Hvor længe må banken gemme oplysninger om afslag på ny kunde?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91126
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne skifte bank, da jeg i forbindelse med en flytning er flyttet til en by, hvor min gamle bank ikke har nogen fillial. Jeg har derfor været til møde i en ny bank og har efterfølgende fået en mail fra dem, hvori der står at jeg i 2001 har fået afslag på RKI og om dette stadig er aktuelt? – jeg har åbenbart før søgt om at være kunde hos dem, men fået afslag. Jeg er ikke længere registreret i RKI og har hverken gæld eller lån i den gamle bank, som skal overføres til den nye. Jeg vil blot ha’ en lønkonto med tilknyttet budgetkonto og netbank.
    Mit spørgsmål er altså, om en bank må gemme oplysninger om tidligere afslag i 9 år, og i så fald hvor længe??

    #155888
    HalliHalloForfatter

    Egen bank må mig bekendt gemme sine oplysninger ubegrænset. Der gælder den normale forældelsesfrist på 5 år ikke.

    Men en almindelig lønkonto kan ingen jo nægte dig, så dit problem er sikkert ikke så stort, idet du jo også kan gå til en 3. bank.

    #156020
    AnonymForfatter

    Hejsa,
    En bank skal gemme informationer om personer, der har været kunder i banken, men mig bekendt og hvis man nærlæser lovgivningen, må de ikke gemme informationer om personer, der aldrig har været kunde i deres bank.

    Men jeg vil anbefale dig at henvende dig til datatilsynet:
    http://www.datatilsynet.dk/borger/kort-om-persondataloven/

    De kan også hjælpe dig mht. til at få slettet data hos den pågældende bank.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.