Hvilken lånetype skal vi vælge

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90996
    AnonymForfatter

    Hej
    Vi kunne godt bruge lidt input til hvilken lånetype vi skal vælge.
    Vores situation er den at vi pt. bor til leje og har kig på et hus til omkring 1.3 mio. Det er imidlertid sådan at jeg først afslutter mit studie om et år(min kone har fast arbejde) hvorfor vores rådighedsbeløb derfor ikke er så højt det første år. Vores bank ser dog positivt på at låne os pengene ud fra den vinkel at vores rådighedsbeløb er relativt højt om et år. Vi ved på nuværende tidspunkt ikke om vi ønsker at bo i huset de næste 30 år, et scenarie hvor vi kommer i pladsproblemmer kunne nemt indtræffe om 6-7 år.
    Vores udgangspunkt er at vi ønsker et fastforentet 30 årigt lån, da vi synes det er mest trygt. Omvendt er vi også klar over at renten på tilpasningslånene er så langt nede at der er en væsentlig besparelse at hente. Desuden er der jo også lukket for 5% obligationslånene og derved vil vores restgæld bliver højt og vores rentefradrag mindre som følge af at kursen på 4% obligationskursen er lav. Vi forventer at renten stiger igen og at vi derfor vil kunne reducere vores restgæld når vi evt. skal købe et nyt hus om 6-7 år, men hvorvidt det er en fordel har vi svært ved at gennemskue da renten for det nye lån jo så også tilsvarende vil være højere. Vi vil gerne høre jeres input til hvilken låntype i mener der er den rette for os. Håber at I er nogle der vil gribe handsken.
    Venlig hilsen
    Ole Andersen

    #154182
    AnonymForfatter

    Omkring lån:
    Har i råd til at sidde i huset uden afdragsfrihed, indtil du færdigggør uddannelsen? Hvis ikke, kan i udnytte afdragsfriheden til at få økonomien til at hænge sammen og når du får job, så bør besparelsen i stedet gå til boliglånet, så i får afdraget på jeres gæld og betalt lånet med den højeste rente.
    Omkring låntype fortæller i selv, at fastforrentet 4% og 5% mest er jer. Et alternativ til disse kunne være renteloftslånet 5% indtil 2018. Kursen er bedre end på 4%’eren, i kan udnytte den lave rente her og nu og renteloftet udløber om 8 år, hvilket svarer til jeres tidshorisont på 6-7 år. Hvis renten når at stige til 5%, er lånet dog dyrere end en almindelig 5%’er, fordi man betaler lidt for at kunne få det bedste af to verdener.

    Andre forhold:
    Når i hovedsageligt skal leve på din kones løn, så overvej sikkerheden i hendes job og og overvej supplerende lønsikring til hende udover akassen. Eftersom du stadig læser, bør du overveje, om jobmulighederne i det område, hvor i kigger, er gode. Derudover kan der nogen gange være en risiko for, at selv om du er glad for din uddannelse, så bliver du ikke glad for jobbet og så er du fanget af økonomiske forpligtelser. Det samme gælder konen, hvis hun drømmer om et andet job/fag.
    Omkring jeres tidshorisont er det virkelig vigtigt, at den er lang, især hvis i ikke kommer med en udbetaling (i hvilket tilfælde der går et par år, før gælden bliver lavere end husets værdi og så skal i også lægge ca. 50.000 kr. i omkostninger, når huset sælges igen). Når du omtaler pladsproblemer, ved jeg ikke om du henviser til fremtidige børn, heste eller andre drømme, men det er altid godt at overveje disse ting og være sikker på at tidshorisonten passer med begge jeres forventninger.

    #154188
    AnonymForfatter

    Jeg er meget enig i at et lån med renteloft eller alternativt et x5 lån ville være det mest optimale her.
    I min verden er 4 % lånet slet ikke et tema, da obligationsserierne stadigvæk er meget små. Dette gør serierne illikvide, og kursdannelsen vil derfor ikke opføre sig normalt.
    Hvis renten, som du forudsiger f.eks begynder at stige, er det langt fra sikkert at kursen på 4 % obligationerne vil falde lige så meget som varigheden tilsiger.

    Vil du gerne have et 4 % lån kunne du evt. overveje et 20 årigt lån. Her vil du dog måske få problemer med en evt. afdragsfrihed.

    Held og lykke med boligkøbet.
    Mvh Mads

    #154326
    AnonymForfatter

    Jeg ville nok i jeres situation vælge at blive i lejligheden nogle år endnu. Selvom det måske kan virke lidt træls at bo på lidt mindre plads så vil det komme jer til gode senere hen. Det værste man kan gøre er at sætte sig for dyrt i et hus idet man måske aldrig kommer ud af det igen. Det er bedre så at vente nogle år til man har råd til at købe drømmehuset uden bekymringer for privatøkonomien og fremtiden. Mvh. lån uden sikkerhed

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.