500.000 til investering pr. måned – hvad gør jeg?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91153
    AnonymForfatter

    Hej,

    jeg er i den heldige situation at der er enorm medvind i mit firma i øjeblikket. Jeg er ene-ejer og eneste ansatte. Der er et overskud på 500.000+ pr måned som jeg ønsker at investere – eller rettere, sikre, så de ikke forsvinder mellem hænderne på mig ved et bankkrak, ny finanskrise mv. Ideen er at trække penge ud af virksomheden nogle 3-4 gange om året og investere dem.

    Jeg er absolut begynder mht. investeringer, har aldrig investeret før.

    Jeg har ikke umiddelbart planer for at skulle bruge pengene. De skal primært sikres, så det er investering/opsparing med lav risiko jeg er ude efter, til at starte med ihvertfald. Jeg ønsker ikke selv at være meget involveret i det daglige mht. investeringerne. Jeg ønsker at overlade det til nogen der har forstand på det, og selv tage mig af mit firma som jeg har forstand på.

    Det første der gøres er at indbetale hvad man må med fradrag på en ratepension.

    Jeg har talt med Nordea om en Private Banking aftale. Det lyder fornuftigt, med 60% i obligationer og 40% i aktier. De foreslår naturligvis investering via Nordeas investeringsforeninger (aktier, 8 forskellige foreninger), nogle 2% RD obligationer, andre obligationer gennem Nordea Invest (3 forskellige) samt nogle strukturerede produkter (4 Nordea produkter).

    Lyder det fornuftigt? Min lille bekymring er at de stort set kun anbefaler dem selv, men på den anden side har jeg det OK med at det er en stor bank der står for det, da jeg ikke regner med der kan fuskes så meget i f.eks. Nordea 🙂

    Hvis du havde 500k pr. måned, ingen forstand på investering, hvad ville du så gøre? Hoppe på et tilbud som ovenstående? Pengene skal være sikre hvis f.eks. den europæiske økonomi går helt ned.

    Hjælp 🙂

    #156266
    MichaelForfatter

    Der findes ikke noget i denne verden der hedder en sikker investering. Investeringer kan gradueres fra forsigtige til aggresive (og dermed risikable). En aktiepulje på 40% er langt fra den forsigtige profil og ligger vel nogenlunde i midterfeltet.

    Nordea anbefaler naturligvis deres egne investeringsforeninger præcis som alle andre banker – det er jo trods alt sælgere og ikke rådgivere du taler med. Bankerne tager sig pænt betalt for arbejdet og du skal lige huske, at der absolut ingen garanti er for gevinst. Derudover forstår jeg ikke idéen i at betale banken for at købe obligationer (f.eks. 2% som du selv nævner). Det er såmænd ikke sværere at smutte ind i netbanken og købe obligationerne selv. Det koster kun lidt kurtage én gang for alle og ikke årlige gebyrer.

    Som jeg læser det er din profil slet ikke til aktieinvesteringer. Kommer der en ny finanskrise eller anden krise inden for nogle år kan du hurtigt få behov for pengene og generelt skal tidshorisonten være længere end 1-2 år når vi taler aktier. Køb nogle kortsigtede obligationer for nogle af pengene og lad resten stå i kontanter.

    Skal jeg være helt ærlig synes jeg du er blevet “rådgivet" rigtig dårligt og banken ser dig lidt som et let offer med en masse penge.

    #156268
    AnonymForfatter

    Det var et spændende indlæg – endelig en kunde med penge.
    Hvorfor spørger du egentlig dette panel – vi har jo tradition for at bevæge os i små beløb – vi er bedst til at rådgive om “panik-økonomi" – og hverdagens småproblemer.

    Min første tanke var – om du har husket skattefar i din investerings-situation, idet man jo ikke får gratis kredit hos skattekontoret.

    Dernæst faldt det mig ind – at du må ud i noget risiko – og så bliver det svært, at vælge i disse tider. Hvis du køber sikre statsobligationer, så vil du let tabe penge på stigende rente. Så pengene har nok bedst med 3-4% i fast rente på en bankkonto i 2-3 år.
    Husk max. ca. 700.000(100.000 euro) pr. pengeinstitut.
    Jeg glæder mig over din økonomiske situation.

    #156270
    AnonymForfatter

    Tak Svend. Jeg spørger her fordi jeg ikke kunne finde bedre steder at spørge om uafhængige investeringsråd.

    Lige en detalje jeg glemte: Pengene er i et holdingselskab, og overskud af investeringerne selskabsbeskattes derfor.

    #156272
    AnonymForfatter

    Nordea Invest er noget skidt: Afkastet er dårligere end konkurrenternes og omkostningerne er ca. lige så høje. Så hold dig fra dem. Jeg vil anbefale LD Invest til danske aktier, det har jeg selv gode erfaringer med.
    Afkast fra obligationer er så lavt i disse tider, at omkostninger til investeringsforeninger æder det hele. Køb derfor obligationerne selv, fx 2% Skibskredit 2015-2017 som stadig er under kurs 100. Investeringer i obligationer skal løbende plejes, og har man ikke overskud til det, er en fast rente i banken nok at foretrække.

    #156324
    HalliHalloForfatter

    Jeg tror denne spørger er noget af en bluffmager, for med et overskud på 500.000 kr. hver måned, må man vel nødvendigvis have kontakt med både en dygtig revisor og advokat, ligesom man bør have flere banker til at rådgive sig.

    En så stor og god kunde tror jeg ikke at nogen bank vil forsøge at fuppe ved ikke at råde til det helt rigtige.

    #156332
    AnonymForfatter

    Der er ikke noget bluff her.

    Jeg har længe haft mit firma med overskud nok til at leve af, men i år er det gået kraftigt frem. Naturligvis har jeg en revisor, men det er jo ikke ham der rådgiver mig mht. om jeg skal investere via Nordea, købe anparter i solenergiparker i Spanien eller hvad jeg bør bruge mit (nye) overskud til.

    #156472
    AnonymForfatter

    Hej

    Se på Danske Invests hjemmeside (www.danskeinvest.dk).

    Man har lige introduceret en række nye afdelinger:

    – DI Mix Defensiv (Lav risiko og tidshorisont mellem 3 og 7 år)
    – DI Mix (Lav risiko og tidshorisont over 7 år, samt middel risiko mellem 3 og 7 år)
    – DI Mix Offensiv (Middel risiko og over syv år, samt høj risiko mellem 3 og 7 år)
    – DI Mix Offensiv Plus (Høj risiko og over 7 år)

    Produkterne er alle pasningsløsninger, som kan benyttes i virksomhedsordningen.

    Ud fra det du skriver, ønsker du ikke at bruge en masse tid på dine investeringer og har måske heller ikke den fornødne forstand. I disse fire afdelinger, bliver investeringerne passet af eksperter.

    Nu vil mange sikkert skrive, at det er for dyrt at investere via investeringsforeninger, og at man kan investere bedre selv. Ja – det koster, men hvis ikke man har den store indsigt i de finansielle markeder, er det langt fra sikkert, at man kan gøre det bedre selv. Danske Invest er desuden blandt landets absolut billigste investeringsforeninger.

    Du kan købe op i de enkelte afdelinger hver måned, når “overskuddet" er på kontoen.

    #157096
    AnonymForfatter

    Svar på dit spørgsmål om køb af Nordea’s strukturerede produkter “HOLD DIG LANGT VÆK".

    I dag udløb mine sidste – derfor først svar i dag.

    Kort fortalt.

    I år 2005 fik jeg en brochure fra Nordea om Kommunekredit Argentinske Pesos og kort efter ringet op af banken, som fortalte om disse var “bare helt fantastiske" jeg kunne ikke tabe på dem og de ville løbe i 2 år.

    Tja, jeg købte nogle.

    I år 2007 inden udløbet af de første fik jeg fra Nordea sendt en brochure om Kommunekredit Asiatiske Aktier og igen ringede Nordea og oplyste, at de løb i 3 år og her kunne jeg højst få et kurstab på 0,5 og at de var “bare helt fantastiske".

    Jeg spurgte til de første og fik at vide, at jeg bare skulle vente og se.

    Jeg lod mig overtale og stor var min forbavselse, da jeg kun fik det indbetalte beløb tilbage.

    Nu 3 år senere fik jeg igen det indbetalte tilbage minus 0,5 i kurstab.

    Jeg er godt sur, her ligger Nordea og øver sig for mine penge i 5 år. Kun Nordea har tjent på disse produkter.

    For at det ikke skal være løgn fik jeg for ca. 3 uger siden en brochure med igen et struktureret produkt – dette blev arkiveret lodret.

    Nordea’s produkter – især de strukturerede er “bare noget møg". Kun Nordea tjener fedt på disse.

    #157116
    NicklausForfatter

    Nordea skal tjene penge til sine aktionærer, ikke til dig. Hold dig væk fra den slags.

    #157124
    testForfatter

    nu har jeg ikke den slags penge at investere men jeg tror generelt enten jeg ville forslå direkte investeringer i aktier eller at man køber obligationer for pengene. Alt andet vil jeg personligt holde mig fra.

    #157132
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    tak for svar ang. Nordeas strukturerede produkter. Jeg er rigtig glad for at høre et ‘real life’ eksempel på hvordan det er gået. Jeg holder mig væk – tak !

    #157136
    AnonymForfatter

    Til Nicklaus og test

    I har så fuldstændig ret – men der gør mig rasende, er at banken kontakter mig og prakker mig deres elendige produkter på under påskud af, at det er vældig godt. Og så på denne luskede måde! Vidste jeg, at produktet var noget xxxx, havde i hvert fald jeg ikke investeret i de sidste, der løb i 3 år.

    Jeg køber/sælger selv aktier og det går lidt op og ned – og når det så lige kikser, så er det min egen skyld.

    #157138
    testForfatter

    vedr. aktier har jeg en god ven som på et tidspunkt nærmest var daytrader og tjente gode penge på det, men hans konklusion er at det tager for meget tid og at man nærmest tjener det samme ved en lidt mere langsigtet strategi. Personligt har jeg opgivet aktier og investerings forening for mange år siden men skal snart til at se på hvordan jeg anbringer ca. 200.000 kr langsigtet. Tror jeg er mest lun på at reducere mit boliglån men nu ser vi. måske sku man bare købe øl og sælge flaskerne. 🙂

    #157144
    AnonymForfatter

    Lyder som en rigtig god ide – med øllet altså!

    Investeringsforeninger har jeg forladt for mange år siden.

    Jeg lurepasser indtil videre og håber der igen kommer en fornuftig rente på en højrentekonto!!!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.