Udregning af forhøjet fradrag

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91178
    AnonymForfatter

    Hej,

    Damen og jeg har lige lånt 805.000 til et hus i det mørke Jylland, samtidig har jeg lånt 115.000 til en ny bil og endvidere har jeg en studiegæld på 120.000.

    Nu er det så at jeg vil prøve at få forhøjet mit fradrag hos skat og det skal selvfølgelig gøres ved at ændre min forskudsopgørelse. Det har jeg gjort og mit fradrag går efter sigende fra 4.700 kr. til 8.050 kr. Det er jo dejligt men jeg syntes det virker af meget så jeg er blevet urolig for at jeg har regnet forkert og da jeg ikke vil risikere et skattesmæk så spørger jeg jer til råds 🙂

    Mine udregninger er som følger:

    På mit lånetilbud fra kreditforeningen er der et felt der hedder “rente og bidrag" og den oplyser mig om et beløb på 17.168 kr. for resten af 2010.

    11.000 tilskrevne renter på forbrugslåneti hele 2010 (10% i rente af 120.000 kr.)

    5.000 tilskrevne renter på billånet (9% i rente af 115.000 kr. i 5 måneder)

    17.000 på realkreditlån.

    9.000 på boliglån i banken (216.000 kr. med 9% i rente i 5 måneder)

    Er det bare at lægge 11.000 + 5.000 + 9.000 sammen (25.000 kr.) og så sætte halvdelen ind (12.500) ind i rubrik 41 som hedder “renteudgifter af gæld til pengeinstitutter mv." på os begge 2?

    -og så halvdelen af de 17.168 sættes ind på os hver i rubrik 42 som hedder “Renteudgifter af gæld til realkreditinstitutter" på os begge 2?

    Er der nogen som ved en hurtig gennemgang af disse tal kan se om det lyder helt forkert at mit fradrag stiger så meget?

    På forhånd tak for hjælpen 🙂

    #156526
    AnonymForfatter

    Grunden til det høje fradrag er, at du ændrer din forskudsregistrering midt på året. Dvs. at dine forhøjede renteudgifter nu fordeles ud på de resterende 6 måneder af året – i modsætning til, hvis du havde ændret oplysningerne i starten af året, hvor renteudgifterne ville blive fordelt på 12 måneder.

    Husk i øvrigt at tilrette forskudsopgørelsen for 2011 i november 🙂

    #156580
    thsvForfatter

    Glem det med halvdelen, det er jo renteudgifter for 2010 du har fået udregnet, altså for resten af året, og din nye forskudsopgørelse gælder kun for 6 måneder.

    Er renteudgifterne derimod beregnet for et helt år, selvom de blot skal betales for resten af 2010, må du bede om en ny udregning fra banken til brug for din selvangivelse.

    #156588
    AnonymForfatter

    Hej igen, tak for svarene 🙂

    Renten er udregnet for resten af 2010 så det er et halvt års renter.

    Jeg har også snakket med Skat og de har fundet mine udregninger rigtige, dog var der lige den lille detalje at vi endnu ikke var tilmeldt ejendomsværdiskat fra 8 Juli. Så det ordnede hun også for mig.

    Så det kommer til at give omkring 1.300 mere udbetalt til mig og 1200 til kæresten når både udgiften til renter og ejendomsskatten kører over fradraget. Så passer det også bedre ifølge salgsopstillingen og bankens udregning af udgifter 🙂

    #156592
    AnonymForfatter

    @thsv: Det med halvdelen er fordi de er to der skal dele renterne….

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.