totalkredit lån på 7 % sidder fast.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91171
    AnonymForfatter

    Hej der. Jeg vil høre om andre har nogle, eller kender til dette, og hvad der er at gøre..

    Vi har et lækkert hus vi har købt i år 2007. fik lavet et lån hos lokalbolig på 2.200.000 i et totalkredit lån og 640.000. kr. bolig lån.. da vi fik lavet dette lån/købte huset stod mit firma i RKI pga. jeg er personlig ejet og blev snydt af et ApS firma som lukkede efter det viste sig at de havde lavet noget arbejde for mig som var forkert lavet.. jeg havde hovedentreprisen, så det endte med at jeg måtte betale over 250.000 kr. som jeg så ikke bare kunne på en gang, dette enten så med RKI..

    Af den årsag kunne vi godt købe hus, udover det lånte vi ca 500.000 kr. i byggelån til at bygge/ totalrenovere det hus vi nu havde købt..
    Vi lavede meget selv på huset så prisen kunne holdes nede..

    Oktober måned, år 2008 meldte vi huset færdig, og de kom ud og lavede en vurdering af huset. De sagde at det var blevet super og deres vurdering nu hed 4.400.000 kr. så banken lavede et tillægskreditlån (så vi havde 2 kreditlån). det første lån er på 2.200.000 kr. med rente loft på max 5%, som vi havde, og et nyt lån på 1.450.000 kr. fast forrentet på 7% da man ikke kunne få det første lån mere.

    Så startede problemet, vi fik en ny bankrådgiver i starten af år 2009 som er chef i filialen og vi vil gerne snakke om at låne ca 150.000 kr. til at fjerne de RKI som jeg har, og forklarer det som er sket, og viser at vi det seneste år har betalt ca 100.000 af på gæld. Dette siger banken klart nej til, og at vi selv må få fjerne disse RKI for sådan noget hjælper banken ikke med, hmm det forstår vi ikke, for vi kunne købe hus og låne 500.000 kr. i byggelån.. vi venter til sommer år 2009 og håber vi selv kunne klare dette problem, der skal lige siges at vi begge har en brutto indkomst på ca 800.000 kr. /årligt. Min samlever er ansat og jeg har personligt ejet firma..

    I løbet af sommeren fik vi igen betalt 30.000 kr. af gælden, og lokalbanken vil stadig ikke gå med til at låne os de sidste penge, vi snakkede så om at flytte afdeling og ringede så ned til en anden afdeling og fortalte om vores problem med den rådgiver vi havde, dette kunne de ikke hjælpe os med, eftersom det var chefen vi havde i den anden afdeling. I stedet ringede de til vores bankrådgiver og fortalte at vi ville flytte afdeling pga. ham.. det gjorde ikke vores forhold meget bedre..

    Sidst i år 2009 skylde jeg så ca 50.000 kr. som står i RKI vi snakkede så igen med vores bank som nu hedder HandelensBanken. Igen siger de nej til at hjælpe os – okay, men vi vil så gerne lægge vores 7 % lån om som er på 1.450.000 kr. til en lavere rente, ikke for at få penge ud men for at sidde billigere, dette kan vi heller ikke. Januar 2010 går jeg ned med stress og er sygemelde i næsten 5 måneder, ikke så heldigt når man har eget firma. Vi klarer den stadig med at betale vores høje terminer. Vi får så at vide at vi får en ny bankrådgiver, dette sker ca Marts måned 2010 og vi tænker nu er alt super, vi bestiller et møde, og til mødet siger vi at vi ønsker at omlægge vores 7 % lån til billigere, da de 1.450.000 kr. koster os næsten 29.000 kr. hver 3. måned, og det første lån vi har på 2.250.000 kr. ligger som tiderne, koster det os ca 13.000 kr. hver 3. måned.

    Vi fik snakket med den nye bankrådgiver, hun siger så, at hvis i skal omlægge jeres lån, så skal vi ud og lave en ny vurdering af jeres hus, det kan jeg så ikke forstå, men det skulle de, hvis vi skulle omlægge lån, jeg siger så, det handler jo ikke om at få penge ud, det handler om at vi gerne vil sidde billigere så vi kan fjerne nogle laster jeg har, dette er banken ligeglad med, for sådan er det, da der er sket meget på markedet siden sidst. Nåå okay… der kommer så en ud som kommer fra HandelensBanken fra den afdeling vi har, han siger, at huset er 3.900.000 kr. værd nu. Vi kommer så i banken for at snakke om løsninger og lign, vores nye bankrådgiver starter så med at sige vi ikke kan omlægge vores 7% lån fordi, vi skylder 3.700.000 i totalkredit lån og 140.000 kr. i bolig lån, og vi kan jo kun låne 80% af de 3.900.000 kr. så derfor er vi nu teknisk insolvent, jeg kiggede på vores bankrådgiver og siger, ”i tager fandme pis på os, for 1½ år siden var huset 500.000 kr. mere værd en nu. Og siger så prøv nu lige at høre, vi ønsker jo ikke at skal have penge ud af huset, vi vil bare gerne lægge vores 7% om til en billigere rente”.. ja siger hun så, men du står i RKI så kan vi slet ikke gøre noget, jeg prøver at fortælle rådgiveren, at de sidste 50.000 kr. jeg skylder vedr RKI kan jeg betale af på 10 måned hvis bare vi kan lægge det dyre lån om, dette kan der ikke være tale om.. Og hvis det på nogen måde kunne lade sig gøre, ville vi aldrig få flere penge til os selv om måneden, da ”overskuddet” så SKULLE bruges til at betale af på boliglånet.
    Vi har nu for ca 1 måned siden, sidst i maj, sat vores hus til salg. Det er sat til salg til 4.500.000 kr. for vi kan ikke blive ved..

    Nu skal jeg høre, er der nogle som kender til denne slags problemer og hvad kan vi evt. gøre. Det er jo helt til grin det her.. og selv om jeg fik slettet mine RKI så kunne vi snakke om at omlægge 7% lånet, men så skulle pengene som vi sad billigere for bruges til at nedbringe vores boliglån..

    Jeg forstår bare ikke dette kan være sandt.. tror næsten mere at banken har set sig sur på os..
    Kan det virkelig være rigtigt, at vi er låst 100% til denne bank til disse lån…

    #156508
    AnonymForfatter

    Hej
    Det er først og fremmest korrekt at kreditforeningen skal ud og kigge op huset igen ( det er et krav at en belåningsvurdering ikke må være ældre end 6 måneder). Mange boliger er desværre også faldet i pris så vurderingen der ligger noget lavere end tidligt er desværre heller ikke usandsynligt. Når man skal låne i fast ejendom sker det som oftest i prioritetsorden hvilket vil sige at det sker i “rækkefølge". Med den nye belåning kan i låne op til 3.120.000. Af dette beløb, har I allerede lånt 2.200.000 som 1. prioritet og som 2. prioritet har i “problemlånet" på 1.450.000 som sammenlagt giver 3.650.000. En omlægning af det sidste lån kan altså ikke lade sig gøre fordi det vil overstige 80% af belåningsvurderingen.
    I burde dog have mulighed for at ændre 1. prioriteten på 2.200.000 hvis I har lyst til det / hvis det kan betale sig.

    Vh
    Carsten

    #156524
    AnonymForfatter

    Hej Brian

    Uden at ville lægge hovedet på blokken, så forekommer det mig at det er en gang BS din bank har fortalt dig.

    Det er rigtigt at vurderingen maks må være 6 måneder gammel, men i dette tilfælde kan jeg ikke se problemet. Uagtet at vurderingen er faldet med 500.000 vil lånet stadig kunne onlægges da risikoen for realkreditinstituttet ikke stiger omlægningen. Den kontante værdi er stadigvæk den sammen. Eneste problem kan for mig at se være hvis i går fra at afdrage på gælden til afdragsfrihed.
    Der kan selvfølgelig være forskellige forretningsgange i det enkelte PI der afviger fra dette ellers normale princip.

    Mvh Mads

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.