Hvilket lån skal vi vælge

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91027
    AnonymForfatter

    Hej.

    Vi kæreste og jeg har lige købt hus, og er meget i tvivl om, hvilken lånetype vi skal vælge. Jeg ved godt I ikke kan vælge for os, men nogle anbefalinger eller tips ville være dejligt.

    Vi har en lille datter på snart et år, og skal giftes om 6 uger, hvor vi også overtager huset.

    Jeg har fast arbejde, mens min kæreste er håndværker, og hans branche er lidt usikker for tiden, så vi ved aldrig helt om han haar arbejde- og hvor længe.

    Jeg hælder lidt til fast forrentet lån, så vi ved, hvad vi har, men kan også godt se, at der pt. er penge at spare ved at vælge rentetilpasningslån, som min kæreste hælder til. Vi overvejer at vælge afdragsfrihed i noget tid, så vi kan betale banklånet (de 20 % finansiering) ud, da renten der er dyrere.

    Nogle gode råd? På forhånd tak.

    #154542
    AnonymForfatter

    Hej,

    Det lyder til at jeres økonomi vil blive voldsom belastet her i den nærmeste fremtid. I skal have en ny lille (stiller større krav til rådighedsbeløb, som jeg MENER skal være 12.000 for 2 voksne og 1 barn!), i skal giftes, også vil i ud og købe hus.

    Desuden lyder det til, at I vil købe et hus med ingen opsparing overhoved, hvilket jeg også tror vil bliver svært for jer at blive godkendt til et lån i banken da de fleste kræver i kommer med lidt af udbetalingen. Forudenen det, så kommer der også flytteomkostninger, tinglysning, osv.

    Jeg synes personligt at hvis man bliver nød til at være et 1-årig rentetilpasningslån for at få økonomien til at hænge sammen burde vente med at købe hus, for hvad hvis/når renten stiger, hvad gør man så? Der er ikke sådan noget galt med 1-årig rentetilpasninslån, men hvis man spænder sin økonomi for hårdt op på at renten nu ikke vil sige, så burde man vælge et fastforrentet lån (hvor man vil kende sit afdrag igennem hele perioden) og her vil der ikke kunne komme overraskelser.

    Men i er blevet godkendt i banken til lånet, hvor i belåner huset 100%? Hvis ja, så se om i har råd til at blive boende hvis i din kæreste nu skulle komme til at gå på dagpenge hvis i hhv. har fastforrentet og rentetilpasningslån, hvor renten kan riskiere at stige til, ja hvem ved, 6-8%?(ingen ved det jo). Men i skal vælge ud fra jeres risikohed, for den værste konsekvens er jo at i bliver nød til at sælge med et tab hvis I ikke kan klare at ligge en termin.

    #154544
    MichaelForfatter

    I jeres situation er vigtigste parameter ikke at købe for dyrt. Lånetypen er sekundært i den sammenhæng. Du nævner intet om jeres budget og rådighedsbeløb, men jeg ville sætte rådighedsbeløbet til mindst 14K så der også er rum til uforudsete udgifter.

    Men ok – nu er huset jo købt og så må man jo tage den derfra. Det er ubetinget en god idé at banke den dyre bankgæld af så hurtigt som muligt og her er F1 med eller uden afdragsfrihed såmænd glimrende. Men men men: Der SKAL være plads til solide rentestigninger. Regn med mindst 5-6% om nogle år (dermed ikke sagt at renten reelt når derop, men tag det med i beregningerne).

    #154560
    thsvForfatter

    Kursen for 4% 30 år er dårlig for tiden, og 5% 30 år er over kurs 100, så der kan ikke ydes lånetilbud i den serie.

    Min finansiering ville være:
    80% F1-afdragsfri
    20% Nordea Boligkøbsprioritet, der afdrages på max. 10 år.

    Jeg ville ikke optage lån i 4% 30 år, da risikoen for at serien bliver illikvid (for lille) er overhængende stor.
    Prioritetslånet sikrer mod rentestigninger, da afdraget på dette lån så blot bliver mindre.
    Ideen er jo netop at afvikle den dyreste gæld først.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.