Opfølgning på en lejligheds låneforløb

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91238
    AnonymForfatter

    Hej.. Måske i kan hjælpe mig med et ærligt svar..

    Min kæreste købte for nogle år tilbage en lejlighed sammen med sin ekskæreste. De (han) lånte alle pengene igennem banken, som realkredit lån, boligpiroritetslån og en kassekredit. Der blev intet betalt i indskud.

    Efter et halvt år købte han ekskæresten ud, men da hun ikke havde betalt renterne på sin del af lånet (det kunne hverken hun el. bankrådgiveren give en forklaring på), så fik min kæreste lagt det oveni i hans, sådan at han nu skulle betale dem for hende.. Kan det passe??

    Så fik han hele lånet..

    Sidste år fik han så lagt lånet om til et F1 lån, som er det vi har idag..

    Jeg har kigget lidt og prøvet at regne på hvor meget der er gået til renter, omkostninger og afdrag, da jeg meget gerne vil have et overblik over hele forløbet.. (han sylder stort set stadig det samme idag som tilbage i 2006, og det underer mig lidt)
    Men da min kære kæreste ikke har gemt alle papirer, så er det lidt svært at få til at hænge sammen..

    Mit spørgsmål; ligger banken inde med alle de oplysninger der er relevante for at få det overblik (altså gamle lånedokumenter og hvad der ellers er sket), og er det noget man kan få hjælp til?? eller kan man i hvert fald få stillet dokumenterne til rådighed??

    Jeg spurgte min bankrådgiver som både gav mig et ja og et nej, først mente han godt at man kunne men det ville koste penge, og så mente han lige pludselig at banken bestemt ikke lå inde med sådanne gamle oplysninger, kun de nyeste på lånet..

    Følte ikke at han gav mig et ærligt svar, så derfor prøver jeg her..

    Mvh. Helene

    #157442
    AnonymForfatter

    1) Banken burde kunne gå 5 år tilbage – det er jo et skattemæssigt krav, at man skal gemme 5 års bilag + løbende år.
    2) Hvis ex. kæresten ikke har betalt renter i den første periode – så får hun skattefradraget – og din kæreste får gælden fra hende, idet der sikkert er solidarisk hæftelse i banken.
    3) Jeg tror ikke, at du skal bruge gebyrer i banken på opklaringsarbejdet – det løb er kørt for din kæreste – han har ikke være påpasselig med dette lån – så han er blevet snydt af ex. kæresten.

    #157448
    testForfatter

    Man kan da slet ikke få banken til at udlevere oplysninger og tredje parts lån. Jeg ikke en gang få oplysninger om min kones bank forhold uden en fuld magt. Hvis du skal ha de oplysninger kræver det en fuldmagt både fra din kæreste og dennes eks. Der ud over har du som ovenfor ikke noget krav mod eks.

    #157454
    AnonymForfatter

    Det er heller ikke for at klage eller gøre krav på noget.. Det er kun for at få et overblik så jeg kan se hvor meget lejligheden har kostet os, hvis vi fx ønsker at sælge og ikke vil have tabt for meget på den..

    Vi har fælles konti og fuldmagt til at kunne handle på hinandens vegne, så det tror jeg ikke bliver et problem.. Ellers får jeg jo bare ham til at bede om papirerne.. Mht. ekskæresten, så er det jo ikke oplysninger om hendes lån jeg ønsker, men kun alt det der har omhandlet min kærestes økonomi..

    Men vil det sige at jeg godt kan “kræve" de papirer som vi selv mangler, og evt. et møde hvor vores bankrådgiver hjælper os med at få afklaret hele forløbet??

    Det jeg synes er mærkeligt er, at der har været så mange ændringer på en del områder siden han købte lejligheden, og at hans gæld ikke er blevet mindre end den er idag, trods de 3-4 år der er gået med afdrag osv.
    Og så blev hans daværende bankrådgiver som stod for oprettelse m.m. efterfølgende fyret, og da jeg spurgte ind til nogle ting omkring lånet, så påstod den nye at han ikke kunne sætte sig ind i en tidligere rådgivers sager og handlinger..

    #157458
    testForfatter

    Det med fælles konto kan ikke anbefales slet ikke. Når en af jer dør spærres kontien til skifteretten har talt. Er i ikke gift arver jeres for ældre eller børn
    Vedr. Papirer ka du kun få det der ligger fra eks. Er ude af billedet. 3 år. Nej der reduceres ikke meget i glæden. Hvad type lån er det

    #157580
    AnonymForfatter

    Tak for rådet.. Nu har vi et realkreditlån med variabel rente (F1) og resten som et boligprioritetslån. Før var realkreditlånet et fastforrentet obligationslån mener jeg.. Har ikke lige været inde i vores papirer..

    Men så tror jeg at jeg vil spørge vores bankrådgiver en gang til, om han ikke vil finde papirerne frem (det han nu må) og så hjælpe med at skabe et overblik…

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.