NemID – uden noeglekort

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Indlæg
  • #157496
    PrasmusForfatter

    Det afhænger nu af hvad man ser som mest sikkert…

    For mit vedkommende føler jeg mig rimelig sikker mod hackere omkring den nuværende kodefil på min computer – ja ok, jeg er it-nørd 🙂

    Til gengæld føler jeg det er mere usikkert, at jeg i det offentlige rum efter NemID vil kunne holdes op og tures til at oplyse login/password og aflevere nøglekort – alt der behøves til at benytte min netbank. Ekstra bekymrende er det så, at når de har disse oplysninger, ønsker de jo ikke at jeg får spærret min netbank, så de vil de formentlig forhindre mig netop dette, på den ene eller anden måde….

    Ud over det, finder jeg det meget upraktisk med nøglekortet generelt. Post i vores område afleveres tit forkert, hver anden uger har vi i hvert fald et brev til en anden, og det sker også jævnligt at vi får vores post nogle dage eller uger for sent fordi den er afleveret hos en anden – det er specielt slemt i ferieperioder. Det sker også, at der er post strike eller bortkommet post.

    Mangler du dit nøglekort, fordi det ikke er kommet frem til tiden, er det jo ikke bare en enkelt netbank du ikke kan logge ind på, det er ALLE steder der benytte NemID.

    Sidst men ikke mindst gætter jeg på, at der med tiden indføres et gebyr for nøglekortet, specielt når man som mig skal have et nyt kort ca. hver 7. uge, da jeg i snit logger ind 4 gange dagligt. Hvis der endda skal benyttes en kode for hver transaktion (det ved jeg ikke om der skal), så bruges kortet op endnu hurtigere for mit vedkommende.

    Jeg synes som sådan et gebyr for nøglekortet er på sin plads, da der er omkostninger ved at udskrive og sende det – det som jeg er ked af er, at man ikke kan vælge det fra, det er et system med er tvunget til at benytte.

    #157502
    AnonymForfatter

    Ved du om nøglekortet kan sendes til E-Boks og derfra udprintes ?

    #157504
    PrasmusForfatter

    Jeg tror det ikke, på en eller anden måde vil det vel også bringe sikkerheden i fare da du i så fald har dine koder mindst 2 steder.

    Desuden skal du fremover vel benytte NemID til at logge på e-box, og har du brugt det sidste kort op kan du ikke komme ind og printe det nye kort ud. Kan naturligvis klares ved at det ikke klart noget inden sidste kort er brugt op, men der skal helt sikker kunne problemer med at nogen lige glemte at udskrive det nye kort, kom til at logge af inden osv.

    #157506
    PrasmusForfatter

    Og hvis jeg kunne skrive, skulle der have stået:

    Kan naturligvis klares ved at det ligger klart noget inden sidste kort er brugt op, men der skal helt sikker nok komme problemer med at nogen lige glemte at udskrive det nye kort, kom til at logge af inden udskriften osv.

    #157672
    KrisserForfatter

    Prasmus: Hvis du er it-mand, må du også vide, at det er ret trivielt at overtage kontrollen med en fremmed computer, hvis dennes sikkerhed ikke er på plads.

    Hvad angår din frygt for at blive holdt op, og tvunget til at udlevere dine netbankoplysninger: Hvordan er dette forskelligt fra dankort og PIN-kode?

    Du kan bede DanID om at sende et nyt nøglekort, selv om der er mange koder tilbage på det gamle. Du kan derved altid have et ekstra i reserve. Der er mig bekendt ikke nogen praktisk grænse for hvor mange kort du kan have i reserve. Kortet bruger du kun ved log-in.

    #157676
    PrasmusForfatter

    Krisser:

    Ang. hackere, korrekt, generelt vil NemID øge sikkerheden, specielt hos dem som ikke kan (eller ønsker at bruge den tid det kræver at) beskytte sin PC, dvs. i mindst 50% (lavt sat) af alle brugere. Nu tog jeg, egoistisk som jeg er, udgangpunkt i min egen situation 🙂

    Dankort og pinkode er en ting og her er skaden og oprydnings arbejdet begrænset. Værre er det med netbank, hvor jeg har en stribe forskellige konti, fuldmagt til 2 andre personers konti, samt nogle værdipapirs depoter etc.
    Men omkring den personlige sikkerhed, så har du sikkert ret, der er ikke væsenlig forskel på tyveri af dankort/kode og netbank/kode, og det vil formentlig være førstnævnte der er mest interessent for den type kriminelle jeg frygter mest.

    Tak for de ekstra oplsyninger om nøglekortet!

    #158064
    AnonymForfatter

    Jeg hilser NEM ID velkommen.
    det kommer til at redde min økonomi. aldrig før har identitets tyveri været så nemt i danmark.

    Tak Nem id

    /nisse

    #158072
    AnonymForfatter

    Kun i et super-naivt land som DK kan et sådan system indføres uden protest.

    148 koder holder i ca 1 uge for mig, og jeg står og skal rejse til udlandet i 4 måneder.
    Jeg skal altså slæbe godt og vel 20 kodekort med mig, i en digital verden.

    Og sikkerheden er jo ikke en tøddel bedre end hidtil, måske endda dårligere.

    Og husk nu på, kære naive danskere, at selvom du ikke er ansvarlig for misbrug kommer du selv til at betale for det i sidste ende, enten via højere bank gebyrer, lavere rente eller højere skat, afhængig af hvem der må bære tabene. Der er ikke andre end dig selv til at betale.

    Det ser mest af alt ud til, at dette bare er endnu et fodslæbende, kikset og totalt unødvendigt stats system, som kun kommer til at betyde forhøjede priser.

    Øv øv øv noget møg. Danmark du er syg, og udsigterne er dårlige.

    #158078
    AnonymForfatter

    Jeg læste i JyllandsPosten, at NemId er en ret gammel opfindelse, der ikke fandt genklang dengang, i stedet valgte man Digital Signatur fra DanId – og det er stadig noget med fortjeneste til udstederne (Staten/Bankerne), hvor DanId ikke er et offentligt væsen.

    Med alle de mislykkede/sindsygt dyre statslige IT programmer, kan man, som andre brugere her siger, også have sine tvivl, om det både er bedre og billigere end det nuværende system.

    Da fællesregisteret blev indført, kunne jeg ikke logge på CPR.registeret gennem det, men hvis jeg gik direkte ind på CPR., kom jeg fint igennem, jeg sendte kritik og skærmprint og efter mange måneder blev det endeligt rettet.

    Så nej jeg mener heller ikke, det er af det gode, man kunne i det mindste give os et valg.

    I øvrigt er mit tastatur sikret for aflytnng, alt står til automatisk opdatering og jeg passer også på hvilke sider og mails jeg har gang i.

    #158276
    AnonymForfatter

    NemID ER ÅBENT SOM EN SI!!. Den Java-applet, som man bruger, når man bruger NemID, er signeret – Den har den fuld adgang til den computer, man bruger den på. Den dag, nogle blandt magthaverne har mindre rent mel i posen, og man f.eks. lader sig presse til at bruge netbanks-login til at søge efter tekster på folks computere, står vi potentielt med et stort problem.

    #163596
    PD 99Forfatter

    Tip:

    Både Nykredit og pengeinstitutter tilknyttet SDC (f.eks. Basisbank, Lån & Spar og en lang række sparekasser) tilbyder adgang til netbank UDEN NemID’s irriterende nøglekort.

    Kun hvis man vil foretages transaktioner er nøglekortet nødvendigt.

    I disse pengeinstitutter kan man således sagtens se saldi og bevægelser UDEN at slæbe rundt på nøglekortet.

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.