Renteudgifter ved gældssanering

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90932
    AnonymForfatter

    Jeg erhvervede mig en gæld for en del år siden efter en konkurs med mit firma. Jeg fik så i 2009 gældssanering. Hovedstolen var i runde tal på 3.000.000 hvoraf de 1.000.000 var påløbne renter (altså 33,33% renter). Jeg vil jo så mene at den renteudgift jeg kan opgive på min selvangivelse (og samtidig den renteudgift som kreditoren bør opgive til SKAT at han har fået af mig) er 33,33% af 400.000, svarende til 133.333 kr.

    Det viser sig nemlig at kreditoren ikke har opgivet noget rentebeløb til SKAT ifm. min indbetaling og ved henvendelse til kreditoren svarer han tilbage at “…skattefordele vedr. gældssanering ikke tilgodeser den gældssaneret men i stedet kreditorerne".

    Det skal lige siges at det var min advokat der i sin tid informerede mig om at jeg skulle opgive rentebeløbet til SKAT og at kreditoren også skulle gøre det. Det var også ham der fortalte mig at renten skulle være forholdsmæssig ift. hovedstol/renter.

    Er der en der kan give mig svar på om det er min advokat eller min kreditor der har ret her?

    På forhånd tak 😉

    /Egern

    #153316
    AnonymForfatter

    Jeg glemte vist lige at skrive at jeg skulle betale 400.00 i et engangsbeløb ved gældssaneringen.

    /Egern

    #153318
    AnonymForfatter

    arghh hvor er den edit knap så man kan redigere indlæg 😉

    Jeg mente naturligvis 400.000 kr.

    /Egern

    #153398
    AnonymForfatter

    Du kan kun få fradrag for renteudgifter, såfremt du afdrager på/vedligeholder gælden.

    #153422
    AnonymForfatter

    Ja, men jeg har jo også afdraget 400.000. Altså jeg skyldte først 3 mio hvoraf 1 mio var påløbne renter. Så får jeg gældssanering og de 3 mio bliver reduceret til 400.000. Dem betaler jeg. Så vil jeg (og min advokat) jo mene at de 133.000 af de 400.000 jeg har betalt er renter og at kreditoren skal opgive til SKAT at jeg har betalt 133.000 kr. til ham i renter.

    /Egern

    #166974
    AnonymForfatter

    Renter og gældssanering efter kendelse afsagt af en skifteret:

    I forslaget er hovedstolen og renterne anført. Jeg kan regne ud, at du har betalt en dividende på godt 7%. Du kan derfor trække dividenden på ca.7% af renteudgiften iflg. forslaget fra på selvangivelsen. Er renteudgiften 1.000.000,00, kan du fratrække ca. 7% eller ca. 70.000,00 fra i renter. Renten kan trækkes fra, når beløbet er betalt. Har du betalt i 2010, skal du selv føre renteudgiften på selvangivelsen, når du indsender den. Har du betalt i 2009, skal du få genoptaget din opgørelse for 2009. Kreditor indberetter ikke renterne.

    Har du selv fået en aftale om betaling mod en saldokvittering, må du kontakte Skat om spørgsmålet.

    #166988
    HalliHalloForfatter

    Da jeg blev gældssaneret sendte jeg blot hvert år en kopi af udlodningslisten samt dokumentation for at dividenden var betalt til kreditorerne til Skat, som selv regnede ud hvad der kunne fratrækkes på selvangivelsen.

    Alt andet er dig uvedkommende.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.