Kan svensk gæld overføres til RKI

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • freddy2010Forfatter
    Indlæg
  • #90888
    freddy2010Forfatter

    Jeg er i den situation, at en tidligere gældspost fra Sverige er sendt til dansk inkasso firma, som har “overtaget" gælden fra deres søsterfirma i Sverige og truer med RKI – kan man overføre gæld fra Sverige til Danmark og anmelde dette til RKI ?`

    Uanset om gællden skal betales så synes jeg ikke det kan være rigtigt at udenlandsk kan overføres til RKI!

    #152780
    MichaelForfatter

    Hvis et dansk firma køber fordringen hos et svensk kan det sagtens sende dig i RKI

    #152784
    AnonymForfatter

    Hvis du før har misligholdt din gæld, så er andre firmaer interesseret i at finde ud af det, før de låner penge ud til dig. Og så er det jo lige meget om du har misligholdt din gæld i Sverige eller i Danmark.

    #152858
    NicklausForfatter

    At ende i RKI er jo et udtryk for, at man ikke er i stand til at håndtere sin gæld. Om det er i Danmark eller på Nordpolen er vel bedøvende ligegyldigt, systemet er jo netop lavet, for at undgå at flere folk låner dig penge, før du har vist at du kan tilbagebetale de lån du optager.

    #152860
    freddy2010Forfatter

    Når jeg ser jerss svar, er jeg lidt i tvivl om I besvarer det ud fra et legalt synspunkt eller ud fra jeres viden.

    For mig er det ikke en selvfølge at gæld opstået i et andet land uden videre kan overføres til Danmark.

    Bor man f.eks. i Tyskland er de eneste der kan gøre dette de offentlige myndigheder.

    Et inkasso firma fra udlandet her ikke rettigheder og man kan ikke registerer personen som dårlig betaler, så når I siger det ikke er noget problem i Danmark går jeg ud fra det et set ud fra loven eller?

    #152864
    AnonymForfatter

    Jeg har en ven. Der flyttede tilbage fra Sverige i 2006-2007. Han havde noget gæld til Nordea Sverige og det blev overført til Danmark via Nordea Danmark og han blev bede om at betale.

    Han havde så også noget gæld til nogle andre små firmaer og dem har han til den dag i dag, stadig intet hørt fra.

    Det er åbenbart noget at gøre med om de har samarbejdspartnere eller filialer i Danmark. Det er altså ikke alt gæld der uden videre bliver overført til DK fra SE. Dog mener jeg selvfølgelig man skal betale det man skylder, uanset hvad land man flytter fra 🙂 Men nu ingen moralske opstød fra mig.

    #152894
    AnonymForfatter

    Hvis man kører ind i Oslo uden at betale bompenge (det har jeg nemlig gjort en gang), så bliver fordringen overdraget til et – vistnok spansk – inkassofirma med danske filial, som opkræver de manglende 15 kr.
    Fordringer er vare, der kan handles over grænserne, og selvfølgelig kan man komme i RKI for en gæld, der er stiftet i udlandet.

    #152918
    testForfatter

    hvis man køreigennem uden at få betalt kan man faktisk betale på en tankstation. så slipper man for gebyret

    #153022
    AnonymForfatter

    Der var ikke noget gebyr på den opkrævning, jeg modtog – det var bare 15 kr. i alt. Det var måske en fejl. I hvert fald har jeg undret mig over, at det kunne betale sig at opkræve den slags småpenge.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.