hjælp til skift af bank

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91226
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg er raget lidt uklar med danske bank, efter at de ikke ville låne mig 100.000 kr til at sætte min andelsbolig i stand, så ønsker nu af skifte bank, og ville høre om der var nogle der havde nogle gode ideér.

    Mig: 30 år og udlært kok på 10ende år, tjener hvid udb. ca 15-16 pr månede.
    Jeg har et andelsbolig lån på 300.000 kr til 7%. Lejligheden er vurderet til 1,3 mill.
    Har kassekredit på 30.000, der ikke er brugt.

    Mit problem er at min rådgiver har insisteret på at medregne alt i mit buget. såsom penge til bil, benzin, mad osv. som bliver finanseret af min arbejdsplads. Jeg har en kæreste som bor hos mig der endvidere betaler halvdelen af husleje og faste udgifter. Vores husleje er samlet 3700 kr pr månede inkl. vand og tv. udover det har jeg lidt internet, telefon, forsikring, og hvad man ellers har af småting, Men ingen alvorlige poster.
    Det kan tilføjes at min lejlighed har været en byggeplads de sidste 6 måneder, og jeg har i den periode betalte håndværker regninger for 60.000 kr, så det er ikke fordi jeg ikke selv arbejder på sagen, nu vil jeg bare gerne lige låne, så det sidste kan komme hurtigere på plads, så vi snart kan få et hjem igen!
    Rådgiveren nå så frem til at jeg kun har 2200 kr. i rådighedsbeløb pr. månede!!
    Altså ikke nok til at låne penge hos danske bank, på trods af jeg har været trofast kunde siden jeg var knægt.
    Jeg kan simpelthen ikke forstå det, hvis mit rådighedsbeløb er så lille, hvordan fik jeg mon så råd til mit nye breitlig evolution til 60.000 og guldkæde til 40.000 sidste år?
    Og så er jeg tilmed stoppet med at ryge tjald og smøger, det havde han godt nok ikke med i bugettet, men det er da lige 200 kr om dagen jeg spare på den konto:-)

    #157308
    AnonymForfatter

    Gå dog over i anden bank, når Danske Bank ikke kan regne! De ved jo ikke, hvad de laver! Hvorfor brokke dig over, hvor dumme de er… Tag dine papirer (løn, årsopgørelse mv.) og vælg en anden bank – det er altså ikke så svært!

    #157324
    testForfatter

    ja der er ikke anden vej frem ind at gå i en anden bank. men det er nok en smagssag om man mener DB har regnet forkert i deres kredit vurdering her. Man er per definition enlig når man bor sammen med en kæreste og det virker på mig lidt mærkeligt at en arbejdsgiver kan dække benzin udgifter, madudgifter og andet. men ok

    Bankerne laver budgetter med livrem og seler i de her dage. med god grund

    #157328
    MichaelForfatter

    Bliver du beskattet af alt det arbejdsgiveren betaler?

    #157330
    AnonymForfatter

    Nej jeg bliver kun beskattet af min løn.
    Da det mad osv. der ryger med hjem, går under betegnelsen rester eller svind, dvs endestykker af kød og diverse ting der er blevet solgt en gang og alligevel ryger tilbage i køkkenet, og derfor ville skulle kasseres alligevel.
    jeg tanker benzin på firma kortet, da jeg tit køre ud og handler, eller transporterer andre ting rundt for chefen..

    #157332
    AnonymForfatter

    Ja tak jeg er godt klar over hvordan man sådan fysisk skifter bank… Tænkte bare der måske var nogen derude der ville forslå deres farvorit bank:-)

    #157334
    MichaelForfatter

    Hvad maden angår er det nok en gråzone om det er skattepligtigt eller ej, så det tør jeg ikke udtale mig om. Hvis omfanget er meget stort kunne jeg godt forestille mig, at “indkomsten" er skattepligtig.

    Hvad transporten angår derimod er der slet ingen tvivl om at noget er galt skattemæssigt. Det er ikke lovligt at betale privat kørsel (også selvom du bruger bilen delvist privat) af en firmakonto. Enten har du firmabil og får både bil og benzin betalt – og derved er skattepligtig af bilen – eller også skal arbejdsrelateret kørsel registreres som sådan hvorved du får penge pr. kørte km.

    Derfor forstår jeg udmærket, at banken ikke medtager den slags i budgettet. Reelt er der tale om sort indkomst.

    #157336
    MichaelForfatter

    Der skulle have stået:

    “Også selvom du bruger bilen delvist arbejdsrelateret" i parantesen

    #157338
    AnonymForfatter

    Jeg er kok “sort" er mit mellemnavn…Så de små penge til benzinbeskatning kan vist være ligemeget:-) Nå men tak for hjælpen herfra, ikke særligt konstruktivt men ok:-) go uge..

    #157340
    MichaelForfatter

    Ja, så har du jo ligesom svaret på dit eget spørgsmål.

    Banken bruger hvid indkomst i sine beregninger. At du køber guldkæder og andet for sorte penge er budgettet komplet underordnet og kan da naturligvis ikke indgå i beregningerne.

    Det burde vel egentlig sige sig selv…

    #157342
    AnonymForfatter

    Tro det eller lad være, men det gør de faktisk. Både da jeg var elev og lånte til min lejlighed og igen da jeg lånte til et depositum på en virksomhed jeg forpagtede. Det kommer an på hvor højt oppe ham rådgiveren man snakker med sidder, om han selv kan træffe beslutninger eller de skal godkendes højere oppe fra. men måske det er pga. den der krise alle snakker om:-)

    #157348
    AnonymForfatter

    Jeg grinte af: “Der er blevet solgt en gang og alligevel ryger tilbage i køkkenet ……"

    Okay jeg læser: Kunden levner på sin tallerken/fad og du skraber resterne til dig – velbekomme til en bakteriebombe 🙂

    #157350
    AnonymForfatter

    Haha ja ok go griner, overdrivelse fremmer forståelsen, men du ved hvad jeg mener…

    #157352
    AnonymForfatter

    Min favoritbank er Danske Bank! Jeg har endnu ikke hørt om nogle kreditværdige kunder som er blevet afvist, men du synes de er helt ude i hampen, så prøv da en anden bank.

    Jeg synes iøvrigt ikke det er smart eller god stil at antyde en ligegyldighed overfor gældende skatteregler og synes sort arbejde er ok..

    God vind – spændende hvad den nye bank siger..

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.