Hjælp til beregning af lån til hus for 2 voksne og 2 børn.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91071
    AnonymForfatter

    Hej Debattører,

    Jeg er ikke 120% inde i alle reglerne og mulighederne for køb af bolig, så jeg håber at nogen kan være os behjælpelige.

    Vi er 2 voksne, og 2 børn (7år+½ år). Vi er pt. i en lejelejlighed til ca. 5.500 kr/mdr som er for lille.

    Vi vil gerne bo i Vanløse, og huse dér koster eks. 2.500.000 kr.

    Efter skat, har vi tilsammen MINDST 32.000 kr (uden bonus/overarbejde osv.)
    Vi har to dumme lån. Nummer 1 er et forbrugslån på ca. 100.000 kr.
    Det andet er en andelsboliglån på en to-værelses lejlighed som pt. udlejes uden problemer (men som skal sælges inden for nær fremtid) på 550.000 kr. (andelsværdi ca. 600.000).

    Jeg har set på huse i Vanløse til ca. 15.000 kr brutto, og hvis man vælger uden afdrag kan man komme ned på 7000 kr. brutto om måneden.

    Spørgsmål 1.
    Vi har “råd" til dette i vores budget umiddelbart – men tror du at der er nogen der vil låne os penge?

    Spørgsmål 2.
    Ser det meget anderledes ud hvis vi venter til lejligheden er solgt samt forbrugslån væk – i så fald hvordan ser det ud?

    På forhånd tak for jeres hjælp – er der andet I vil vide for at hjælpe mig med nogen beregninger?

    #155142
    testForfatter

    Umiddelbart burde det være en smal sag at afdrage de 100000 og hvis i ikke kan få dem betalt ud i en fart tror jeg ikke jeres rådigheds beløb er højt nok. Gælde i andelslejigheden er noget problem hvis gælden er mindre ind værdien og udlejningen løber rundt

    #155148
    AnonymForfatter

    Jeg tror 2,5 mio. kr er i overkanten med jeres indkomst og gæld.

    Min kæreste og jeg har selv lige været gennem en kreditvurdering i Danske Bank og underskriver købskontrakt på en ejerlejlighed i næste uge.

    Vi er 2 voksne og 0 børn, og har ca. 46.000 udbetalt efter skat hver måned, og har en opsparing på 200.000 kr. Vi er blevet kreditgodkendt til 3,2 mio. kr.

    I er 2 voksne og 2 børn og har 32.000 udbetalt hver måned og har (som jeg læser det)en gæld uden sikkerhed på omkring 200.000 kr.

    Hvis I ellers har et normalt forbrug, vil jeg gætte på I med de tal vil kunne købe bolig for ca. 1,5 – 1,8 mio. kr.

    #155152
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Prøv denne hjemmeside http://www.brf.dk/412568B30049A81F/alldocs/DOCURAN-68JDJM og ellers henvend jer direkte. De giver jer gerne et bud på, hvor meget I kan købe for. Det gør de andre realkreditselskaber sikkert også.

    Held og lykke med det.

    #155162
    AnonymForfatter

    Tak for jeres input.

    Det er måske ikke så aktuelt lige nu når vi har denne gæld. Planen er at få gælden ud af verdenen og sælge lejligheden, og så opspare omkring 100.000 til indskud.

    Hvis vi på dette tidspunkt har ca. 35.000 kr efter skat (lige nu er konen på barsel) er det så realistisk at få lov til at låne ca. 2.5 mio til hus i denne nære fremtid?

    Jeg spørger mere også for at se om det er noget vi skal gå efter – eller “bare" kigge efter en større andelslejlighed i stedet…

    #155182
    AnonymForfatter

    Om det er realistisk når gælden er betalt ud afhænger også af jeres øvrige udgifter. I skal altid regne ud fra brutto huslejen ved et fast forrentet lån. Hvis i går ud fra 15.000kr og har 35.000 udbetalt så er der 20.000kr tilbage når huset er betalt. Bankerne opererer med et rådighedsbeløb for 2 voksne og 2 børn der svinger mellem 12-14.000kr. Hvis vi tager gennemsnittet på 13.000kr så er der altså 7.000kr tilbage til faste udgifter. Det skal dække alle faste udgifter som varme, vand, el, telefon, fagforening, bilafgift, benzin, licens, internet osv. Prøv at regne ud hvad I har i faste udgifter og se som om det er realistisk.

    Mit umiddelbare skøn er at det måske lige kan hænge sammen hvis I ikke har bil. hvis I har bil bliver det nok noget sværre at overbevise banken. Nu vil I nok sige at I ikke bruger 13.000 i rådighedsbeløb til mad, uforudsete udgifter, tandlæge, frisør, tøj osv. – vi bruger selv langt mindre end hvad banken mener vi skal have. Men finanskrisen har gjort at bankerne er mere omhyggelige med at rådighedsbeløbet overholdes. Så sørg for at der er 13.000 kr til dette. Hvis I matcher det så bør I kunne låne når forbrugslånet er betalt ud. Hvis I ikke matcher det så prøv at lave den samme beregning ud fra et billigere hus.

    #155216
    AnonymForfatter

    Jeg syntes det er fornuftigt at få gælden ud af verden først og opspare til udbetalingen. For at vurdere hvad i har råd til kan man som tommelfingerregel gange jeres bruttoindkomst med 3. Det skulle give jer et billede.

    Rådighedsbeløbet for jeres familie vil jeg vurdere udfra jeres indkomstforhold til at være mellem 14.000 – 16.000 mdl.

    Prøv da at få jeres bankrådgiver til at regne på tingene og give vedkommende et indblik i jeres planer for fremtiden..

    held og lykke herfra

    #155240
    thsvForfatter

    I skal regne med et rådighedsbeløb på ca. 15.000 kr for jeres familie på 4, så et hus til 2,5 mill. kr er nok lige i overkanten, når I ikke har sparet sammen til udbetaling og flytteomk.
    Derudover har I forbrugsgæld, så banken vil have meget svært ved at se jeres opsparingsevne, så start med at få afviklet lånet på de 100.000 kr, det bør ikke tage mere end 1½ år, hvis I skal have råd til et hus.

    Læg et budget over alle jeres udgifter, som de har set ud det seneste år, så kan I meget bedre se, hvor jeres penge forsvinder hen, og hvor meget I kan købe for.

    #155268
    AnonymForfatter

    Tak for jeres indlæg.

    Vi vil starte et sted – få gælden ned, væk med lejligheden og spare op så meget vi nu kan 🙂

    …. samt vinde i lotto 😉

    #155270
    AnonymForfatter

    Flytteomkostinger?

    Altså, hvis man ellers ikke planlægger at skifte alle møbler ud i forbindelse med flytningen, så koster en flytning ikke alverden.

    Leje af flyttebil ca. 1.000 kr.
    Hjælp fra familie og venner 0 kr (og naturligvis gengældelse af tjenesten, når de flytter)
    Maling mv 5.000 kr.

    Resten kan man tage hen ad vejen.

    #155272
    testForfatter

    en flytning over korte afstand er billig da man jo med et almindeligt køre kort kan leje en “oversize"kasse vogn for billige penge, men skal man f.eks. over flytte fra Jylland til sjæland kan det let koste 5-8.ooo kroner. Det kan betale sig at se om man kan finde en bil der er på vej retur fra en anden opgave så kan man få det ned i pris. Men ellers er jeg helt enig i at man ikke skal gældsætte sig til f.eks. nye møbler oven i et flytning. Det kan man altid gøre når man er klar til det.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.