Lån til sommer hus.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90950
    AnonymForfatter

    Hej vi er ved at købe et sommerhus. Vi skal i den anledning have et kreditlån på 1,2 mill.kr.

    Vores bankrådgiver foreslår at vi tager et afdragsfrit lån og de penge vi sparer skal vi sætte ind på min ratepension.

    Vi var ellers mest sindet til at tage et 4 eller 5 % fast obligationslån.

    Er det klogt at gøre som hun siger.

    Vi bor i lejelejlighed og bliver her til vi skal pensioneres om ca 12-15 år.

    Hilsen

    Erik

    #153534
    testForfatter

    jeg synes man skal vurdere et lån ud fra flere forskellige parametre.
    1. omkostninger ved at optage det.
    2. den effektive rente på det
    3. de tilbage diskonterende omkostninger for hele løbetiden.
    4. risikoen
    5. ydelsen og her under om man har brug for pengene her og nu til andet.

    hvad man så vælger bliver i sidste ende subjektivt. jeg har f.eks. valgt 30 års 5% sidst da jeg dels gerne vil ha sikkerhed, den lave ydelse nu (i forhold til 20 års) sammenlignet med de eksterne omkostninger i lånet løbetid tilbage diskonteret. Grunde til at jeg ikke valgte afdragsfrihed var at jeg synes det var for dyrt.

    det er meget svært helt præcist at give dig et råd. Har du råd til ikke at vælge afdragsfrihed? Spare du forlidt op til pension i dag? Betaler du topskat? Generelt mener jeg man kun skal spare op til ekstra pension af det man betaler top skat af. Det ender meget let i et gebyr cirkus hvor du først betaler ekstra på dit lån for afdragsfriheden og derefter betaler en masse administration på din pensions ordning.

    Så umiddelbart ville jeg sige nej

    #153550
    thsvForfatter

    Aldrig nogensinde ville jeg låne penge til opsparing!

    Optag det billige 4% 20 års obl.lån, som er i optimal kurs ligenu.
    Gælden i sommerhuset skal afdrages, en pensionsopsparing bliver blot udhulet af inflationen.

    #153552
    thsvForfatter

    Bankrådgiver, nej det er altså det forkerte ord!

    Banksælger er det rigtige ord.
    Bed om det produkt, et realkreditlån, I ønsker og gør opmærksom på, at der findes andre banker, hvis hun ikke stopper sit salgsgas.

    #153572
    AnonymForfatter

    Hej venner

    Tak for svarene, jeg havde det på fornemmelsen at hun kun var ude på at tjene penge til banken.

    Så jeg tror at vi tager et 30 årigt 4 eller 5 % obligationslån.

    Jeg betaler topskat og jeg vil så sætte et beløb på min pension som kan udligne forskellen til det afdragsfrie lån.

    Erik

    #153578
    thsvForfatter

    1) 5% lånene er over kurs 100

    2) 4% 30 år er i dårlig kurs, omkring 94 ligenu.

    3) Den sidste sætning giver ingen mening!
    Topskatten er jo nedsat med 7,5% fra 2010, så det kan ikke svare sig at spare op til pension, når der er gæld, der kan afdrages på. Sommerhuset er jo osse en slags pensionsopsparing.

    4) Det er derfor, jeg foreslår 4% 20 år, som er tæt på kurs 98, og sikrer et pænt afdrag inden I skal pensioneres.

    PS: du ved godt, at kreditforeningslånet kun kan være 60% af finansieringen på et sommerhus?! Kræver jo så en udbetaling på mindst 800.000 kr.

    #153602
    AnonymForfatter

    Jeg er helt enig i at det er fuldstændig knoldet at bruge afdragsfriheden til at sætte ind på en pension. Det ville klart være at foretrække at bruge en evt. afdragsfrihed til at afvikle på et evt. boliglån. Husk på at dine pensionsudbetalinger vil skabe modregning i pensinstillæget.

    Mht. valg af lån, så er der faktisk ikke rigtig nogle lån der kan anbefales pt, såfremt du ønsker fast rente i 30 år. 5 % er over 100, og 4 % er i en lorte kurs, i relativt ilikvide serier.

    Skal det være over 30 ville jeg nok gå efter et x5 lån eller alternativt et lån med renteloft.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.