Studiegæld

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91230
    AnonymForfatter

    Jeg søger rådgivning i forbindelse med studiegæld. Jeg blev færdiguddannet i 2005 som cand.mag og skylder på nuværende tidspunkt ca. 150000.

    Jeg vil rigtig gerne betale gælden ud så hurtigt som muligt så jeg kan forbedre mine muligheder for at komme ind på boligmarkedet. Men jeg har været ramt af arbejdsløshed og de seneste 5 år har jeg kun haft arbejde i sammenlagt 2,5 år, hvilket har gjort økonomien meget stram.

    På nuværende tidspunkt betaler jeg ca. 1400 om måneden og står til at have betalt gælden ud om ca. 10 år. Men renten på studiegæld er som bekendt variabel, hvorfor jeg er bange for at gælden skal eksplodere når renten begynder at stige. Derfor betragter jeg det som en farlig strategi at betale 1400 kroner af om måneden.

    Jeg har sandsynligvis projekt-arbejde det næste år, til en løn på ca. 30000 kroner pr. måned, hvoraf jeg forventer at betale 5000 kr. af pr. måned, således at jeg vil være nede på 90000 kroner næste sommer.

    Mine spørgsmål går på inflation og rente. Hvordan fungerer det med inflationen. Er det rigtigt tænkt at betale gælden ud så hurtig som muligt eller giver det mening at lade den stå i 10 år og betale 1400 pr. måned med henblik på at vinde lidt på inflation? og hvad med renten? den vil stige, men hvornår og hvor meget?

    Måske er det dumme spørgsmål i dette forum af eksperter, men jeg håber I kan hjælpe med nogle svar og gode råd.

    mvh,
    Den fattige humanist

    #157378
    AnonymForfatter

    Jeg kender ikke renten på studielånet – men det er da vist et godt lån.
    Hvorfor ikke begynde at spare op – så du kan vise en udbetaling, når du skal købe bil eller bolig senere.
    Det er svært, at spå om ejendomspriser – og om renten, men der er ikke meget, der tyder på store stigninger. Det er derimod vigtigt, at man kan opnå kreditværdighed, når der skal købes bolig. Et studielån betragtes nok i banker som et naturligt lån, og det giver lidt mere elastik i lånetilbud til bolig, særlig hvis du selv har en opsparing samtidig.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.