Hurtiglån til udgifter til nyfødt

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90947
    AnonymForfatter

    Ej, det er ikke helt sandt – men nu jeg alligevel har jeg, så tænkte jeg om I har en idé om, hvilke udgifter der medfølger opstarten af en ny familie?

    Kan gætte mig til nogle af udgifterne, eks. barnevogn/klapvogn, tremmeseng osv, samt nogle faste udgifter såsom bleer osv.
    Men der må være nogle budgetter derude, kender I til det?

    Imens kigger jeg mødrefora igennem, men tvivler på jeg finder meget om selve økonomien der.

    #153496
    testForfatter

    brugt barnevogn fra den blå avis 500 kroner
    bleer fra aldi
    brugt tøj og gaver fra venner og bekendte
    brystmælk

    hvad skal man med hurtig lån?

    #153500
    AnonymForfatter

    Jeg skal ikke bruge hurtiglån til det, det var bare pjat 🙂 Men vil gerne lægge noget til side, og det kræver jeg ved lidt om hvilke størrelsesordner vi snakker om…

    Så fint, bare kom med de ting, I kender til og kan komme på.

    #153506
    AnonymForfatter

    Kan man som enlig kontanthjælpsmodtager få en “startpakke" med barnevogn og bleer?

    Jeg kunne godt tænke mig at vide, om ikke der er noget med at man som kontanthjælpsmodtager kan få en “startpakke" fra kommunen, hvis man skal have et barn hvis man er alene.

    Jeg har hørt at “startpakken" f.eks. kan indeholde bl.a. barnevogn, bleer og meget andet.

    SVAR:

    Det er ikke en ret man har. Det beror på den enkelte kommunens skøn, om man vil bevilge hjælp til “etablering af nyfødte".

    Det beror på en konkret individuel vurdering af de økonomiske forhold. Såfremt man er kontanthjælpsmodtager er det økonomiske råderum jo ret lille, så der vil formentlig være muligheder. Praksis er forskellig fra kommune til
    kommune. Søg kommunen herom og påklag et eventuelt afslag.

    Den relevante bestemmelse er lov om aktiv social socialpolitik § 81:

    “Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse."

    #153508
    MichaelForfatter

    Spørgsmålet kan ikke besvares entydigt. Hvad er forudsætningen? Skal alting købes fra nyt i BabySlam eller handles der brugt og arves der artikler?

    Jeg prøver dog alligevel et bud hvor forudsætningen er at alt købes som en blanding af nyt og brugt og hvor der ikke arves ting og sager: ca. 10-15.000 kr. i udgifter det første år

    #153512
    AnonymForfatter

    BoSol, hvem besvarer du der? 🙂
    Jeg er ikke på kontanthjælp og jeg har et job, ligesom min kæreste har. Mit spørgsmål er ubaseret på min indkomst.

    Michael, det har du ret i… Vi skal ikke ud og købe spritnye designerting, ligesom vi heller ikke skal have det billigste genbrug.
    Vi skal formentlig ud og købe en ny, alm, fin barnevogn og have nogle bleer, der ikke gør baby grøn pga. diverse fremmede kemikalier og som ikke er fremstillet af de blødeste dun specialimporterede fra Tibet.

    Sådan nogenlunde midt imellem, men går vi ud fra at det er nyt, så kan det jo kun blive bedre hvis vi tilfældigvis finder noget brugt, der kan bruges. Så regn med nyt og en kvalitet midt imellem.

    #153520
    testForfatter

    min erfaring fra 3 børn er at de koster mindre ind barnechecken sålænge konen passer dem, hvis man vel og mærket brugt en blanding af brugt og nyt. udgifter kommer så rigtigt til pasningen og senere til tøj

    #153582
    AnonymForfatter

    Hvis barnet har en smuk moderigtig mor – så vil jeg tro, at startpakken bliver ca. 50.000,- kr. – og derefter ca. 50.000,- kr. årlig fremover.
    I gamle dage sagde man, at et barn koster 1 mill. kroner i udgifter under opvæksten – men det holder ikke længere.
    Det er dyrt, at få børn , men det er glædeligt – jeg taler af erfaring.

    #153588
    AnonymForfatter

    Enig. Dog er bleer billigst og absolut bedst fra Rema1000. 🙂

    #153600
    AnonymForfatter

    test, det lyder jo betryggende… Har ikke tænkt på børnechecken endnu, da jeg ikke vil se regne for meget med den og blive afhængig. Men det er godt at vide, at den i sig selv dækker en god del af udgifterne!

    Svend, altså smuk det er hun, men hun behøver ikke købe det dyreste af det dyreste til sig selv eller barnet, heldigvis 🙂 Men det handler jo også om hvor vidt man vil kigge, for finder man den første og bedste butik og bruger den, kan jeg godt forestille mig tingene kunne have været fået billigere, hvis man bare kiggede sig lidt omkring.
    Men det er naturligvis svært at vurdere ja, uden at kende til vores forventninger til tøj osv. Ved jeg ikke engang selv, før vi kigger… 🙂

    Tobias, det vil jeg se på! Vi er lige tæt på en Rema, som en Netto, så det tegner jo godt. Hvad hedder de bleer, du foretrækker? Og kan du huske hvor mange man fortærer i måneden?! 🙂

    #153604
    AnonymForfatter

    I et af Luksusfældens programmer synes jeg at huske at Mette fortalte at forældre i gennemsnit bruger ca. 26tkr. på engangsudgifter til en baby og dertil kommer så de faste udgifter.

    #153618
    testForfatter

    altså nu må jeg lige nedlægge en protestant. Aldi’s er altså de bedste. Et råd omkring babyudstyr er et vente lidt med at købe det. Hvis man starte med at gå ud og handle før man har brug for tingende forkøber man sig. Til seng er det madrassen der er vigtigt. En gammel seng fra bekendte eller den blå avis kommer man langt med. Ellers er Ikea helt sikkert meget billige ind babysam. De der blå eller røde kanter de vist mest for moderens/faderens skyld. Barnevogn købt vi godt nok fra ny men hvis man ser sig lidt for kan det også gøres for fornuftige penge.

    Nej det store udgiftryk kommer når man skal ha mor tilbage på arbejde. Men der følger jo så også forhåbentligt indtægter med.

    held og lykke med det hele. Husk at nyde det.

    “Vores børn er ikke vores børn vi har dem kun til lån fra livet selv." frit efter et digt jeg ikke kan huske hvem skrev

    #153626
    AnonymForfatter

    Aldis eller Remas bleer?

    Spændende debat! Her er mine erfaringer:

    Remas bleer er meget billige, og tilmed svanemærkede! De er dog lidt ufleksible i det.
    Aldis bleer er også i den billige ende, faktisk på højde med dyre mærkevarer som Pampers, synes jeg, meget bløde, men desværre ikke svanemærkede.

    Løsning: Det første år, hvor babyen alligevel ikke går rundt, køber man Remas bleer. Derefter kan man gå over til de blødere modeller fra Aldi, (med kun en smule kemikalier;-), men på det tidspunkt er man jo selv blevet lidt mere hærdet…;–)

    Min erfaring er, at alt grejet (vogn, seng, puslebord, tøj osv) kan skaffes meget billigt, hvis man bruger lidt tid på det på dba eller andre steder.

    Sko, støvler og flyverdragt er vigtige ting, som skal fungere i hverdagen og kan koste store summer. Køb brugt flyverdragt af godt mærke. Køb sko/støvler udenfor sæsonen, evt. på nettet, hvis muligt (skal selvfølgelig passe). Børnesko koster hurtigt 500-600 kr. for et par alm. ecco ell. lign! Især hvis man kommer i oktober og kigger efter støvler.

    Børnepasning er bare dyrt (næsten 3000 om md. her hos os) og man kan ikke få det på tilbud. Dog er der noget med rabat til andet barn? Ved nogen noget om det?? (venter den næste, vil gerne flytte i større lejlighed og har ingen penge…)

    #153636
    AnonymForfatter

    Test, du tænker nok på Kahlil Gibrans digt til forældre og specielt dette vers:

    Jeres børn er ikke jeres børn.
    De er sønner og døtre af livets længsel mod sig selv.
    De kommer ved jer, men ikke af jer – og selv om de er hos jer
    i deres ungdom og I har glæde af hinanden, så tilhører de jer ikke.

    Se hele digtet her: http://www.psykoweb.dk/research/Gibran.htm

    #153640
    testForfatter

    nemlig og tak tove.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.