fra realkredit til forbrugslån

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91090
    AnonymForfatter

    Hej med jer.

    Vi har netop solgt vores ejerlejlighed med 130000 i underskud. Jeg har i forvejen noget forbrugs gæld på 100000 og vores nye lejlighed er også lånt som et forbrugslån i størrelses orden 140000 altså ca forbrugs gæld for ca. 370000. Det er ikke muligt at tage realkredit lån i vores nuværende lejlighed da den er af typen “parlamentarisk andelsforening" Jeg har Nordea som bank og de tilbyder 8%, hvilket jeg synes er noget dyrt.
    Jeg har ikke særligt meget at rutte med siden jeg er på SU + job ca 7000 udb. , min kæreste arbejder ca. 17000 udb. Mine forældre har forslået at de kan kautionere for gælden hvis vi samler den, med friværdi i deres bolig. Til dette sagde min “bankrådgiver" at det ikke ville hjælpe noget og 8 % var en god rente, de fleste andre steder skulle jeg betale 12%. Har hun ret?

    #155444
    MichaelForfatter

    8% er en supergod rente på et forbrugslån – specielt for et lån af den størrelse.

    #155448
    AnonymForfatter

    tak for det hurtige svar Michael

    #155450
    KrisserForfatter

    Hvis dine forældre gerne vil kautionerer, betyder det, at de også gerne vil låne jer pengene. Derfor synes jeg I skal tale med dine forældre om, at I låner pengene af dem, da det lyder som om de kan låne til en lavere rente.

    #155452
    MichaelForfatter

    Nej nej nej…

    Bland ALDRIG NOGENSINDE familie/venskab med økonomi. Hav altid fuldstændig rene linier. Der er så mange tilfælde af misligholdte lån der resulterer i ødelagte familieforhold eller venskaber.

    #155458
    AnonymForfatter

    Den er svær, Michael.
    Der er ingen tvivl om, at låner man ikke af familien, bliver der ingen familieproblemer.

    Men så kan der komme andre problemer eller bare et højere tab grundet renten, ved at man låner af banken fx i stedet.

    Min kæreste og jeg har lånt 25.000 til møbler da jeg flyttede. Et kalkuleret valg. Det var betalt tilbage efter 4 måneder, hvoraf jeg ikke fik SU i én af månederne.
    Nu er 300.000 noget andet, men jeg var som sagt under uddannelse og så behøver et lån jo ikke være betalt ud inden det har rundet 6 mdr.

    Men det kræver en bestemt indstilling og at familien kan undvære pengene, for det er jo et sats fra deres side. Og så skal der tænkes over, hvor længe det kommer til at tage at betale tilbage. Også hvis én mister jobbet, fx.

    Men jeg vil aldrig udelukke det helt. Det skal bare VIRKELIG tænkes godt igennem. Både af låner og udlåner.

    #155462
    testForfatter

    jeg har også lånt af en ven. Faktisk kan jeg ikke huske beløbet men det var over 50.000 kroner i forbindelse med køb af fast ejendom for 10 år siden. De blev betalt retur uden problemer faktisk på under den halve tid af det vi havde aftalt så vidt jeg husker. Vi havde aldrig stridigheder om den aftal.

    Der er så bare tre problemer i den her sag. Lånet størrelse, udsigterne til at de kan betales tilbage og så det sidste nemmelig hvem hæfter for samleverens del af gælde hvis de to personer går hver til sit?

    #155464
    MichaelForfatter

    Der er selvfølgelig eksempler på lån der tilbagebetales, men går det galt så går det RIGTIG galt

    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?t=Privat+G%E6ld&id=4547

    find selv flere herinde – der er masser af eksempler

    #155500
    thsvForfatter

    Og gælden er jo faktisk på 370.000 kr ialt, og kan meget let være en kæmpe klods om benet for den stakkels trådstarter.
    Der er dog mange penge at spare ved at afdrage beløbet som et realkreditlån (3% fast rente) over 10 år fremfor et banklån til 8%.
    Den mdl. ydelse vil være ca. 3.900 kr., incl. belåning af stiftelsesomk. ved en kurs på ca. 99 som pt. er gældende. Til sammenligning vil 8% lånet koste ca. 4.500 kr om måneden over 10 år.
    Om den sparede rente er bøvlet værd med et familielån må være op til trådstarter at vurdere.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.