Obligationsrenter

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90993
    AnonymForfatter

    I år faldt Skærtorsdag på den 1.april, og første bankdag i april var den 6.
    Renter og udtræk for obligationer for 1.kvartal var således først til rådighed på bankkontoen den 6.april, og rentedatoen er også angivet til 6.april.
    Kan det være rigtigt, at banken undlader at forrente pengene i 5 dage? Hvis det samme er sket for alle obligationsejere, må det være enorme beløb, bankerne har tilbageholdt.
    Det er ikke fordi min bank – Nordea – ikke kan anvende ikke-bankdage som rente dato. Rentetilskrivningen på kontoen har for eksempel bogføringsdato 31.marts og rentedato 1.april.
    Har andre oplevet tilsvarende?

    #154098
    AnonymForfatter

    Man hører stort set aldrig om banker der ikke har styr på reglerne og detaljerne omkring rentedage, så ja, man må gå ud fra det er rigtigt.

    #154100
    AnonymForfatter

    Nu mente jeg heller ikke “rigtigt" i den forstand, om der var grundlag for at gøre sådan i henhold til reglerne, for det er der givetvis. Jeg tænkte mere på, om vi som bankkunder virkelig skal finde os i det? Er der slet ingen konkurrence mellem bankerne på dette område?
    Efter indførelsen af de seneste EU regler om bogføringsdatoer og rentedatoer har bankerne øget indsatsen for at postere alle træk på konti så hurtigt som muligt. Jeg har kun lige trukket Dankortet op af automaten, før det hævede beløb kan ses i Netbanken. Så bankerne har systemer til at foretage posteringerne med det samme. Under normale omstændigheder betyder en enkelt rentedag eller to ikke alverden, men netop når vi taler om afkast fra investeringer – som jo falder på samme dag for alle investorer – gør 5 rentedato en betydelig forskel i bankernes favør.
    Så jeg kunne godt tænke mig at høre, om alle banker har brugt samme fremgangsmåde.

    #154106
    AnonymForfatter

    Ja, men omvendt.

    Mine faste udgifter, der betales den 1. eller 2. i måneden, blev alle betalt den 6.4.

    #154108
    AnonymForfatter

    Den sammenligning holder ikke, for når regningerne først betales den 6., koster det ikke banken noget – det er beløbsmodtageren, der må vente på sine penge.
    Renter fra obligationer slippes den sidste dag i kvartalet fra kreditforeningen, så her holder bankerne fast på pengene i 5 dage.

    #154126
    PrasmusForfatter

    Det samme gør sig gældende med udbytte fra Nordea Invest. Udbyttet blev besluttet til generalforsamlingen den 8 April og fragår afdelingernes indre værdi den 9 April og indsættes på kundernes konti 3 bankdage efter, dvs. den 14 April.

    Jeg ved ikke om generalforsamlingen netop er om torsdagen så der kommer en weekend oven i, og hvorfor der overhovedet skal gå 3 bankdage fra den indre værdi nedskrives til udbyttet udbetales, men der kan sagtens være noget handels teknisk jeg ikke kender til.

    #154128
    PrasmusForfatter

    Og jo, jeg fik også først min (trods alt beskedende) obligations rente udbetalt den 6/4 – også hos Nordea.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.