Lånetyper

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90869
    AnonymForfatter

    Jeg er interesseret i at høre om nogen har hørt om der er hold i en ny lånetype, da
    jeg læste en artikel i Fyens Stifttiende hvor en boligøkonom Morten Skaks var inde
    og skrive om variabel løbetid som alternativ mulighed.
    Fordelen var når renten var lav så at indbetale en større ydelse så løbetiden blev
    reduceret og man derved hurtigere fik indfriet sit lån Runner

    #152482
    AnonymForfatter

    Jeg er altid skeptisk overfor sådanne nye realkreditprodukter.

    Jo mere komplicerede produkterne er, jo flere risici er der som regel ved dem.

    Jeg ville holde mig til de gode gamle realkreditlån.

    Vælg et fastforrentet lån hvis du vil have sikkerhed for renten, og vælg et F1 flekslån, hvis du vil have en i gennemsnit billigere rente med store udsving frå år til år.

    Drop alt det andet midt imellem.

    #152484
    AnonymForfatter

    jeg ville udnytte flekslånet og indbetale som om det var et 5% obligationslån.
    så var man også bedre dækket ind hvis-når renten stiger runner

    #152488
    thsvForfatter

    Lyder som en beskrivelse af RDs Type F1T:
    http://www.rd.dk/Link/20090528ardanalyse/$file/20090528ardanalyse.pdf
    F1-lån med variabel løbetid istedet for variabel ydelse.
    Dog forhøjes ydelsen, hvis lånet kommer over 30 år i total løbetid.

    #152490
    thsvForfatter

    Helt enig, men variabel løbetid på et F1-lån sikrer jo stor opsparing i år med lav rente, og man kender sin ydelse på samme måde som ved et fastforrentet lån.

    Er da et glimrende lån, hvis man ikke har anden gæld at afdrage på.

    #152492
    AnonymForfatter

    til thsv ved du om man selv kan få lov og øge indbetalingen på det RD lånetype du beskrev
    eller skal de kontaktes hver gang man vil sætte ydelsen op. Runner

    #152494
    OBSForfatter

    På et F1T (kan også fås som F2, F3, osv.) lån justeres løbetiden automatisk. Ydelsen fastsættes ved oprettelsen og så forkortes eller forlænges løbetiden automatisk i takt med ændringer i renten. Dog kan løbetiden ikke komme op over 30 år. I disse tilfælde sættes ydelsen op for at kompensere for rentestigningen.

    #152496
    AnonymForfatter

    Har lige været inde og se lånetypen og kan se der er perspektiver i det.
    Vi vil have huset indfriet inden vi går på efterløn og har regnet ud med udgangspunkt
    i et tiårig lån skal renten på flekslån stige til 8 % for at det ikke kan svare sig
    og det tror jeg ikke engang den største pissimist tror på.

    #152498
    thsvForfatter

    Altså lån med løbetid på 10 år?
    Renten på F1-lånet er jo kun låst i et år ad gangen, og kan hurtigt komme over de 4% som er rentesatsen over 10 år, der tilbydes blot ikke 10-årige lån for tiden.

    Alternativ til F1T kunne jo være 4% 15 år, som er tæt på kurs 100 lige nu.

    #152500
    AnonymForfatter

    Kan man ikke få det på 10 år vi snakker om et beløb på 705000.-
    vi vil afvikle det på den måde at vi indbetaler 8500.- pr måned
    eller 25500.- pr. kvartal og renten skal op på 8% eller over for at det
    overstiger det beløb. Runner

    #152502
    thsvForfatter

    Jeg ved ikke, hvad minimumsløbetid er på F1T-lån, men ved 8% i rente og 10 år vil ydelsen være lidt over 26.500 kr pr. kvartal, når man husker adm.bidrag.
    Afdraget hvert kvartal er jo ret stort ved et så kort lån.
    Jeg ville stadig overveje 4% 15 år istedet. Det koster så kun 16.560 kr i kvartalet i ydelse, så kan I lave en mindre opsparing istedet.

    Ved et lille lån som jeres er, kunne man osse overveje en boligprioritet istedet.
    Det er et banklån, hvor man selv bestemmer afdragshastigheden, således at al opsparing forrentes med samme rentesats som I låner penge af banken for.
    Renten er dog noget højere end f1-lånet, men flexibiliteten er jo osse noget værd.
    Der kan så hæve et stort beløb, hvis I for eksempel skal have ny bil eller badeværelse.

    En beregning på RD med minimumsløbetid på 9 år giver ca. 7.000 kr i mdl. ydelse for F1T.

    #152504
    AnonymForfatter

    Vi har Eikbank og har ellers været glade nok for dem,
    men synes lige som mange andre der også kom fra Skandiabanken
    at den stigning der kommer er rimelig voldsom. Men vores lån som sådan
    er vi ellers glade for men vi vil som sagt gerne have det afviklet
    noget hurtige runner

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.