Mulighed for at låne til førstegangskøb (andel / ejer)

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90966
    AnonymForfatter

    Kære alle

    Jeg kunne godt tænke mig at købe andel / ejer (som førstegangskøber), men har lidt svært ved at vurdere hvorvidt bankerne vil ha’ med min profil at gøre. Jeg tjener ok, men det er først for et år siden at lønniveauet landede der (og banken har altid hadet mig som pesten før den tid). Årsindtægt 490.000 kr. Skattegæld på 53.000 og forbrugsbankgæld på 43.000 (derudover kommer 330.000 i SU-lån). Mit rådighedsbeløb vil være på 10.000 kr. efter evt. køb.

    Skulle den ikke være i vinkel – eller hvordan og hvorledes? Hvor meget kan jeg i så fald tænkes at låne? Tak 🙂

    #153762
    MichaelForfatter

    Din indkomst er rimelig, men din gæld er urimelig høj og du skal koncentrere dig om at betale ned på denne inden du overhovedet overvejer et boligkøb.

    #153764
    AnonymForfatter

    I og for sig har du råd til at bo i en ejerbolig ud fra dit rådighedsbeløb, men du har en negativ formue på 430.000 kr., som er ren forbrugsgæld. Forbrugsgælden ville vokse til ca. 450-460.000 kr., når du køber ejerbolig (omkostninger til bank, tinglysning, realkredit osv.), fordi du ikke har sparet penge op til dette. Det er en risiko, som de færreste banker vil påtage sig.

    Planen bør være:
    Skattegælden skal HELT væk.
    Din samlede gæld skal minimum være under 200.000 kr. med din nuværende løn.
    Du skal spare op til udbetalingen på ejerboligen, så du maks. skal bruge 100% belåning.
    Du skal være dækket af ekstra lønsikring, for at forsikre dig mod ufrivillig arbejdsløshed (akasse giver ca. 195.000 kr./år)

    Når banken altid har hadet dig som pesten ifølge dig selv, kan det skyldes, at du i rigtig mange år har levet over evne finansieret af su-lån og banklån. Og nu vil du have ejerbolig. Det er en “jeg skal ha’ lige nu og her"-mentalitet og jeg låner gerne til det. Du skal ændre din adfærd for at ændre din banks holdning til dig og bevise at du kan leve for de penge som du tjener og gerne også kunne spare op.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.