Tyve har brudt bokse op i DanskeBank

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • HalliHalloForfatter
    Indlæg
  • #91144
    HalliHalloForfatter

    Se venligst:

    http://www.sn.dk/Tyve-overnatter-i-boksrum-i-Danske-Bank/Danmark/artikel/64724

    Jeg har et par spørgsmål i den anledning som nogen måske kan svarer på:

    Hvorfor prøver politi og banken at hemmeligholde hændelsesforløbet? Normalt er politiet inteteresseret i henvendelser fra offentligheden.

    Hvordan kan personolaet gå hjem uden at have checket boksrummet?

    Hæfter banken virkelig ikke for de effekter man har liggende i den?

    #156160
    AnonymForfatter

    Banken hæfter ikke det skal din indboforsikring gøre. Det fremgår af bokslejedokumentet

    På samme vis som hvis din bil bliver stjålet hos en autoreparatør, eller dine varer bliver stjålet fra et auktionshus eller hvis du har vin opbevaret på et fjernlager der brænder ned, skal din indboforsikring dække

    #156162
    AnonymForfatter

    Det er helt almindelig efterforskningsprocedure. Politiet lækker kun de oplysninger de finder nødvendigt, af hensyn til opklaringsarbejdet. Det ser jeg overhovedet intet odiøst i.

    #156178
    HalliHalloForfatter

    Jeg kan se at Danske Bank nu godt vil dække deres kunders tab, hvis ikke de får tilstrækkelig dækning fra deres forsikringsselskab eller måske slet ingen, dog inden for rimelighedens grænser – hvad det så end er.

    De har nok fundet ud af at det kan være billigere for dem at gøre det i stedet for at ødelægge deres dårlige image endnu mere.

    I sidste ende er det jo også banken der har begået en simpel utilgivelig fejl, men de hævder at deres sikkerhed er i orden. I hvert fald er det en meget, meget pinlig sag banken igen er kommet ud i.

    #156182
    AnonymForfatter

    Kære Halli Hallo

    Det er ikke første gang, desværre, at der er har været indbrud i folks bankbokse. Hvis du har adgang til Karnovs domme, så vil du se, at det er sket ret mange gange. Man taler også om skyld – culpa – i den forbindelse. Men der skal ualmindeligt meget til i dansk erstatningsret for at have optrådt uagtsomt. Det er slet ikke den retsfølelse, man som normal borger render rundt med, men den er fastsat af domstolene. Altså på samme måde, når X stjæler en bil i en garage, og kører Y ned, så Y bliver 100% invalideret, så er det ejeren af bilen, altså ejerens forsikringsselskab, der hænger på skaden. Skadelidte Y får 100% erstatning, selvom Y efter “retsfølelsen" slet ikke skulle have haft en krone, da Y selv er årsag til sin invaliditet. Så lad være med at skyde på Danske Bank – det er et hændeligt uheld, selvom din retsfølelse siger noget andet. Tænk hvis retsfølelsen skulle danne standard for skyld, for så er der da mange, der burde få “dødsstraf" for deres forseeelser – f.x. som den familiefar, der lige er røget i fængsel for at have misbrugt sine børn i årevis.

    Tænk om du på dit arbejde havde glemt at fjerne noget på gulvet, og så kom der en og faldt over det – skal du så hænges ud som en “igen en fejl", når det bare er en hændelig fejl, og du skal selvfølgelig hænges ud i alle medier, selvom der en en forsikring, der skal dække. Derfor har man forsikringsselskaber i Danmark, og som beskrevet af en anden skribent i denne tråd, så er en bankboks bare en ting, der opevares på lejet område. Når Danske Bank siger, at de dækker rimeligt, så er det for at folk ikke skal kunne få dækning for fuldstændigt “sindssyge" ting, feks. 100000000000000 af diamanter, som nogen påstår, at de har lagt i boksen.

    Så jo i denne sag, når man ser på retspraksis, så agerer Danske Bank endda ret fantastisk. For efter min vurdering iflg. retspraksis, så er Danske Bank slet ikke forpligtet til at dække noget som helst. Så du burde snarere rose Danske Bank, men det er måske lidt svært for dig?

    Og det er da klart, at Danske Bank ikke blander sig i politiets efterforskning – det er politiet, der bestemmer denne. Hvad havde du ellers forestillet dig, at de skulle lege politi? bare for at tilfredsstille enkelte borgeres “retfærdighedsfølelse". Sådan et samfund vil jeg nødig leve i – det er politiet, der efterforsker og ikke almindelige virksomheder. Så uanset hvor eller hvem, der har indbrud, så skal emsige borgere bare blande sig uden om.

    Mange venlige hilsner
    Nuser 🙂

    #156186
    AnonymForfatter

    Danske Bank dækker noget de ikke er forpligtet til ja.

    Men for pokker en brist, at bankens personale går på weekend UDEN at tjecke om alle “kunder" har forladt banken inkl. boksanlægget i kælderen! Det må bare ikke ske!

    #156196
    AnonymForfatter

    Jamen er det ikke dejligt at være en smule bagklog 🙂 på andres vegne. Tror du, at en medarbejder har gjort det med vilje? Men selvfølgelig har du ret sådan overordnet, men mennesker begår fejl. Forestil dig, at du var en af medarbejderne – så vil du sikkert være ked af situationen.

    Så jeg fristes 🙂 til at stille dig følgende spørgsmål:

    Er du aldrig kommet til at gå fra dit hus/lejlighed, hvor du har glemt at lukke et vindue?

    Og har du aldrig glemt at låse din bil? – altså hvis du har en.

    Og har du aldrig kørt bare 10 km for hurtigt i en bil?

    Er du aldrig kommet 5 min. for sent på arbejde?

    Har du aldrig begået fejl på dit arbejde?

    Er du aldrig kommet til at tage fejl?

    Er du aldrig kommet til at bakke ind i noget?

    Har du aldrig glemt noget, hvor du ægrede dig “grusomt" bagefter?

    Kan du bare besvare ja til et af spørgsmålene, så har du svaret på, hvorfor det er sket i bankens afdeling, at nogen har glemt at tjekke. Det er nemlig helt menneskeligt af og til at gøre ting, som man bagefter ægrer rigtig meget over. Personligt kan jeg svare ja til alle spørgsmålene – og jeg tillader mig 🙂 endda at opfatte mig selv som et meget pligtskyldigt og ansvarsfuldt menneske.

    Jeg kom også til at tænke på, at alle ansatte i en hvilken som helst virksomhed i Danmark, fx. også i Fields shoppingcenter, hvor der vist ligger en ca 100 forretninger. Alle medarbejderne fra de forskellige forretninger, jo så også bør kontrollere alle de andre forretningers rum, toiletter mv., før de går hjem fra arbejde, for der kunne jo gemme sig en brandstifter eller en væmmelig tyv? Og hvis der så sker noget, så skal alle de måske hundreder af medarbejdere samt deres virksomheder have på hattepulden for deres “misrøgt" af deres manglende kontrol. Nej vel ? 🙂

    Og mon ikke, at Danske Banks ledelse lige har talt og påskrevet ting overfor medarbejderne i den pågældende afdeling. Det tror jeg – og Danske Bank retter jo op på det for dem, der er berørt. Så jeg synes, at Danske Bank har gjort alt, hvad de kan for at løse tingene – de har jo gjort alt hvad de kan for at få løst problemet. Mere kan man da ikke forlange af nogen. Og så er jeg i øvrigt ligeglad med, om det er er en bank eller ej – for min holdning vil stadig være helt ens.

    MVH/Nuser 🙂

    #156212
    AnonymForfatter

    Til Nuser:

    Du sammenligner æbler og bananer!

    Det er en kæmpe brist i bankens sikkerhedsprocedure – hvilket banken jo også erkender da de dækker kundernes tab i rimeligt omfang, såfremt kundens forsikring ikke gør.

    Og nej jeg er aldrig gået hjemmefra uden at låse hoveddøren!

    #156222
    AnonymForfatter

    Kære Gummisko 🙂

    Jeg spurgte dig slet ikke, om du nogen sinde have glemt at låse din hoveddør :-).

    Jeg siger bare, at vi er mennesker – og selv om, der er instrukser, så glemmer vi af og til at gøre det, som der er retningslinjer for. Der er jo ingen almindelige mennesker, der glemmer noget af ond vilje. Så det er altid nemt at være bagklog bagefter. Og personligt har jeg da for dispositioner i mit liv da tænkt, at bare at jeg havde gjort noget anderledes. Og jeg har da nogen gange været i situationer gennem mit lange liv, hvor jeg troede en anden havde gjort det, der var retningslinjer for på mit arbejde. Så måske det bare lige er sket sådan i den pågældende bankafdeling, at medarbejder X troede, at medarbejder Y havde foretaget kontrollen.

    Og jo banken har erkendt, at det er brud på deres interne sikkerhedsprocedurer – og derfor retter de op på tingene, selvom de iflg. retspraksis slet ikke er forpligtet til at dække. Så banken dækker i denne sag de forskellige personers tab pr. kulance, og det skal de da have ros for, når de slet ikke er forpligtet. Prøv selv at gå ind på http://www.fed.dk, hvor der ligger enkelte domme. Skriv “bankboks" i søgefeltet. Du kan næsten sammenligne situationen med værkstedet, hvor der er indbrud – og måske en medarbejder har glemt at slå alarmen til. Men bilejeren hænger selv på den, da værkstedet bare opbevarer den pågældende bil.

    Kh/Nuser 🙂

    #156238
    Anders78Forfatter

    Ja, mennesker begår fejl, men det er da lidt sjovt at de ansatte i banken lige begik en af deres få menneskelige fejl samme dag som kriminelle gemte sig i bankboksen. Det viser vel snarere, at der er tale om sædvanlig praksis ikke at tjekke boksen inden de går hjem.

    Tyvene har da på en eller anden måde haft en ide om, at det ville være mulig at gemme sig i boksen, uden at blive opdaget, og da en bankboks jo normalt ikke er fuld af gemmesteder, må de jo have grundlag for den ide. Eventuelt har de rekognosceret lidt på forhånd, og set at mangelfuld check af bankboksen var noget de kunne regne med.

    #156240
    testForfatter

    Ved vi i grunden at boxen ikke blev checket? Hvis jeg sku gemme mig et sted vil jeg da ikke bare side og vente på gulvet.

    #156258
    HalliHalloForfatter

    Nuser skrev:

    Så jo i denne sag, når man ser på retspraksis, så agerer Danske Bank endda ret fantastisk. For efter min vurdering iflg. retspraksis, så er Danske Bank slet ikke forpligtet til at dække noget som helst. Så du burde snarere rose Danske Bank, men det er måske lidt svært for dig?

    Jeg roser da gerne Danske Bank, men når nu den ene mere eller mindre selvforskyldte ulykke efter den anden rammer banken, er det ligesom lidt svært at finde noget at rose den for.

    Eksempler:
    Stein Baggersagen
    Eventyropkøb i Irland m.v.
    lemfældig kreditgivning med kæmpe tab til følge
    og nu indbrud i kundebokse
    og jeg kunne blive ved…..

    Det bemærkes, at DB allerede i 2003 blev advaret om at Bagger havde forfalskaet fakturaer m.v..

    Og hvem gjorde dette? Såmænd en meget lille lokal bank på Amager eller den samme bank som ustandselig bliver hånet og spottet til umiskendelighed herinde.

    #156262
    AnonymForfatter

    Politiet udtaler til EB:
    “Der gik et par alarmer i løbet af weekenden, G4S var ude og kunne konstatere, at der ikke var brudt op, at der ikke var aktivitet i boksen. Herefter har man nok slået alarmen fra uvidende om, at man dermed gav tyvene endnu mere arbejdsro."

    Der har vi Danske Bank i en nøddeskal: Går alarmen, så slå den fra…

    Hvad enten det er IT-Factory eller Egon Olsen, der har gemt sig i kælderen.

    rab/

    P.S.
    Alt dette er jo bare småting sammnelignet med tabet på de irske banker…

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.