Andelsboliglån fast renter eller variable ?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91053
    AnonymForfatter

    Hej alle!

    Jeg har en et andelsboliglån på ca. 1.200.000 kroner hvor jeg afdrager 8500 kroner om måneden. Renten lyder på 7.45% den er variable.

    Vil det være en fordel for mig at få lånet lavet om til et fast for-rentet lån, nu hvor renten er lav? Jeg er jo bange for at rente vil stige voldsomt og jeg så står og skal betale en del mere….

    Hvad synes i?

    #155074
    AnonymForfatter

    Anyone please?

    #155082
    AnonymForfatter

    Hvilken rente kan du opnå på fastrente ??
    Kan du tåle en rentstigning på f. eks. 2% p.a. ??

    #155084
    testForfatter

    Ja men hvad vil du stille som sikkerhed? så vidt jeg ved kan du ikke få realkredit lån i en andelsbolig

    #155110
    AnonymForfatter

    Det var en forholdvis høj rente. Jeg betaler selv 5,25% (eller var det 5,35%…) hos Arbejdernes Landsbank. Måske du skulle skifte?

    Såvidt jeg kan læse mig frem til, så kan du nøjes med at betale 5,20 % hos AL (http://www.al-bank.dk/default.asp?id=40)

    #155214
    AnonymForfatter

    Jeg syntes også renten er forholdsvis høj, men det kommer jo også an på hvor stor en belåning der er tale om. Dvs. hvad er andelsboligen værd i forhold til din gæld?

    For at vurdere dette skal du kunne fremvise seneste regnskab fra andelsboligforeningen.

    Man kan ikke tale om fastforrentede andelsboliglån. Man har mulighed for at vælge en fast rente. Dertil kommer der typisk et tillæg som lægges oveni renten. Det kan lyde fornuftigt, men ofte er der betydelige omkostninger ved at komme ud af et lån med fast rente, uanset om vi taler billån, boliglån eller andelsboliglån.

    Jeg vil derfor vælge varriabel rente.

    #155230
    testForfatter

    Fastforentede lån med sikkerhed i biler og andelsboliger har jeg aldrig hørt om hvem tilbyder dem?

    #155238
    thsvForfatter

    Det er da masser af eksempler på.
    Danske bank og Nordea tilbyder da pantebrevslån med fast rente, osse i andelsboliger.

    Eik bank har et lån med fast rente i 5 år. Rentesatsen er pt. 6,65% og dermed lavere end trådstarters variable rente.
    http://www.eikbank.dk/produkter/laan/AndelsPrioritet%20FastRente/renter_priser/Pages/default.aspx

    #155242
    thsvForfatter

    Det var en høj rente, alene renterne udgør jo 7450 kr om måneden, så der bliver kun 1050 kr til afdrag udaf ydelsen på de 8.500 kr. Lånet løber dermed over 20 år endnu (kræver en mdl. ydelse på 9.630 kr), så jeg ville skifte til Swedbank, Nordea eller Arbejdernes Landsbank, der alle tilbyder billiger andelslån end din bank gør.
    Ved 5% i rente og 20 års løbetid vil din mdl. faktisk falde til lidt under 8.000 kr, men vil netto være dyrere, da der afdrages væsentligt mere på lånet.

    #155246
    testForfatter

    thsv ok tak for svaret men et fastforente lån opfatter jeg nu som et lån hvor rente er fast i hele løbetiden ikke kun i en del af den

    #155254
    thsvForfatter

    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Bolig/At-koebe-en-bolig/ANDELSBOLIGLAAN/ANDELSPANTEBREV/Pages/Andelspantebrev.aspx?tab=2#tabanchor

    Læs hvad jeg skriver, og slå op på Danske Banks hjemmeside, de tilbyder fastforrentet andelspantebrev til 8,5% i rente og løbetid op til 25 år, og skal blot være indenfor 95% af andelboligens værdi.

    Renten er dog så høj, at lånet i mine øjne kun er teoretisk.

    Men selv 5 år er jo en relativ lang tidshorisont for en andelsbolig.

    #155258
    testForfatter

    Tak for svaret. Der med er vi så igen ved problemets kerne. Fornuftige fastforentede lån er baseret på obligationer. Ellers er det banken der tager risikoen og det tager de sig godt betalt for.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.