Beregningsmæssig personlig indkomst?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90899
    AnonymForfatter

    Hvad er:

    Beregningsmæssig personlig indkomst &
    Beregningsmæssig kapitalindkomst på årsopgørelsen?

    Hvis der f.eks. står

    Beregningsmæssig personlig indkomst 500.000 &
    Beregningsmæssig kapitalindkomst 482.000

    Hvad betyder det så helt præcist?

    #153044
    AnonymForfatter

    Din personlige indkomst er din lønindkomst minus AM, ATP og dit eget bidrag til arbejdsmarkedspensioner.

    Din skattepligtige indkomst er din personindkomst fratrukket/tillagt dine ligningsmæssige fradrag: fagligt kontingent, kørselsfradrag, renteindtægter eller udgifter osv.

    #153046
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Jamen når der så står beregninsmæssigt personlig indkomst og den f.eks. lyder på 500.000 kroner og jeg reélt kun tjener 250.000 kroner, hvor kommer de sidste 250.000 kroner så fra? Er det så en fejl fra SKATs side?

    #153068
    AnonymForfatter

    Det kan der svares meget kort på.

    Ja, det er en fejl!

    (Altså med mindre du har 5-10 mio. i banken som giver dig en renteindtægt i samme størrelsesorden).

    #153078
    AnonymForfatter

    Tak fordi du gider at hjælpe mig.

    Jeg har ikke 5-10 millioner, det er jeg sikker på :).

    Men efter jeg har kigget nærmere har jeg også oplyst nogle forkerte tal. Jeg har lige taget et screendump af hvad der forvirre mig, vil du hjælpe mig med at forstå disse tal, er altså sikker på der er tale om en fejl.

    [IMG]http://i50.tinypic.com/vhxqo0.jpg[/IMG]

    #153080
    AnonymForfatter

    Her er linket til billedet:

    http://i50.tinypic.com/vhxqo0.jpg

    #153086
    grgForfatter

    Kan det være fordi du ikke har været fuld skattepligtig til Danmark hele indkomståret? (boet i udlandet

    #153088
    AnonymForfatter

    Hej.

    Ja det er korrekt.

    Jeg boede 3 måneder i Sverige i 2009. Hvilken betydning har det?

    Er tallet stadigvæk ikke forkert? Jeg tjener jo ikke så meget om året?

    #153090
    grgForfatter

    Jeg mener at man beregningsteknisk reducerer grænserne for hvornår du skal betales topskat, mellemskat osv. forholdsmæssigt ud fra hvor mange måneder du har være skattepligtig til Danmark.

    De tal du ser er således udtryk for ovenstående.

    #153092
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Men hvad betyder det helt præcist?

    Altså jeg skal hverken betale restskat eller har fået skat tilbage, så det er sådan set ikke det som er problemet.. men hvis de har begået en fejl skal jeg jo have fat i dem.

    Kan du måske prøve at forklare mig det, på et sprog så selv en blondine som mig kan være med, hehe… tak 😀

    #153094
    grgForfatter

    Vil prøve med et eksempel:

    Person A har boet halvdelen af året i udlandet og resten af året i Danmark

    Person A har mens han har boet i Danmark tjent 250.000

    En indkomst på 250.000 medfører normalt ikke at man skal betale topskat, men da A kun har boet i Danmark i 6 måneder omregner man indkomsten til helår = 250.000 / 6 X 12 = 500.000 som er det beløb der skal betales skat af – her bliver A så ramt af topskat.

    Den beregnede skat reduceres herefter med samme brøk – så hvis ovenstående har givet en skat på 250.000 siger man 250.000 / 12 * 6 = 125.000.

    Håber det giver en smule mening.

    Hvis du er i tvivl om din beregning af korrekt vil jeg anbefale dig enten:

    a) Tag en tur ned forbi skat og få dine tal forklaret/kontrolleret

    eller

    b) Få en profession (revisor eller lignende) til at gennemgå din selvangivelse.

    #153096
    grgForfatter

    Profession = professionel

    #153098
    AnonymForfatter

    Ok, jeg tror jeg er med.

    Men jeg ved ikke om de har begået en fejl eller ej. Så derfor gør jeg som du siger, tager ned og taler med dem. Har hørt skræk historier om at SKAT kan være nogle værre nogen… selvom de selv har lavet en fejl 😉

    Men tak til alle for hjælpen! Det er værdsat! Skønt forum!

    #153106
    PrasmusForfatter

    Du behøver næppe at være nervøs for at snakke med skat. De sidste par år/gange jeg har haft fat i dem, har de været meget venlige og hjælpsomme. Medarbejderne ønsker kun at du betaler den rigtige skat, og det er det de hjælper med.

    Da jeg for snart 15 år siden afviklede en butik med underskud stod skat meget på bagbenene og det gav en hel del bøvl og ekstra arbejde, men selv dengang gjorde det som sådan kun deres job. Jeg havde dengang en lidt anden mening, da jeg skulle kopierer over 800 kvitteringer mm. til dem, men nu kan jeg godt se, at skulle de kunne behandle min sag, var de nød til at få kvitteringer mm.

    Tonen var dog mere barsk / truende dengang, de sidste år har skat arbejdet på at få et bedre image, om de har fået det ved jeg ikke, men jeg synes de er langt mere hjælpsomme og venlige end før.

    Tip: Lad være med at beskylde dem for fejl etc. Bare sig du ikke forstår dette og gerne vil have det forklaret. De er mennesker lige som alle andre.. Beskylder jeg dig for noget når vi mødes første gang, så går du også i offensiven og bliver mindre hjælpsom.

    Peter

    #153236
    AnonymForfatter

    Jeg kender problemet, jeg kom selv hjem fra udlandet..jeg kan hjælpe hvis du skriver til mig, info@e-conomicz.dk

    Jeg kan sige at deres tal er korrekt, de ganger din løn op i perioden til at være for et fuldt år, for at du kan få fradrag for hele året samt andre omkostninger. Min kæreste fik restskat der den 1/5 for 2007 som vi betalte og 1/8 fik vi så endnu en restskat på basis af beregningsmæssig indkomst. Det er sådan de gør det og sådan er reglerne. Du har fået indregnet fuldt helårligt bundfradrag i dit månedlige fradrag. Dvs du har brugt 12 måneders fradrag i en 9 månedersløn, dette kan SKATs forskudsopgørelse ikke finde ud af derfor bliver de nød til at omregne din løn til helårlig også og det bliver du beskattet af.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.