Billån: Bankmedhjerte.dk

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91220
    AnonymForfatter

    Jeg kigger lidt rundt på priserne og kravene for billån, da vi snart skal ud og købe en bil.
    Bankmedhjerte lader til at være klart billigere og jeg kan godt lide idéen bag. Men så gik det op for mig, at de har et krav på tilbagebetalingsfristen, afhængigt af bilens alder. Eks. kan man max låne i 5 år for en bil fra 2007, og så falder det tilsyneladende 1 år for hvert år ældre bilen er.

    Vi havde tænkt at købe en bil fra ca 2005-2007 og betale tilbage over 6-7 år. Nu er vi presset til at købe en fra 2007 af mindst, og så betale tilbage på 5 år, hvilket er at presse den (for os).

    5 år ville koster os 3.000 i månedligt afdrag før skat, fremfor 2.500 som er prisen over 6 år…
    Og bliver det en 2006 model, er prisen 3.700 over 4 år.

    Er dette noget, man også ser ved andre “billige" gode billån? Det ødelægger desværre lidt vores muligheder for den bank, medmindre vi er heldige at finde en bil på den alder…

    #157200
    AnonymForfatter

    Det er helt normalt at et billån løber i 8 år minus bilens alder. Jeg tror at det er det samme i alle banker

    #157208
    thsvForfatter

    Eikbank går nu op til 12 år:
    http://eikbank.dk/produkter/laan/billaan_med_variabel_rente/Pages/default.aspx
    Men max. løbetid på 8 år, så din bil fra 2005 kan vel finansieres over 7 år hos Eik.

    #157234
    AnonymForfatter

    Tak for alternativet.
    De har dog så et krav på 20% minimum i udbetaling, hvilket er 35.000 kr ved et 175.000 kr bilkøb. Men hver har sine fordele og ulemper, så det er godt at have den i baghovedet.

    #157242
    testForfatter

    man kan også vælge at se betalingstiderne og udbetalings kravene som værende et udtryk for den reelle afskrivning på bilen. Der er masser af eksempler på at bil ejere som hus ejere er teknisk insolvente e.g. at man skylder mere i bilen ind den kan indbringe ved et salg.

    Det er f.eks. ud fra et det perspektiv ikke god latin at financieren et bil køb med et friværdigs lån i ens hus over 30 år. Set ud fra andre perspektiver er det genialt da det giver både en lav ydelse og en lav rente. man kan jo også argumentere for at selv jeg f.eks. har finansieret mit sidste bil køb med et boliglån da jeg ved sidste omlægning jo havde haft muligheden for at låne de 100.000 kr mindre i mit hus som jeg købte bil for.

    set fra bankens perspektiv er der jo så en sammenhæng mellem restgæld i bilen (udbetaling/ydelse), krav til alle og afdragsprofil der slutteligt samlet set er et udtryk for deres risiko og dermed teoretisk den rente du kan opnå.

    et råd til bilvalget. De store benzin slugere er i praksis ikke omsættelige i de her dage. Hvis du vælger sådan en, som der kan være mange gode grunde til, ville jeg personligt ikke forvente at den var noget værd om 5 år.

    #157250
    AnonymForfatter

    Du har ret i, at det kun er en større sikkerhed for os ikke at købe en bil, der har mindre værdi end lånet.
    Jeg tænker slet ikke på, at jeg skal have penge for bilen, når lånet er udløbet. Men jeg vil dog have, at lånet skal være betalt, inden jeg får behov for en ny bil (altså hvis den afgår naturligt ved døden).

    Men det betyder noget for vores rådighedsbeløb. Jeg ser ingen grund til at vælge et meget kort billån første gang man køber. Derfor skal vi overveje at tage det lidt længere, lidt dyrere (samlet set) og med et temmeligt stort udkast, eller om vi vil satse på et billigere, men mere intenst lån som er betalt af hurtigere.

    Den er lidt tricky, men hælder klart mest til det sidste.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.