Input omkring valg af lån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91077
    AnonymForfatter

    Vi har netop købt et hus og skal derfor have lagt fast hvilket kreditforeningslån vi skal vælge.
    Ville godt lige høre jeres input.
    Har overvejet følgende modeller:
    1: Lån med renteloft(totalkredit) 5%renteloft til 2018 med afdragsfrihed(pt. kurs96,9) og bruge afdragsfriheden til at afvikle banklånet på 10år.
    2:xlån med afdragsfrihed igen for at afvikle bankgælden.
    3:4% fastforrentet(pt.kurs94,5) med afdrag og inkassere det store kurstab og så håbe på renten stiger senere og kunne konvertere og hugge noget restgæld væk.
    Den lidt alternative..
    4x10lån afdragsfrit og afvikle bankgælden tanken bag dette valg er at vide hvad ydelsen er på kreditforeningslånet i den tid hvor vi afdrager bankgælden
    Skal siges at lånets størrelse er på 1,3mill.
    Hvad mener i?

    #155194
    testForfatter

    At du skal afgøre med dig selv hvad der betyder mest for dig. Sikkerhed mod stigende ydelse eller lav ydelse? At ta et afdragsfrit lån for at betale andre lån hurtigere af er god latin men det kræver så også at det ikke bare går til forbrug og husk også at de afdragsfri lån er dyrere ind dem der ikke er. Hvis jeg var dig ville jeg vælge mellem f-1 og 5%obl

    #155196
    AnonymForfatter

    Det fastforrentede 4% bliver sandsynligvis en så lille serie, at den bliver illikvid.

    En illikvid serie har desværre den uheldige egenskab, at du ikke kan inkassere den kursgevinst du burde få, når renten stiger.

    Jeg vil anbefale dig at tage et F3 eller F5 flekslån og så få høvlet så meget af boliggælden, at du kan klare en stor rentestigning når sikringsperioden udløber, og renten stiger til et højere niveau.

    #155202
    AnonymForfatter

    Okay min ide omkring at vælge f10 eller renteloftslånet er det ikke noget der kan anbefales?
    Jeg synes umiddelbart f10modellen var lidt interessant en rente på 3,7% i 10 år.
    Hvad vil ulempen være ved denne løsning at lånet ikke kan lægges om før om 10 år?

    #155204
    HalliHalloForfatter

    Jeg er vildt imponeret over hvor meget du ved om økonomi, lån, realkreditlån m.v.

    Der er ikke mange nybagte huskøbere der gør, så du har virkelig sat dig godt og grundigt ind i tingene. Hatten af…..

    #155244
    thsvForfatter

    Nej, et F10-lån kan ikke anbefales, da lånet er inkonvertibelt, så der vil være et kurstab forbundet med indfrielse før tid, medmindre renten er steget.

    Min anbefaling:
    80% F1-afdragsfri
    15-20% Nordea Boligkøbsprioritet.
    Derved kan der opspares en buffer på prioriteten, som kan genbrues til (uforudsete) udgifter til f.eks. nyt køkken, bad eller bil.

    Kommer 4% 30 år op i kurs 98 eller bedre, vil jeg dog omlægge til denne serie, og konvertere, når den lange rente er steget igen.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.