Førtidspinsionist og arv i forhold til offentlige ydelser

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91035
    AnonymForfatter

    Hejsa
    Min mor står til at arve cirka 150.000 fra min morfar (Som jo af gode grunde er hendes far).
    Hun er førtidspensionist grundet dårligt helbred og er derfor bekymret for at de tager hendes offentlige ydelser. ALtså ikke hendes pension men mere hendes boligydelse, tandlægeydelse og des lige.

    Jeg har så funderet over om der er en måde at hun arver pengene uden at miste ydelserne.

    Mit forslag går på at hun giver det beløb man må om året (vist nok 58.700 lige p.t) til min søster. min bror og mig for på den måde på papiret at være uden formue. At vi så bare giver hende pengene når hun har brug for dem er jo en anden snak.

    Men kunne dette gøre at hun ikke ville miste ydelser eller er det bare ønsketænkning. Og er der andre konsekvenser ved denne løsning?

    Findes der andre alternative løsninger?

    #154636
    AnonymForfatter

    Hvis din mor, med sin nyerhvervede formue, selv er i stand til at betale for sine tandlægebesøg, sin husleje osv, hvorfor skulle hun så have tilskud til det fra det offentlige ?
    Det er jo denne kræve-mentalitet der har tvunget vores skattesatser op i det røde felt, og som i sidste ende vil koste landet meget dyrt i manglende konkurrenceevne.
    Hvis din mor ikke har brug for pengene, kan hun give afkald på arven, og så går størstedelen til andre arvinger.
    Der er vidst også noget med, at man ikke bevidst må gøre sig selv fattig, blot for at få snablen ned i de offentlige kasser.

    #154638
    AnonymForfatter

    Det du helt åbenlyst foreslår her, er socialt bedrageri, hvor du forsøger at snyde vores fælleskasse(velfærdsstatens) for penge, der ikke retteligt tilkommer dig/jer.

    Man må ikke håbe for dig, at nogen skulle få den gode ide at tippe myndighederne!

    #154640
    testForfatter

    Tja hvad var det nu afr sagde i sin bog at vi var blevet. En simplere version er at bruge de 150.000 på lynlotto eller måske bare glæde sig over at man kan betale lidt mere selv.

    #154642
    AnonymForfatter

    Jøsses.
    Tak for svar…og lad det hermed være sagt at ideen er droppet. Kald mig dum og naiv og andre tillægsord, men det har på intet tidspunkt været min intention at lave socialt bedrageri og når det åbenbart er det så er ideen droppet.
    Jeg er ikke noget økonomisk geni hverken af uddannelse eller som menneske. Netop derfor bruger jeg fora som dette for at søge råd og lignende.
    Min intention var bare at hjælpe min mor da førtidspension på ingen måde er nogen guldåre.

    Tak for input, jeg gider ikke bruge flere kræfter på den ide da hverken min mor eller mig er interesseret i at begå socialt bedrageri.

    #154644
    testForfatter

    Nej førtidspension er ingen guld grubbe, men det er det f.eks heller ikke at være enlig more hvor man skal op på en betragteelig indtægt for at ha merer at leve for en dem der bare lever af systemet

    #154690
    AnonymForfatter

    Men når du så siger “At vi så bare giver hende pengene når hun har brug for dem er jo en anden snak" Så ved du allerede der at den er gal. Så jeg forstår ikke at du bliver pigesur over de svar du får. Helt “dum" er du jo ikke?

    #154692
    AnonymForfatter

    Ups, se bort fra forrige indlæg

    Men når du så siger “At vi så bare giver hende pengene når hun har brug for dem er jo en anden snak" Så ved du allerede der at den er gal. Så jeg forstår ikke at du bliver pigesur over de svar du får. Helt “dum" er du jo ikke?

    #154696
    HalliHalloForfatter

    Spørgsmålet har vist ikke meget med banker at gøre, så hører slet ikke hjemme på Mybanker.

    Men når nu det er stillet, så kan en førtidspensionist mig bekendt eje nok så mange millioner kr. og alligevel modtage førtidspension, da det kun er afkastet af evt. anden indkomst, der er modregningspligtigt. Har du f.eks 1.000.000 kr. og kan få 3% i rente har du et årlig indkomst på 30.000 kr., og vil betyderat førtidspensionen ikke bliver berørt, da du kan have indkomst på op til godt 60.000 før der sker nedtrapning af pensionen.

    Hvis der er tale om en folkepensionist er der igen andre regler. De fleste pensionister, der ligger på grænsen til ikke at modtage f.eks. ældrechecken, kan som regel godt finde ud at leje en bankboks, hvor de “gemmer" lidt kontanter.

    At dette selvfølgelig ikke er lovligt er en anden sag, hvorfor jeg ikke skal opfordre til dette.

    #182284
    AnonymForfatter

    der er ingen -der kan tage din mors arv overhovedet – men hun skal naturligvis betale skat af renterne fra formue lissom alle andre .

    førtidspension er en erstatning fordi man er syg og ikke kan arbejde og er ikke lissom bistandshjælp .

    Hun kan tage alle pengene ud og sy dem ind i hovedpuden , spille dem op-rejse eller hvad hun har lyst til -dette er ikke bedrageri på nogen måde –

    hvis de står i banken -er der en regel om at hvis man har 50.000 ryger tandlæge og kiropraktorhjælp

    men ikke noget af pension eller boligydelse feks .

    en pensionist og førtidspensionist kan osse roligt vinde i lotto -men der skal betales skat af renterne lissom alle andre .

    folk her giver forkerte svar , da en førtidspension ikke er bistand , men en erstaning samfundet gir udelukkende fordi vedkommende er blevet invalid –

    det kan ske for alle .hallihallo har ret

    #182306
    HalliHalloForfatter

    førtidspension er en erstatning fordi man er syg og ikke kan arbejde og er ikke lissom bistandshjælp .
    Det er så ikke helt rigtigt. Der går mange førtidspensionister rundt, der fik pension af Poul Schlüter midt i firserne, bare fordi de ikke kunne finde et arbejde, og mange var kun i tyverne, da den blev tilkendt.

    Dette bare til orientering.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.