Hvor meget kan vi købe for?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91143
    AnonymForfatter

    Min kone og jeg overvejer snart at købe et hus og flytte fra vores andelslejlighed.

    Vi er meget i tvivl om, hvor meget vi kan købe for, vi har forsøgt os på forskellige hjemmesider, der hver i sær kommer med forskellige forslag. Faktisk alt fra 1,5 millioner til og med 4 millioner.

    Info om vores økonomi:

    Udbetalt: 32000 kroner i alt.
    Faste udgifter: 5000 kroner i alt (+5000 i husleje, men den forsvinder jo når vi flytter)
    Gæld har vi noget af, men vi er totalt gældsfri om ca. 5 måneder. Så vi regner med at købe på det tidspunkt.

    Vi har ingen penge til udbetaling, da vi bruger hele overskudet af lønnen til at afvikle vores gæld, så den er ude af verden til vi skal købe hus.

    Hvor meget vil i mene vi kan købe for? Er det realistisk at købe for 2.5-3 millioner?

    Tak på forhånd.

    #156136
    AnonymForfatter

    Hej,

    2,5-3mill. lyder lige i overkanten for hvad jeg tror bankerne vil gå med det. Tommelfingerreglen siger x3 årsindkomst, og ud fra de 32.000,-, så skyder jeg på i cirka tjener 56.000,-, men ved jo ikke om i regner eventuelt befordring, rentefradrag med ind i de 32.000,-.

    Men kort sagt, tag jeres årsindkomst, gang den med 3, så har i et realistisk mål hvad I cirka kan købe for. Herefter få lagt et budget, kalkuler med eventuelle børn (i fremtiden eller i har), smut i nogle forskellige banker og få et tilbud på hvad i kan købe for.

    #156138
    AnonymForfatter

    Hej tak for svaret!

    Du rammer ikke helt ved siden af med de 56.000.

    Da jeg var alene og tjente ca. 30.000 før skat pr. måned, fik jeg lånt 1.300.000 til en andelsbolig uden problemer, så jeg havde lidt håbet på vi kunne ramme mindst 2.500.000.

    Men det er måske ikke realistisk ?

    Skal siges, vi er rigtig gode kunder i vores bank og vi sidder jo for 10.000 i dag (5000 lån og 5000 husleje, lånet er snart færdigt).

    Hvad ville det koste at sidde i et hus til 2.500.000 kroner? Altså i lån og husleje?

    #156148
    AnonymForfatter

    I vil kunne låne lige under 2 mill.

    #156150
    AnonymForfatter

    Jeg vil gætte på I kan låne ca. 1,8 mio. kr i dag.

    (Hvis du havde spurgt før finanskrisen, ville du ganske rigtigt kunne have lånt 2,5-3,0 mio).

    #156164
    AnonymForfatter

    Hej igen,

    Som de andre siger og som Generalen er inde på, så ligger i til at kunne låne cirka 1,8mill.

    Har i nogle børn? Planlægger i at få børn inde for en årrække eller slet ikke at få børn? Børn påvirker ens rådighedsbeløb voldsomt og det tager banken med i overvejelserne.
    Men når i cirka har 32.000 udbetalt hvermåned og pt bruger cirka 10.000 på husleje og betale lånet af, hvorfor ikke få betalt lånet helt ud om 2måneder? I render vel ikke og bruger 22.000 på jer selv hver eneste måned?

    Jeg ser muligheden for jer, det er at få sparet godt med penge om de næste 6-9måneder (uden at vide for meget om jeres økonomi), så burde I kunne spare mindst 15.000 op om måneden (uden børn), og efter et halvt år, så har I allerede næsten 100.000 som kan bruges til at dække flytteomkostning, advokat, tinglysning, mv. så i ikke skal ud og låne det hele i banken, og faktisk kan være insolvente stort set med det samme hvis priserne på markedet lige tager et dyk nedad.

    Men vender tilbage hvad jeg skrev i første indlæg, nemlig få lagt et budget og tag lidt rundt i bankerne og få en snak. Hør også om hvad det vil betyde hvis i får sparet nogle penge op på forhånd, for det ændre hele situationen omkring hvad i kan købe.

    100.000 på bankbogen betyder cirka x3 årsindkomst + det beløb = cirka 1,9mill, også har i cirka igen noget at få efter. 🙂

    #156180
    HalliHalloForfatter

    Nu har der igen og igen herinde været mange af samme slags spørgsmål. Det pudsige er at alle slæber rundt på en gæld oftest 2-400.000 kr.

    Som hovedregel er det vel udelukket at købe noget, hvis man skylder en del penge væk i forvejen.

    Mit råd er: Vent med at købe noget til I har 20% af købssummen, således at man ikke skal bede banken om lån.

    Hvordan kan Jer der har besvaret komme frem til et næsten nøjagtigt beløb på knapt 2 mill.?

    Spiller det overhovedet ikke ind om boligen ligger på Frederiksber eller i Tønder?

    Der er da stor forskel i skatterne? Men måske det ikke har noget at sige, kan ikke lige gennemskue det…..

    #156190
    AnonymForfatter

    Halli hallo, hvis du ligger mærke til hvad jeg svarer, så skriver jeg hvad de cirka kan låne ud fra en given tommelfingerregel, og vi er vel enige om, at hvad de selv har før et eventuelt huskøb gør, at de kan købe for mere (ligesom du anbefaler at have de første 20 % og andre omkostninger), så de kun skal ud og låne de 80% i realkreditten.

    I mit svar siger jeg jo også klart at de skal tage i bankerne og få en samtale for at høre hvad de kan låne, da vi jo kun kan gisne om det herinde ud fra nogle generelle modeller, men ikke kender parret personligt, ejendomsskatten i området, osv.

    #156236
    AnonymForfatter

    HalliHallo, jeg er enig i at det ofte høres herinde, at folk har 200-400.000 i forbrugsgæld før huskøb. Og det mener jeg også man bør banke ned, primært fordi man ikke burde have så høj en forbrugsgæld og det sender et dårligt signal.

    Men er det eks. et billån på 200.000, samt studiegæld på 100.000, så vil jeg ikke mene det bør afholde én fra et huskøb. En bil er en god nok undskyldning, og studiegæld er nogle gange også nødvendigt.
    Det er nogle af de få lovlige undskyldninger, jeg føler er acceptable.

    Vil så sige, at hvis man har så stort et billån og studiegæld, tyder det på man lige har købt bil og lige er færdiguddannet. Og så er det tidligt med et huslån!
    Men jeg ser det ikke som et problem, hvis man generelt snakker om at man har noget af et billån eller studielån tilbage.

    Mht. at spare de 20% af indskuddet til et hus sammen, så er det riiiimeligt optimistisk. Det vil udskyde planerne 5-10 år for mange. Det mener jeg er unødvendigt.
    Men at have 5-10% vil være overkommeligt. Dog kan nedbankning af ens bil- eller studiegæld med tilsvarende “værdi" være det samme, i mine øjne…

    #156298
    AnonymForfatter

    Tak for alle svarene.

    Jeg kan oplyse vi er blevet godkendt til et lån på 2.500.000 kroner i vores egen bank, efter at vi har betalt alt vores gæld af og det er indenfor 4-5 måneder ca.

    Vores bankmand har godkendt os til 2.500.000 kroner dog anbefalet at vi prøver at finde noget til ca. 2.300.000 kroner, da vi ellers måske vil sidde lidt hårdt i det.

    Beløbet ligger jo lidt højere end de beløb i kommer med, hvad tror i, det kan skyldes?

    Vi forventer at købe bolig i KBH-området.

    #156300
    AnonymForfatter

    Forresten har vi ingen børn og forventer ikke at få børn indenfor de næste ca. 5 års tid.

    #156302
    AnonymForfatter

    Grunden til beløbet er højere er, at herinde får man worst-case scenario 🙂 Og ikke alle banker tænker sådan.
    Men det er dog et højt beløb, synes jeg alligevel.

    Hvis I er uheldige at miste et job, er det også vigtigt man ikke har sat sig super tæt på max beløbet. Håbr I finder noget godt til 2,1-2,3 max 🙂

    #156304
    AnonymForfatter

    Jeg er enig med exeel. Pas på med at sætte jer for stramt og prøv at se om jeres økonomi kan løbe rundt hvis den højsttjenede ryger på dagpenge.

    Hvis det lige er knebent nok, så sørg for at få banket godt af på gælden i starten (hele banklånet), for at stå bedre rustet ved eventuel arbejdsløshed.

    Held og lykke med købet 😉

    #180880
    AnonymForfatter

    Hej

    Kan ikke helt forholde mig til at kun lige ville kunne købe hus for lige under 2 mill. Vi har en fælles indtægt efter skat på 33500 kr og da vi var i banken for et ½ år siden kunne min kæreste og jeg købe hus for ca. 2,6 mill, ifølge danske bank.

    #180918
    AnonymForfatter

    hansenlotte9. Vi har fællesindtægt på 29.500 kr ca (uden børnepenge medregnet) og vi kunne låne 672.000 kr i dansk bank, som senere rettede det til 1 mio da de pressede citronen. Og ca 1 mio i nordea. Og 1,3 mio i JYske Bank.

    Så det handler ikke kun om indtægt, men den siger meget om det.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.