Skiftede bank og skulle betale 9500kr

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90960
    AnonymForfatter

    Hej

    Først lige lidt detaljer.

    Vi køber et hus til 1.4mill med 3 måneder til overtagelse. Vi har ingen kontanter, så 1.2 mill. skal lånes ved realkredit og 280000 i banken + advokat, ejerskifteforsikring osv.
    Banken stiller en bankgaranti overfor sælger og opretter en kassekredit på 75.000 til udbetaling.

    Vi tænker nu, at vi vil undersøge lidt, hvad andre banker koster for hele pakken.

    Efter besøg i forskellige andre banker får vi et godt tilbud i en anden bank, Nordea.
    Det viser vi til vores daværende bank, som efter forhandling kommer med et sidste udspil.

    6% på banklån hvor Nordea siger 5%

    Deres samlede omkostninger på banklån og realkreditlån på 4800kr mere end Nordea.

    Bidragsatsen på realkreditten annonceres hævet med 0.1 procentpoint af deres realkreditinstitut

    Efter det belutter vi os for at skifte bank.
    Udover et lånesagskredit gebyr på 2000kr skal vi nu betale en garantiprovision på

    9500kr!! 3.5% af banklånet. Vi har selvfølgelig skrevet under på at vi skal betale garantiprovision. Og bankens argument er, at nu mister de jo fortjeneste på jeres lån". Hvis vi var blevet som kunder, skulle vi ikke have betalt garantprovison.

    Det er selvfølgelig vores egen dumhed, og vi har jo accepteret vilkårene.

    Mit spørgsmål er nu:

    Hvad koster det reelt en bank at lave en bankgaranti. Hvis jeg selv skulle have lånt 300000 i 3 måneder svarer 9500 kr jo til en årlig rente på næsten 10%?

    Det vil nok skabe en del diskussion, men jeg mener jo grundlæggende, at banken selv skal betale denne garanti. Da det er den risiko, de nu løber ved at at kræve en højere pris for deres samlede produkt end en konkurrent?

    #153678
    AnonymForfatter

    Hvilken bank er jeres nuværende?

    #153688
    AnonymForfatter

    Hej Hus

    Bare så du ikke glemmer at få skattefradrag for den løbende garantiprovision på bankgarantien. Jeg ved ikke, om din bank har vejledt dig, eller du har kendskab til det. Men bare som en lille info-ting, så kan du få fradrag for den løbende garantiprovision, altså på samme måde som renteudgifter. Men banken har bare ingen indberetningspligt herfor til SKAT, så du skal selve skrive beløbet på din selvangivelse, for ellers får du ikke fradraget.

    Du kan i øvrigt også få skattefradrag for stiftelsesprovisioner for alle typer lån og kreditter, hvis løbetiden er aftalt til UNDER 2 år. Er løbetiden aftalt til 2 år og derover, så er der intet skattefradrag. Men også her skal du også selv fratrække beløbet på din selvangivelse, for banken har ingen indberetningspligt til SKAT for gebyrets størrelse.

    MVH/Nuser

    #153710
    AnonymForfatter

    Hej

    Gummisko:

    Jeg har med vilje ikke skrevet navnet på banken, da jeg ikke er interesseret i at hænge en enkelt bank ud. Det er min opfattelse, at den metode bliver brugt af mange banker, så det er mere generelt den måde som banker driver forretning på jeg anfægter.
    De fleste virksomheder ofrer mange penge på ydelser for eksisterende og mulige kunder, som de ikke får noget for, med mindre kunden bliver til en kunde.
    Spørger du, fordi du kender til noget andet? For jeg skal da være ærlig at sige, at jeg synes det er mange penge, og jeg tror da også beløbet overstiger bankens reelle omkostninger ved at stille garantien.

    Nuser:

    Tak for hjælpen nuser. Det havde banken heldigvis oplyst mig om, så det skal jeg have gjort. Ved du forresten om stiftelsesomkostninger også er fradrags berettiget, og skal jeg i såfald selv opgive det.

    #153712
    thsvForfatter

    Prøv at læse Nusers indlæg en gang til!

    >Du kan i øvrigt også få skattefradrag for stiftelsesprovisioner for alle typer lån og kreditter, hvis løbetiden er aftalt til UNDER 2 år. Er løbetiden aftalt til 2 år og derover, så er der intet skattefradrag. Men også her skal du også selv fratrække beløbet på din selvangivelse, for banken har ingen indberetningspligt til SKAT for gebyrets størrelse.

    #153714
    AnonymForfatter

    🙂

    #154298
    SoleilForfatter

    “Hænge en enkelt bank ud" – dette debatforum i Mybanker har som en vigtig opgave at give konkrete eksempler på, hvordan de mange banker i vort land agerer. Alt for mange af dem slipper af sted med urimelige vilkår/krav/regler over for deres kunder, sommetider direkte ulovlige eller grænsende hertil, så det er vigtigt, at der findes et “modforum", som kan advare forbrugerne – og som kan vise bestyrelsesformænd og direktører, at det er altså ikke gratis at malke kunderne via diverse mere eller mindre lovlige midler, og det er ikke gratis at give forkerte råd eller “råd", som åbenbart ikke drejer sig om kunden, men udelukkende drejer sig om at give banken mere fortjeneste. Bestyrelse og direktion skal vide, at de risikerer at blive hængt ud i Mybankers debatforum, og i det omfang dette forum vokser i udbredelse, kan det blive en direkte, stærk modmagt til bankers arrogante adfærd, hvis resultat altid omsætter sig i enorme lønninger/honorarer til bestyrelse og direktion.

    Men det kræver, at alle deltagere i debatten, som har negative erfaringer med en bank, altid giver os navnet på banken, så vi andre kan være advaret.

    #154302
    AnonymForfatter

    Flere banker har noget de kalder….. Du er her: BANKEN > Priser > Gebyrer

    Flyttegebyrer
    Indlån – anfordringskonti Gratis. Hvis kontoen har eksisteret i mindre end 12 mdr. opkræves 100 kr.
    Indlån – øvrige konti 100 kr. pr. konto
    indlån – pensionskonti 400 kr. pr. konto
    Udlån 100 kr. pr. konto
    Ved opgørelse af flere konti max. 1.000 kr. pr. kunde
    Depot 150 kr. pr. fondskode – max. 750 kr. pr. depot

    det fremgår af deres hjemmeside 😉

    #154324
    JydenForfatter

    Helt enig, og det har jo ikke noget og gøre med at hænge nogen ud. Et pengeinstitut må jo stå til ansvar for det man har gjort, og den politik de fører, og derfor er det vigtigt at vi ved hvem det drejer sig om, og kan tage stilling til om det er nigen vi vil handle med.

    #154330
    AnonymForfatter

    I har ret.

    Vores tidligere bank var Sydbank..

    #156128
    AnonymForfatter

    Hej

    jeg har lige en opdatering til den her sag. Efter vores tidlige bank, Sydbank havde opkrævet 9500kr, opkrævede de lidt senere yderligere garantiprovision, så det samlede beløb blev 15400 for at stille garantien.

    VI fik kigget papirerne igennem, hvor der faktisk stod, at der ikke blev trukket garantiprovision for at stille bankgarantien.

    Efterfølgende kontaktede vi en advokat.

    Vi har nu fået 15400 tilbage fra Sydbank.

    Sydbank hævder, at have oplyst os om garantiprovisionen på et møde.

    #156140
    AnonymForfatter

    Kære Husquarna

    Sejt – og mange gange tillykke 🙂

    MVH/Nuser

    #156200
    AnonymForfatter

    Tak, det var nu dejligt at få de penge igen. 🙂

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.