hvad skal man investere i?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90969
    AnonymForfatter

    Hej 🙂

    ja, 10.000 lyder jo nok ikke af meget for jer 😉 Vi har også en del mere, men vi har besluttet vi vil investere 10.000 som en langtidsinvestering. (mindst 20 år regner jeg med).

    Vi har ingen erfaring med dette, og aner ikke hvordan man gør, eller hvad der er smartest.

    Nogen ideer?

    Venlig hilsen,
    Janni

    #153776
    testForfatter

    luft. Det er noget alle har brug for.

    nå men spøg til side. Den eneste oplysning du giver er et ca beløb. Hvad type svar forventer du? Det eneste man kan sige med sikkerhed er at det skal være noget med få og små omkostninger da du investere et beskedent beløb åbenbart.

    Faktisk ville mit råd være at lade dem stå i banken.

    #153778
    AnonymForfatter

    Tjaa, jeg forventede som minimun at kunne blive talt ordentligt til, men jeg burde efterhånden have lært, at det er en utopi i tråde på nettet.

    jeg kan givetvis ikke give andre oplysninger, end at det er 10.000 kroner, og at vi vil lade dem stå mindst 20 år, når jeg ikke aner noget som helst om investeringer. jeg aner ikke hvad oplysninger, der er relevante for jer ud over det?

    jeg synes egentlig mit spg. var ret enkelt, men det var det nok ikke alligevel.

    #153780
    MichaelForfatter

    Det her var måske en mulighed

    http://www.hvidovrevindmollelaug.dk/bestyrelse/kob.htm

    Udbetalingerne fra et vindmøllelaug er skattefrit op til 3000 kr og investeringen hører til i den mere sikre ende af spektret.

    #153782
    AnonymForfatter

    @michael

    Tak for det, der ser spændende ud. Det vil vi prøve at se nærmere på 🙂

    #153784
    AnonymForfatter

    Hmm, kan godt være, det er et dumt spg, men der står følgende på siden:

    Sp: Hvad er andelens værdi om 5 år?
    Erfaringerne fra andre vindmøllelaug viser, at man skal regne med en årlig nedskrivning af værdien på 4% p.a. Efter 25 år er andelens værdi dermed nedskrevet til 0 kr.

    Er det en god ting?? Så køber jeg 2 andele til ca 5000 pr styk, og om 25 år er de o kr værd?

    #153788
    testForfatter

    GT nu er jeg slet ikke klar over hvad der var uforskammet i mit svar. Når du investere et beløb på 10.000 kroner vil selv meget små omkostninger f.eks. 500 kroner udgøre en relativ stor del af beløbet.

    Noget helt andet er om du har råd til at tabe de 5000 kroner af dem? Ingen investering er uden risiko.

    Men det er måske også uforskammet at sige det?

    I gamle dage sagde man at investeringer var for dem der havde penge at investere og forstand på det.

    Men det er måske også uforskammet?

    #153790
    AnonymForfatter

    “hvad svar forventer du" det mener jeg var nedladende. og synes tonen var nedladende generelt. men sådan kan det jo gå over nettet.

    Ja, selvfølgelig er det for dem, der har forstand på det, men hvordan kan man få forstand på det uden at spørge og uden at prøve??

    #153792
    testForfatter

    hvis du opfatter det som nedladende tja så ved jeg ikke hvad. Måske ville jeg mene at du er en anelse fintfølende men det er så vel også en fornærmelse.?

    jeg synes altid man bør overveje hvad man forventer og jeg synes det er et ganske relevant spørg at stille dig.

    hvad forventer du af en investerings på 10.000 kroner? at du bliver rig? Forventer du at du i et offentligforum kan få investerings råd til at placere dine 10.000 kroner så du bliver en holden mand?

    at opfordre til lidt realisme er sikkert også en fornærmelse.

    Som sagt er det bedset og mindst risiko fyldt du kan gøre at sætte dem i banken alternativ køb obligationer for dem.

    #153794
    AnonymForfatter

    ja, det var det jeg forventede, at få at vide hvordan mine 10.000 bliver til en million på 20 år 😉

    men ok, jeg opfattede det nok bare forkert så. Shit happens.

    Kan du fortælle lidt om forskellen på at sætte dem i banken og lade dem stå i forhold til at købe obligationer?

    #153796
    AnonymForfatter

    jeg tror bare det jeg gerne ville vide var : “når man har 10.000 man kan undvære i 20 år mindst, hvad er så det bedste at gøre med dem" 🙂

    #153800
    AnonymForfatter

    10.000 er et ret beskedent beløb, men du kan jo sætte pengene i en solid dansk aktie som f.eks. Novo, FLS eller Danisco.

    #153802
    SoleilForfatter

    Jeg synes, du stiller et meget fornuftigt spørgsmål, man skal jo starte et sted, og du starter altså ved 10.000.

    Jeg råder dig til at investere dine 10.000 i LD invest aktier. Det er et dansk selskab med en demokratisk valgt bestyrelse, en helt åben tilgang til medierne og meget lave omkostninger, de har bevisligt gjort det særdeles godt i flere årtier som forvaltere af ATP og LD (Lønmodtagernes Dyrtidsfond). Jeg har åbnet konti til mine børnebørn med papirer i LD aktier, fordi jeg er overbevist om, at disse papirer er de bedste/sikreste/fornuftigste med lang horisont, man kan få.

    #153812
    MichaelForfatter

    Ok – vi er på et HELT basalt niveau kan jeg forstå.

    Du får en løbende udbetaling fra elproduktionen hvert år. Denne udbetaling er dit afkast og skal ses iht. andelens værdi. Jeg har selv andele i Middelgrundens Vindmøllelaug og her er der nu i 9. år opnået en “simpel tilbagebetaling" dvs. de 9 års udbetalinger har nået den oprindelige indkøbspris på andelene. Resten af møllernes levetid (ca. 16 år) er derfor ren fortjeneste.

    #153818
    testForfatter

    faktisk er det ikke en helt dårlig ide. som jeg førsøgt at sige bør du se på omkostningerne ved investering så derfor er aktier efter min mening en dårlig ide grundet beløbets størrelse.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.