begge alt andet lige i arbejde og vil have råd til en højere rente. Et F1 lån vil give usikkerhed om jeres økonomi hvert år og som studerende går jeg ud fra der ikke er meget at rykke rundt med…

    mvh

    Onkel

    #157848
    AnonymForfatter

    Jeg har valgt et 3 årigt lån med fast rente 2,8% – og så har jeg sat pengene i banken til 3,55% fast i 3 år. Jeg har ikke brug for beløbet p.t. – men det er nemt, at tjene penge på den korte rente p.t.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.