Er min rente for høj?

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Indlæg
  • #156866
    AnonymForfatter

    Det går slet ikke godt det her – jeg forsøger igen.

    General P skrev:
    Den rente THSV henviser til i Nordea er renten på deres boligprioritetslån, som ganske rigtig et både godt og meget billigt produkt.

    Et boligprioritetslån er dog ikke et rigtigt boliglån, og produkterne kan ikke fuldt ud sammenlignes.

    Nordeas rente på boliglån er for fordel + kunder:

    6,75% med sikkerhed i 0-80% af ejendommen
    9,00% med sikkerhed over 80% af ejendommen

    Med de vanvittige priser Nordea har på boliglånene, gætter jeg på stort set alle vælger prioritetsproduktet.

    Jeg er selv i gang med at finansiere bolig via Danske Bank, hvor jeg har krævet en rente på boliglånet på 5,0%. Dette har Danske Bank accepteret!

    Så hvad er en rimelig rente på et boliglån?

    Jeg vil sige mellem 4,75% – 5,75% !

    KAN DET AFKLARES OM DET ER FAST ELLER VARIABEL RENTE, der tales om…

    #156876
    HalliHalloForfatter

    Så er der endnu en, der har fået et boliglån til 5% i Danske Bank.

    Mit råd til personer, der står og skal låne: Vælg en bank, der tager samme rente om du er rig eller fattig.

    Og Danske bank tager herudover en stiftelsesprovision på hele 2%, hvilket fordyrer lånet væsentligt. En udgift, der ikke fradragsberettiget medmindre der er aftalt en løbetid på under 24 måneder.

    #157056
    ValnuratForfatter

    Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne forhandle med sin “rådgiver".

    Jeg var på danske banks hjemmeside for at se på boliglån renter

    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Priser-og-vilkaar/Priser/Pages/Rentesatser-paa-udlaan.aspx#boliglaan

    Jeg blev lidt overrasket over at se de renter 5-9,85%

    Når jeg ser på hvad min rente er på mit boliglån står der dette:
    Rente af gæld: 7,350 %
    Nominel årlig rente af gæld: 7,555 %

    Jeg ved ikke hvilken een af disse man går udfra.

    Men hvordan har I fået jeres ned på 5%?

    Jeg føler ikke at jeg kan komme og “true" og sige hvis jeg får 5% så må jeg finde en anden bank, for jeg er som de fleste teknisk insolvent.

    For ca. 3/4 år siden spurgte jeg indtil det samme i banken, men fik at vide at det vi havde var det bedste.

    Så hvad har jeres argurmenter været for at få 5%? Bare det at komme ned med Nordeas rente priser?

    #157058
    AnonymForfatter

    Det er meget simpelt – indhent et tilbud for en anden bank f.eks. Nordea. Tag ned til din bankrådgiver og vis tilbuddet (hvis det er bedre!) og spørg om du skal være kunde her eller i f.eks. Nordea eller hvorfor du skal betale mere hos dem fremfor Nordea?

    Hvis de ligger på de samme priser, så har du et fornuftigt engagement.

    #157068
    ValnuratForfatter

    Men vil en anden bank overhovedet været interesseret i at lave et tilbud når man teknisk insolvent?

    #157070
    AnonymForfatter

    Det stiller dig nok dårligere, men hvis du har en sund og fornuftigt økonomi, så kan du indhente et tilbud. Jeg fik et tilbud i Nordea uden de ville vurdere huset.. De tog bare udgangspunkt i vores nuværende lån..

    Du må ned og spørge, hvad de kan tilbyde. Tag budget, årsopgørelser og lønseddeler med og bestil en tid..

    #157072
    ValnuratForfatter

    Ja, jeg må nok hellere komme igang. 🙂

    Kan det betale sig at få uvilkårlig finansmand til gennemgå ens økonomi?

    #157074
    MichaelForfatter

    Efter min mening: Helt klart nej – medmindre man har en “kompliceret" økonomi. For de fleste der blot har en fast indtægt, lån i huset og måske lidt opsparinger er det rent spild af penge. Husk at de seriøse finanshuse typisk tager omkring 1500 kr/time for at se din økonomi efter i sømmene.

    Personligt tror jeg det bliver svært at flytte lånene til anden bank når du er teknisk insolvent medmindre din økonomi ellers er meget god med stort månedligt overskud, men det er naturligvis ganske gratis at spørge.

    PS: Pålydende rente er den årlige renteprocent. Nominel rente er den faktisk rente og den er typisk lidt højere, da der som regel er rentetilskrivning 4X årligt.

    #157076
    testForfatter

    Findes der faste renter? Efterhånden er det vel kun fastforrentede obligations lån der har en fast rente? og der hæves bidraget så bare 🙁

    #157078
    ValnuratForfatter

    Men er en bankrådgiver da bedre? Er de ikke for bankens skyld?

    #157080
    MichaelForfatter

    Ja, banksælger er den korrekte betegnelse. Det jeg egentlig prøver at sige er, at privatøkonomi ikke er raketvidenskab og at man kommer ret langt med almindelig sund fornuft (og skepsis) samt ved at orientere sig på markedet.

    Du har et realkreditlån og et banklån og det er ganske simpelt og enkelt at spørge rundt for at se om du kan få en bedre pris andetsteds (vedlæg budget, seneste 3 lønsedler og seneste årsopgørelse). For mig at se er brug af privatrådgivere udelukkende et spørgsmål om dovenskab. Privatøkonomi hører under hvad jeg vil kalde almen viden og bør kunne håndteres fornuftigt af voksne mennesker.

    Men hvis du absolut VIL bruge 5-7000 kr. på en rådgiver er du da mere end velkommen…

    #157082
    ValnuratForfatter

    Men hvis nu de er banksælgere, så er de da ikke for mig, men for deres egen bank. Og på baggrund af det kunne det da være rart at høre fra een som ikke er “købt". Specielt noget at det som der ikke bliver talt om, fordi man ikke har viden indenfor den branche. Jeg fornemmer selv at, som en sælger indenfor hvilken som helst branche ikke taler om det negative ved et valg af et eller andet, men gør det hele lyserødt for kunden, for netop selv at score en gevinsten. Så derfor er min tiltro til banksælgere ikke særlig høj, fordi at man med sin uvidenhed går derfra med bukserne nede og ondt r…. Det med uvidenhed er ikke spørgsmål om at man ikke har interessen, men mere som et spørgsmål om forhandler teknik, fordi at man ikke i hverdagen arbejder i bankverden. Jo oftere man gør dette, jo bedre forhandler bliver man. Og det er jo indenfor enhver branche.

    #157130
    thsvForfatter

    Du har så valgt et lån til Danske Banks laveste sats på 5,0% (og med maksimum på 9,85%!), hvor Nordea pr. automatik tilbyder alle boligkøbere en prioritetskonto til 4,75%. Fordelen ved kassekreditten er skam osse en del penge værd, men held og lykke med danske Bank (som min bror siger: “Har du råd til det?!").

    Danske Bank ville blot give os en rente på 4% for finansiering 0-30% på prioritet plus, på et tidspunkt hvor renten var 2,75% hos Nordea, så gæt hvilken bank vi skiftede til!
    1,25% af ca. 750.000 kr er skam en pæn slat penge, og det er hvert år!
    Faktisk var Danske Banks tilbud 0,6% højere end den gældende rente hos Eik bank dengang!

    #157162
    thsvForfatter

    Endnu et bevis på, hvor grådige Danske Bank er!

    Nordea tilbyder 4,75% til alle kunder, de kan godkende på deres Boligkøbsprioritet i intervallet 80-105% af boligens vurdering.

    Men duer selvfølgelig ikke, når boligen er faldet siden købet, så skal realkreditlånet jo formindskes ved skift til Nordea Kredit.

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.