Hvornår kan det betale sig at ændre mit F5 lån ?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • MadboneForfatter
    Indlæg
  • #91142
    MadboneForfatter

    Hej,

    Jeg er meget i tvivl om det kan betale sig at ændre mit F5 lån til eksempelvis et F1 lån eller et obligationslån af en slags. Årsagen til at jeg vil ændre er naturligvis den store månedlige besparelse, som jeg vil bruge til opsparing eller afvikling af anden gæld. Det er altså ikke fordi jeg er presset til at ændre. Problemet er, at jeg ved at indfri mit lån nu øger restgælden/hovedstolen, omvendt er den månedlige besparelse jo relativ stor er dermed nogenlunde hurtigt tjent ind.

    Men jeg kan stadig ikke blive klog på det. Her er lidt tal, håber der er en der kan give sit besyv med:

    Jeg har idag et F5K lån med resterende løbetid på 26 år og 6 måneder til en rente på 4,6036%.
    Hovedstolen er på 2.442.000,-
    Ydelse før skat 10.439
    Ydelse efter skat 6.859

    Hvis jeg omlægger til et F1K lån vil min hovedstol stige til 2.571.500,-
    Ydelse før skat 3.562,69
    Ydelse efter skat 2.341,04

    Kan det betale sig ? Eller eventuelt til en anden lånetype med/uden afdrag ?

    Mange tak for hjælpen.
    Hovedstolen

    #156078
    testForfatter

    Du kan indfri det før tiden som vel er når der er 25 tilbage

    #156082
    KrisserForfatter

    Om det kan betale sig, er ret let at svare på:

    Din besparelse nu: 4500 kroner om måneden.

    Din besparelse over de næste 18 måneder (forudsat du vælger et lån hvor du først skal rentetilpasse om 18 måneder, alternativt at renten ikke stiger inden nytår): 81 000 kroner

    Dit tab ved at omlægge: 129 500 (plus omkostninger, gætter jeg på)

    Så nej, det kan ikke betale sig. Du taber netto 50 000 kroner nu, plus renterne af de 50 000 kroner hen over lånets løbetid.

    Noget andet er om du bør lægge om til et 4-procent 30-årigt lån. Ydelsen bliver formentlig ikke meget større (måske endda lidt mindre), og du får muligheden for at opkonvertere senere. Variheden på f.eks. 4 % RD 2041 er 12, hvilket betyder, at hvis renten stiger to procentpoint, kan du omlægge lånet, og skære omkring 24 procent af restgælden (i grove tal, alt andet lige og så videre – det rigtige tal vil ende med at blive lidt lavere, da varigheden afhænger af restløbetiden, som jo bliver kortere med tiden).

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.