Placering af opsparing

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90980
    AnonymForfatter

    Hej,
    vi er et par med 1,5 mio fra salg af lejl. som vi skal have placeret risikofrit i nogle år. Vi køber muligvis hus om en 3-5 år hvis boligmarkedet er kommet i bund til den tid, ellers fortsætter vi bare med at bo til leje (i vores fugtige skimmelsvampsbefængte krybekælder;-).

    Vi vil gerne have muligheden for at hæve pengene om ca. 3 år, hvorfor Cantobanks tilbud med 3,6 % virker oplagt. Men er der andre muligheder med lav risiko? Hvordan er det med statsobligationer? Hvad er renten og hvordan køber man dem selv uden at skulle betale diverse gebyrer? En bankmand har anbefalet mig skibskreditobligationer, hvad siger I til det?

    Er helt blank på den her bane da vi aldrig har stået med så mange penge før, så vi vil gerne have det skåret totalt ud i tagpap.

    Mvh.
    Ole

    #153926
    grgForfatter

    Jeg ville i jeres situation ikke binde pengene i mere end 1 år.

    Dels mindsker det jeres handlefrihed og dels tror jeg er der er gode chancer for at renteniveauet er højere om et år. Så tag 1 års binding til 3,1% i stedet – tror de 0,5% i mister er givet godt ud i forhold til at kunne placere pengene til en højere rente om et år.

    Husk i øvrigt ikke at binde mere end maks. EUR 100.000 pr. pengeinstitut – så I holder jer inden for statsgarantien hvis nu banken skulle gå ned.

    #153928
    AnonymForfatter

    I må for guds skyld ikke anbringe mere end 750.000 i en enkelt bank, idet indskydergarantifonden ikke dækker beløb over 750.000.

    #154002
    testForfatter

    gp er der i grunden nogen sinde privat kunder er har tabt almindeligt indestående på et bank krak? Pension midler er vist dækket uden loft.

    #154218
    AnonymForfatter

    De må da gerne anbringer 1,5 mio i banken. De skal bare enten have pengene stående på en fælleskonto (vigtigt med medkontohaverdelen) eller anbringe 750.000 kr. på hver sin konto i eget navn.

    Garantien dækker for 750.000 kr./person.

    #154220
    testForfatter

    hvad er i realiteten risikoen ved at have mere ind 7,5 kkkr i en bank?

    #154224
    AnonymForfatter

    Den eneste risiko der vel reelt er ved at have over 750.000 i en bank, er at hvis den går fallit så er beløbet derover tabt.

    Så vidt jeg husker fraregnet gælden til sammen pengeinstitut, så hvis du skylder 1 mio i den samme bank kan man vel risiko frit have 1.750.000 kr stående der.

    Hvad risikoen så er afhænger jo af hvilken bank, men generelt er det vel næppe de mest stabile banker der tilbyder den højeste indlåns rente uden binding. Så hvis man optimerer på højest mulige indlåns rente vil jeg mene det er fornuftigt nok at holde sig under grænsen.

    #154228
    testForfatter

    Såvidt jeg ved er der aldrig en privat kunde der har mistet noget i nogen dansk bank. Altså af det almindelige indestående. Så risikoen er begrænset

    #154230
    AnonymForfatter

    Til det kan man svare både ja og nej!

    Jeg mener at der var tilfælde i 1980erne hvor private indskydere tabt penge. Kan ikke huske om det var C&G Bank, 6. Juni Banken eller Kronebanken.

    Nej, der er ikke eksempler fra nyere tid på at private kunder har tabt penge på almindeligt indskud.

    Grunden til det ikke er sket skyldes Nationalbankens redning af Roskilde Bank samt bankpakkeinterventionen.

    Men vi lever “post finanskrisen" i en helt ny tid, som må give grundlag for helt nye forventninger.

    Regeringen har nu meldt enddog meget klart ud, hvad der skal ske med banksektoren efter 30. september 2010.

    Med bankpakke III har man meldt klart ud:

    1. Almindelige indskydere er dækket med op til 100.000 euro, og skal ikke forvente yderligere dækning. I praksis indebærer det, at såfremt en mindre bank (Under Vestjysk Banks størrelse) krakker, og der ikke kan findes private købere, sådan som der ofte kan, så vil banken få lov at gå konkurs. Hvis en af de store banker står til at krakke, lad os eksempelvis sige Spar Nord (hvad jeg dog ikke mener er realistisk) så vil staten gribe ind. Lige som Roskilde Bank er Spar Nord for stor til at lade gå ned i praksis. Det sender for mange bølger gennem markedet.

    2. Det er meldt ud at kapitaldækningen vil blive skærpet. Det stiller nye krav til polstring i bankerne, hvilket jeg mener er temmelig problematisk for tyndt kapitaliserede banker, som Amagerbanken.

    Min konklusion er, at man som indskyder må anbefales at sprede pengene på flere banker, hvis man vil være helt sikker på ikke at miste sit indskud.

    #154246
    AnonymForfatter

    Tak for svar angående indskydergarantien. Er der andre idéer/råd til placering af opsparing på 1,5 mio. med en tidshorisont på 3-5 år udover en bankkonto?

    Mvh.
    Ole S

    #154252
    AnonymForfatter

    En mulighed kunne være de såkaldte Cap Floaters (variabelt forrentede obligationer) – se artikel i “Penge & Privatøkonomi" her: http://penge.dk/pension/pensionskommentar/oeg-afkastet-ved-rentestigning.

    De har den behagelige egenskab, at ved stigende renteniveau så stiger renten på obligationen, og kursen forbliver stabil (i teorien, men der kan dog godt være visse udsving i praksis).

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.