Optagelse af lån i friværdi

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91001
    AnonymForfatter

    Baggrund: Et hus er sat til salg med et forventet nettooverskud på 240.000 kr. Der er dog lange udsigter til et salg. Husejeren (nemlig mig) skylder godt 90.000 kr. til en kreditor (offentlig instans), og denne har pga. gælden gjort udlæg i overskuddet fra et evt. salg. Jeg skylder 820.000 i huset og ville foretrække ikke at sælge huset, men er selvfølgelig bundet af ovenstående gældspost/udlæg. Er det sandsynligt, at min bank vil hjælpe med at få udfriet gældsposten/fjernet udlægget ved at låne mig det tilladte i friværdien ? Det er naturligvis ikke så stor en friværdi, men ville i givet fald afværge en eventuel tvangsauktion, som banken af flere grunde vel ikke kan være interesseret i.

    Jeg kan ikke lige overskue bankens evt. motiver her, og jeg ved, at det er svært at besvare spørgsmålet sådan uden videre.

    Alle input modtages med tak !

    #154262
    AnonymForfatter

    Du kan godt spørge, om banken vil hjælpe dig. Men hvis du er ved at sælge, fordi du ikke har råd til at blive boende, så er der ikke meget hjælp at hente.

    Hvis du får et bud på huset, så skal både du, banken og det offentlige godkende hussalget. Det betyder, at hvis du får et bud på mindre end 892.000 kr. eller 910.000 kr., så kan banken/det offentlige forhindre et salg af ejendommen, fordi de ikke får inddækket deres udlån. Hvis du får et bud på over 910.000, er der intet problem i at sælge. Så går pengene fra salget bare direkte til din gæld og resten får du. Det er formentlig ikke en fordel for det offentlige, at huset ikke ryger på tvang. Her får realkredit først penge, så banken og så først det offentlige.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.