Omlægning af 5% obl. med restløbetid på 10 år ?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Jesper71Forfatter
    Indlæg
  • #91091
    Jesper71Forfatter

    Hej,

    Vi har i vores første 10 år som boligejere holdt os til fastforrentede obl. lån, først 7% og siden 5% begge tilfælde 20-årige fordi vi har haft den (gammeldags) grundholdning at gæld betaler man af på 🙂

    I de mellemliggende år er vores økonomi blevet meget velkonsolideret. Vi har ingen anden gæld end vores realkreditlån, men derimod en pæn opsparring pt. placeret på højrentekonto.

    Vil høre om meninger vedrørende omlægning af vores 5% obl lån. (20-årigt).
    Restgælden er ca. 1.000.000 og restløbetiden ca. 10 år.

    Jeg vil gerne opnå at vi slipper billigst muligt med at afvikling af realkreditlånet og ikke længere så risikoavers som i gamledage 😉

    Nogle gode forslag?

    /Jesper

    #155454
    thsvForfatter

    Vi har en boligprioritet, godt nok variabel rente, men samme rente gives jo så osse på indestående.
    Nordea, Jyske bank eller Danske bank bør alle kunne tilbyde til 2,5-2,8% i rente, jeg kan se, at Nordeas sats nu er nede på 2,5%, de kræver dog 1. prioritet, altså skal hele obl.lånet indfris.
    Formentlig vil Nordea tilbyde selve lånet gratis, hvis I ikke er kunder i forvejen, så koster blot de 1.400 kr til tinglysning af pant, da stempel for sikerhed (1,5%) kan overføres fra det gamle lån.
    I kunne osse lægge om til et F3-lån med stort afdrag, hvis flexibiliteten ikke er så vigtig.

    #155456
    Jesper71Forfatter

    Hvad er fidusen ved en boligprioritet i vores situation?

    -lavere rente , men variabel?

    -at vores opsparing skulle bruges til at nedbringe vores husgæld?

    -eller hvad?

    #155460
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg ved at Nykredit netop har åbnet en ny obligationsserie.
    Renten er fast på 3 % og løbetiden er 10 år.
    Som jeg ser det, er det perfekt i jeres situation.
    Jeg kender ikke kursen på denne obligationsserie, men hvis man kigger lidt på swaprenterne, vil jeg tro kursen er tæt på 100, dvs. meget attraktiv for jer.
    Hilsen Nikolaj

    #155466
    thsvForfatter

    -lavere rente , men variabel?

    -at vores opsparing skulle bruges til at nedbringe vores husgæld?

    -eller hvad?Ja, renten er lavere, husk at der heller ikke tilkommer noget adm.gebyr.
    Dog er renten højere end F1-lån + adm.bidrag.

    Fleksibel opsparing, I binder ikke jeres penge i huset, men kan trække præcist den mængde fra boligprioriteten som der er indestående.

    Men lyder som om du er ligeglad med fordelen ved en kassekredit-lignende konto og så er 3% 10 år vel et godt bud.

    RDs kurs på 3% 10 år er over kurs 99, men afdraget bliver jo meget stort, ca. 7.500 kr om måneden på en million, og samlet ydelse omkring 10.300 kr brutto.
    Lånet er ihvertfald bedre end end et F10 i 4 % obligationer, der koster mere i renter.
    Dog kan serien godt blive ret lille, men lånet kan jo altid opsiges til termin, og er afdraget på 10 år.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.