Hvordan er vores låne chancer?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91109
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Vi er et par på 27 & 23 år som gerne vil købe en bolig sammen, og vi har fundet drømme huset til 1700000 kr.

    Vi har en samlet indtægt på 45000 kr om mrd før skat – Efter skat har vi ca. 33000 udbetalt.

    Gæld: ca. 200.000 kr til sammen, og de 160000 kr er til vores fælles bil.

    Efter utallige udregninger, ser det ud til vi har et rådigheds beløb på ca. 12300 når alle vores faste & variable udgifter er betalt, som det ser ud nu med vores nyværende husleje på 6000 kr mrd.

    Jeg har en andel i et sommerhus på 33,333% der skyldes ca. 1.4 million i, men har en vudering på 1.7 million, da der er blevet udbygget samt anlagt super flot have til.

    Mit spørgsmål er så nu, er et huskøb på 1.7 realistisk for os? dette hus har ingen fejl eller mangler overhovedet efter en synsmands vudering & vi har de 90.000 til udbetalingen.

    pft, håber på nogle gode tilbage meldelser 🙂

    #155648
    MichaelForfatter

    Inden jeg skriver noget yderligere: Jeg kan ikke få 33K efter skat til at hænge sammen med 45K før skat? Det er ganske enkelt en alt for lille skat I betaler med den indtægt og gæld – og så har I endda en del af et sommerhus, som jo også beskattes.

    Forklaring? Noget der ikke er rettet på jeres forskudsopgørelser?

    #155650
    AnonymForfatter

    Det er min erfaring at bankerne gerne vil tage en snak omkring muligheden for boligkøb, så spørg banken.

    Efter et hurtigt og uvidenskabeligt kig på boligsiden kan jeg se at et hus i den nævnte prisklasse koster ca. 9.000,- netto om måneden. Jeres rådighedsbeløb falder derfor med mindst 3.000,- herudover kan der være nogle ekstra udgifter ved at ejerbolig der gør, at rådighedsbeløbet falder yderligere.

    Du skylder ca. 470.000,- i sommerhuset, så hvis I køber hus til 1.700.000 vil I have boligrelaterede lån for omkring 2.200.000,- hvilket jeg tror er i overkanten, specielt når man tænker på, at der er “risiko" for børn i den nærmeste fremtid.

    Men snak allerførst med banken, så kan I sammen se på jeres økonomi og finde ud af hvad der er realistisk. Der er jo heller ikke megen mening i, at se på huse i en prisklasse I måske ikke har råd til.

    #155654
    AnonymForfatter

    Hej igen,

    For lige at slå fast, så har vi pt. befordringsfradrag (kørsel) på ca. 61.000 kr årligt, derfor betaler vi ikke så meget i skat. den er god nok 🙂

    Det er vel rimelig realistisk at se på hus til 1.6 – 1.7 da man næsten ikke kan få noget billigere, i den stand dette hus er. Banken ser vel også på hvad huset har kostet?, de tidligere ejere gav ca. 2.4 for huset, så i nogle bedre tider vil banken jo altid kunne få hentet sine penge ind igen?

    #155656
    AnonymForfatter

    Det er ikke helt rigtigt. Det er ikke nødvendigvis realistisk for mig at købe et fly til 1 mio blot fordi det er billigt for det pågældende fly (håber du kan se sammenligningen).

    Uanset om det er et godt køb eller ej, er det jo vigtigt, at I har råd til at bo i boligen.

    Det er rigtigt, at banken hellere vil låne til en bolig der er let at sælge igen.

    Ja i bedre tider vil banken kunne få sine penge igen for de fleste velbelligende huse i god stand. I dårligere tider vil de ikke kunne.

    Men du kan ikke bruge mit gæt til ret meget. Tag salgsopstillingen og jeres budgetter med ned i banken, så får du et konkret svar du kan forholde dig til.

    Husk også at det er tilladt at forhøre sig i flere banker. For at få den bedste aftale. Siger en bank nej, siger en anden måske ja.

    #155658
    AnonymForfatter

    jah, kan sagtens føgle dig 🙂

    Men altså, hvor meget skal vi da havde i rådigheds beløb os 2, for at f.eks nordea går med på den, og hvad kigger de efter i det store hele hos folk der er førstegangs købere?

    man siger vel som tommelfinger regel at man kan låne 3- 3,5 gang sin ejen årsindkomst?

    Og ud for vores årsindkomst på 340000 + 293000 giver 533000 årligt * 3,5 dvs, det er lige over 2 millioner som tommelfinger regel vi burde kunne blive godkendt til?

    #155662
    MichaelForfatter

    Tommelfingerreglen på 3X årsindkomsten sætter som udgangspunkt, at der ikke er anden gæld i husstanden hvilket jo der altså er her.

    Jeg vil anbefale, at I afhænder den 1/3 af sommerhuset hvis muligt inden I kaster jer ud i dette huskøb. Det vil frigive lidt kontante midler og spare jer for udgifter til skatter og vedligeholdelse på sommerhuset.

    #155666
    AnonymForfatter

    Enig Micheal, men altså sommerhuset har jeg sammen med min Mor & bror, endten kan de “bare" købe mig ud. Men som det er pt, betaler jeg intet til sommerhuset da, min mor bor der oppe de 8 mrd om året man må, og har tænkt sig at bo der fast inden for det næste års tid, da hun er 65, og evt, kan få lov.

    #155668
    MichaelForfatter

    Du betaler sandsynligvis 1/3 af ejendomsværdiskatten som det sandsynligvis fremgår af din forskudsopgørelse.

    Men derudover behøver du jo ikke forsvare boligkøbet her. Det er i sidste ende banken der skal godkende jeres køb alligevel.

    #155670
    AnonymForfatter

    Nej, har du ret i jeg ikke behøver herinde :), men ville det evt. hjælpe at komme ud af min sommerhus andel?

    #155676
    AnonymForfatter

    Synes i skal give banken et kald, fortæl kort om jeres plan og aftal et møde.

    Inden da, så skal i sørge for at have ALT klar, sørg for at have et svar på alt hvad der kunne tænkes at blive spurgt om, det hjælper rigtig meget, og viser seriøsitet, og interesse i huskøbet.

    Foreslå banken at andelen i sommerhuset kan afhændes, hvis det er muligt. Banken giver ikke noget for om du betaler afdrag eller ej, de kigger på de rå tal.

    Det er MEGET svært at give en vurdering, udfra de få tal du har udleveret, der skal nogle lønsedler, årsopgørelser, fremtidsplaner og visioner til for at kunne vurdere jeres nuværende og fremtidige situation.

    Nu siger du 12.xxx kr i rådighedsbeløb, det er i og for sig fint, men hvad når bilen går i stykker, eller et vindue skal skiftes, den slags skal i også overveje, og så generelt jeres levestil, hvor meget bruger i på mad, generer det jer at spise koldskål, pasta, rugbrød osv. til aftensmad, eller foretrækker i dyrt oksekød hver aften…

    Og husk nu, banken er en forretning, som skal sælge jer et produkt.
    Så hvis de siger nej, så prøv et andet sted, de tjener trods alt på jer 😉

    #155680
    thsvForfatter

    Jeres rådighedsbeløb er nok lige i underkanten til, at I kan blive godkendt, når husets driftsomk. regnes med. Og banken vil formentligt regne med, at I snart får børn, og så stiger udgifterne yderligere.

    Det er nok en ide at skille sig af med sommerhuset, da gælden og udgifterne tærer på jeres budget.

    Umiddelbart er de 1,7 mill. jo tommelfingerreglen, men jeres gæld og bil kan let få udgifterne til at blive for høje.

    Men tag en snak med banken og svar dem ærligt på alle spørgsmål, måske de har et lysere syn på fremtiden.

    At boligen har været dyrere har ingen betydning, det er fremtidsværdien af oligen, der er afgørende for pantets værdi. jeg har set flere eksempler på boliger, hvor der kun kunne belånes 60% realkredit pga. boligens stand.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.