Andelsboliglån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91121
    AnonymForfatter

    Jeg har et andelsboliglån på 135.000, til en rente på 8,5% ( variabel )

    Jeg ringede til banken for at forhandle renten ned og de gav mig 0,75% point med det samme.

    Andelsboligen er ca 700.000, værd og jeg afdrager med 1200 per måned, da jeg pt. er på kontanthjælp.

    Er det ikke muligt at opnå en bedre rente ?

    Som jeg ser det, er der en meget lille risiko for at banken ikke for deres penge igen, når de har pant i min andel.

    #155880
    AnonymForfatter

    Anyone ?

    #155882
    HalliHalloForfatter

    Du bør selvfølglig flytte hen til en bank, hvor renten ikke er over 5%, hvis din egen bank ikke kan gå så langt ned.

    Banken vil jo aldrig kunne lide tab på din engegament, derfor skal du ikke betale mere, når renteniveauet er så lavt som d.d.

    #156286
    AnonymForfatter

    Banken vil ikke gå lavere end 7,5 %.

    Det er så spørgsmålet, om det kan betale sig at finde en bank med lavere rente når gælden kun er 135,000. Her tænker jeg primært på nye stiftelsesomkostninger.

    Er der nogen der har et bud på dette ?

    #156362
    AnonymForfatter

    Er der nogen der kan byde ind med nogle guldkorn eller bare korn ?

    #156374
    HalliHalloForfatter

    Måske bistandshjælpsafdelingen i din kommune kan være dig behjælpelig med en udregning.

    De er sikkert også interessret i at du får betalt gælden ud så hurtigt som muligt.

    Jeg går ud fra at du har sikret dig at de ikke på noget tidspunkt vil tage pant i din lejligheds friværdi…

    Kan du få renten ned i en ny bank og samtidig få dem til at betale alle omkostningerne i forbindelse med flytningen, tinglysningen m.v., så er der selvfølgelig penge at tjene for dig, men det er nok ikke nogen let opgave at finde sådan en bank.

    Men prøv min ven, du kan jo kun få afslag.

    #156394
    woodyardForfatter

    Mit andelsboliglån er på under 5% (Danske Bank), så jeg ville da prøve at forhandle igen.

    #156396
    thsvForfatter

    Jo, da det er let at opnå en lavere rente ved nybelåning:
    http://www.mybanker.dk/bank/nyt_laan/andelsboligkredit/?bank_pris=HOEJESTE&bank_kolonne=RENTESATS&bank_saerlige_betingelser=on

    Spørgsmålet er blot:
    1) om nogle banker vil have dig, når du er på kontanthjælp
    2) om omlægningsgebyret ikke er for stort i forhold til lånet på 135.000 kr.

    Din ydelse på 1.200 kr er lidt lille i forhold til at afdrage på lånet, så med den ydelse og rentesats går der ca. 17 år (202 måneder) før end lånet er tilbagetalt.

    Kan du istedet afsætte 1.500 kr til lånet bliver løbetiden væsentligt kortere, 136 måneder eller 11 år og 4 måneder. Det kræver 1.620 kr/måned at nedbringe løbetiden til 10 år.

    Men det optimale ville være en andelskredit, hvorpå dit indestående blev modregnet til samme rentesats.
    Prøv evt- Arbejdernes Landsbank, de er vist mest rimelige ved andelsboliger.

    #156402
    AnonymForfatter

    Jeg er enig med THSV.

    Din indkomstsituation muliggør ikke forhandling om nedsættelse af renten.

    Jeg er også helt enig i at lånets størrelse er for lille til at bankskift vil kunne betale sig.

    #156412
    thsvForfatter

    Nuværende rente 7,5%
    Gæld 135.000 kr
    Mdl. ydelse 1.200, heraf renter 844 kr, eller nettoydelse ca. 920 kr efter skattefordel.
    Restløbetid = 195 måneder.

    Nyt lån:
    lånegebyr 5.000
    Tinglysning 1.400
    1,5% stempel 100 kr (6.500 * 1,5% rundet op til hele hundred)
    Nyt lån altså 141.500
    Rentesats 4,35% (Swedbanks sats).
    Ny ydelse = 1.100 kr om måneden (samme nettoydelse).
    Restløbetid bliver så 174 måneder.

    Så der er lidt at spare, men tror ikke du bliver godkendt af banken.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.