Førstegangskøber af bolig

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90957
    AnonymForfatter

    Jeg står overfor at skulle købe bolig, da jeg fornylig har afsluttet min uddannelse. Er dog lidt rådvild i den forbindelse, da jeg ikke kender specielt meget til hverken boligmarkedet eller låneverdenen (har ikke hjulpet på nervene at læse 14-15 sider af debatten herinde).

    Lidt om mig selv :

    *27 år
    *Indkomst på 30k om måneden (ret høj jobgaranti)
    *Gældsfri
    *Har hverken kone eller børn

    Jeg har ikke den vilde opsparing da jeg har været under uddannelse de sidste par år, med det der tilhører. Så jeg har tænkt lidt over hvilken approach ville være bedst for mig at træde ind i boligverdenen. Om det så skal være en andel- eller ejerlejlighed aner jeg virkelig ikke, da det er utroligt hvor delte meninger folk har om begge dele. Men jeg forventer jeg har et par måneder at sætte mig bedre ind i det og spejde efter en passende bolig.

    Mit mere pressende problem er økonomien, da banklån er en by i Mongoliet for mig. Jeg har ikke et specielt højt forbrug og er som sagt single uden ekstra udgifter.

    Læste et sted at det kunne være en idé at bo billigt til leje de første par måneder for at bygge lidt kapital op så man står stærkere når man skal til at låne. Det har jeg som sådan ikke noget imod, men er der andre bedre alternativer?

    #153642
    AnonymForfatter

    Hvad får du udbetalt af de 30.000? Kommer jo an på så meget. Kan være det er rart for folk at vide, for de kan hjælpe dig 🙂

    #153644
    AnonymForfatter

    Det skal jeg nok svare på når jeg har fået min første lønsedel 🙂

    Har dog ikke nogen specielle fradrag eller noget, da min situation for tiden er omtrendt så simpel som den kan være. Er ikke flyttet ud af kollegiet endnu.

    #153646
    AnonymForfatter

    Tillykke med uddannelsen. Det bedste råd jeg kan give er, at du først finder et job inden du begynder at tænke bolig, og så som du selv er inde på bo billigt i et halvt eller helt år og få bygget en opsparing op, fordi der er flere engangsomkostninger ved at købe bolig. Det er omkostninger ved stiftelse af lån, udbetaling på boligen, flytteomkostninger, nye møbler mv.

    #153648
    AnonymForfatter

    Ved ikke om jeg har fået formuleret det forkert, men jeg har fået tilbudt arbejde til den løn jeg nævnte.

    #153654
    AnonymForfatter

    Ved du hvad du skulle, spar først op til det beløb som Kreditforeningen ikke vil låne dig !
    Det gjorde jeg i 1970 vha. boligsparekonto findes ikke idag og havde derved penge i overskud til både møbler og anlæggelse af haven og til en længere ferierejse. Idag er jeg total gældfri og lever sundt og sover roligt om natten og med en stor likvid formue, hus og nyere bil 🙂

    #153656
    MichaelForfatter

    Hvad der fungerede i 1970 for BoSol er ikke nødvendigvis facitlisten 40 år senere. Ikke fordi opsparing ikke er godt for det er det entydigt. BoSol glemmer dog et par “småting":

    Et boligkøb i 1970 blev hjulpet gevaldigt på vej af flere ting: En larmende høj inflation i 70’erne kombineret med store lønstigninger og fuldt fradrag for renteudgifter barberede i den grad den på den reelle værdi af gælden optaget i 1970. Havde BoSol forsøgt sig med samme fremgangsmåde fra midten af 70’erne og frem ville projektet i den grad være mislykket, da værdien af opsparingen (præcis som gælden) blev udhulet. Grotesk som det var dengang blev man belønnet for at stifte gæld og hele perioden er jo kendetegnet ved det vi kalder generationstyveriet idag. Man jokede jo seriøst med, at man bare lige skulle kunne overleve de første par år med havregrød og så var man på den grønne gren – det var jo fuldstændig korrekt.

    Idag er situationen grundlæggende anderledes: Renten er lav, men fradraget ligeså. Inflationen er på et beskedent niveau og værdien af gælden forringes derfor slet ikke i samme takt – derudover er boligpriserne trods prisfald stadig høje. Jeg er ked af at sige det BoSol (no offence), men det er ikke dine økonomiske evner der har skaffet dig et gældfrit hus – det har den voldsomme inflation der herskede i 70’erne.

    Og undskyld det er lidt off-topic for trådstarteren.

    #153658
    AnonymForfatter

    Det bedste du kan gøre er først at starte på dit nye arbejde. Tag evt. en lejebolig i starten hvis du ikke kan blive boende hvor du bor nu. Når du har været der i et par måneder og ved, at det er et job og en arbejdsplads du føler dig tilpas med så arranger et møde med din bank. Medbring dine seneste lønsedler og en oversigt over alle dine faste udgifter såsom forsikring, licens, A-kasse, fagforening, varme, el, transport, internet, telefon osv.

    Så beder du banken regne på hvad du kan købe for. Da du ikke har nogen gæld vil de formentlig sige 3x årsindtægt brutto. Det vil i dit tilfælde sige ca. 1 million kroner.
    Hvis du allerede på det tidspunkt har kig på en bestemt bolig som ligger indenfor det beløb så tag salgsopstillingen med ned i banken. Regn allerede på forhånd ud hvad dine faste udgifter vil blive hvis du medregner brutto på lejligheden som din husleje. I salgsopstillingen som kan rekvireres hos mægleren (oftest kan den downloades) kan du finde oplysninger om sælgers seneste forbrug af varme og vand og øvrige udgifter. Brug dem. Når du har regnet alle dine faste udgifter ud så trækker du dem fra det beløb som du har udbetalt hver måned. Det facit du når frem til kaldes rådighedsbeløb og for en enlig skal det helst være på 6.000-7.000 kr om måneden.

    Da du ikke har nogen opsparing vil jeg anbefale at du kigger på ejerlejligheder og ikke andelsboliger.

    Held og lykke.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.